سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
بازگشت به دوران کودکی آرزوی همه ماست

زارعي نجف دري، مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی معتقد است که پیچیدگی در عرصه خلق آثار حوزه کودک و نوجوان به دلیل مخاطبان خاصی است که در این حوزه وجود دارد و از آنجایی‌که دنیای کودکی دنیای شیرینی است و همه ما آن را تجربه کرده ایم، بازگشت به دوران کودکی به واقع آرزوی همه ما به شمار می رود.

علی زارعی نجف دری در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به پیچیدگی‌ها و سختی‌های نوشتن برای کودک ونوجوان عنوان کرد: قلم زدن و پديد آوردن اثردر حوزه ادبیات کودک ونوجوان سختی‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارد و از همين رو نیازمند توجهی خاص و هنرمندانه است.

وي گفت: یکی از موثرترین شیوه‌ها براي پروبال دادن به حوزه نوشتن براي كودك و نوجوان، برگزاری جشنواره‌ها، نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی دست‌اندرکاران حوزه نشر است؛ فعاليت هايي كه باعث شود نويسندگان و تصویرگران نوقلم جرات ارایه كارهاي خود را پيدا كنند و عیار خود را درهمان آغاز راه بسنجند.

زارعي نجف دري گفت: پیچیدگی در عرصه خلق آثار حوزه کودک و نوجوان به دلیل مخاطبان خاصی است که در این حوزه وجود دارد و از آنجایی‌که دنیای کودکی دنیای شیرینی است و همه ما آن را تجربه کرده ایم، بازگشت به دوران کودکی به واقع آرزوی همه ما به شمار می رود.

مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی، حوزه کودک ونوجوان را عرصه بسیار بزرگ، خطیر و شوق‌انگیز دانست و‌ گفت: شاید یکی از دلایل سختی و پیچیدگی عرصه قلم در حوزه کودک ونوجوان این است که نویسنده می‌خواهد افکار و اندیشه‌های خود را به دنیای كودك پيوند بزند كه کار بسیار دشواري است و از عهده هركسي برنمي آيد.

وی افزود: در جامعه‌ای که کودکان و نوجوانان فعال‌ترین و علاقه‌مندترین قشر خوانندگان آن به حساب می‌آیند، مسوولیت قلم سنگین‌تر خواهد بود پس يك پديد آورنده در درجه نخست بايد تلاش كند با روش‌های مختلف به چگونگي ايجاد اشتیاق خواندن نائل آيد، چرا که ایجاد و افزایش اشتیاق كودك و نوجوان به خواندن، تداوم پيوند با فرهنگ مكتوب را دوام و قوام می بخشد.

زارعی نجف دری گفت: به واقع در عرصه خلق آثار کودک ونوجوان همواره باید سه عامل اساسی مورد نظر قرار گیرد که از آن جمله می توان به محور کمال‌جویی و دین‌مداری، روانشناسی و روان‌پروری و نیز جامعه‌گرایی و جامعه‌پروری اشاره كرد. 

وی عنوان کرد: در بحث کمال‌جویی باید گفت همه انسان‌ها فطرتا کمال‌جو هستند و بدون استثنا نمی‌توانیم انسانی را پیدا كنيم که به دنبال کمال نباشد اما مصداق کمال براساس شناخت انسان‌ها متفاوت است ولی اصل کمال، جزئي از فطریات انسان‌ها به حساب می آید. در بحث جامعه‌شناسی و جامعه‌گرایی همواره یک نویسنده باید تمام تلاش خود را به‌کار ببندد تا کودک ونوجوان را به سمت جامعه‌گرایی سوق دهد و اگر این چند عامل در بحث ورود به عرصه کودک ونوجوان مدنظر قرار گیرد، می‌توان توفیقات بسیار زیادی در این حوزه کسب کرد . با نگاهی اجمالی به آثار فاخر جهان که برای کودکان ونوجوانان نوشته شده این سه عامل به خوبی مدنظر قرار گرفته است.

زارعی نجف دری کشف استعدادهای نهفته و ضعف ارتباط بین نسلی را از صورت مساله‌های اساسی در حوزه کودک ونوجوان دانست و گفت: از آنجایی‌که در سطح جامعه استعدادهای بسیار بزرگ و والايي داریم، بسياري از توانمندی‌ها در حوزه كودك و نوجوان به دلایل مختلف شناخته نمي شوند كه آسيب شناسي این مشكل موضوعی جدی است. ضعف ارتباط بین نسلی در جامعه کنونی ما مشکي است که متاسفانه دست‌اندرکاران نشر کودک ونوجوان اقدامات موثری براي رفع و رجوع كردنش انجام نداده اند.

وی تاکید کرد: همه ما باید نیاز فکری و فرهنگی نسل نو را خوب بشناسیم، چرا که گرایش‌ها و علایق نسل امروز با نسل دیروز متفاوت است و ناشران وظیفه دارند بین نویسندگان پیشکسوت جامعه و مخاطبان در این حوزه ارتباط برقرار کنند.

این فعال فرهنگی گفت: برای رسیدن به عواملی كه پيشتر به آن ها اشاره شد دو راه وجود دارد؛ ما مي توانيم در درجه اول صورت مساله را پاک کنیم که این کار یکی از راحت‌ترین کارهای موجود است یا این‌که تلاش برای رفع این مشکلات را به دغدغه دایمي خود تبديل كنيم.

زارعی نجف دری با تاكيد بر اين موضوع كه ادبیات کودک ونوجوان اقدامی هنرمندانه در قالب کلام برای رشد و بالندگی کودکان جامعه است عنوان کرد: فعالان فرهنگی ما باید مخاطب خود را به درستی بشناسد چرا که شناخت ویژگی‌ها، توانایی‌ها و علایق کودکان ونوجوان برعهده تمامی فعالان این حوزه به ویژه نویسندگان و تصویرگران است که مسوولیتی مشترک را بر دوش دارند.

وی با اشاره به اهمیت تصویر در انتقال مفاهیم نوشتاری به کودک ونوجوان گفت: آنچه مسلم است این است که داستان بدون تصویر در حوزه کودک کامل نیست و تصویر در ادبیات کودک مکملی تاثیرگذار برای فهم داستان به شمار می رود، از این رو داستان‌ها در عالم تصویر صورت پیدا می کنند و به دنبال آن نقش‌ها کشیده می شوند.

زارعی نجف دری گفت: بی‌شک در بین نوجوانان و جوانان کشور ما استعدادهای درخشانی وجود دارد اما شرایط برای بروز این استعدادها و خلاقیت‌ها وجود ندارد. من بر اين باورم كه حتي نويسنده اي از شهر يا روستایي دور هم لایق هرگونه توجه و تشویق ازسوي دست اندركاران فرهنگي مركز نشين است، چون بدون تردید او نیزبالاخره روزی قصه خود را برای کودکان ونوجوانان خواهد نوشت و در ادبیات این کشور نقش آفرین خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها