پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
«جنتی» نگران کتابخوانی است و «شرق» رویکرد کاسب‌كارانه رسانه ملی را در معرفی کتاب بررسی می کند

ایران، فرهیختگان، اعتماد، شرق، مردم سالاری، شاپرک، آرمان، شهروند، همشهری، بانی فیلم و صبا روزنامه هایی بودند که در طول هفته گذشته برای موضوع کتاب و کتابخوانی در میان صفحات خود سهمی قائل شده بودند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- الناز مردی: با توجه به تعطیل  شنبه در هفته گذشته، برخي رسانه های کاغذی در روز یکشنبه اخبار بسیاری را در خصوص کتاب منتشر کردند. ایران، فرهیختگان، اعتماد، شرق، مردم سالاری، شاپرک، آرمان، شهروند، همشهری، بانی فیلم و صبا تنها روزنامه هایی بودند که براي موضوع کتاب و کتابخوانی در میان صفحات خود سهمی قائل شده بودند. در این میان روزنامه های «شرق» و «اعتماد» گوی سبقت را در معرفی کتاب از سایر رقبای رسانه ای خود ربودند. خبرسازترین اتفاقات هم در طول هفته گذشته موضوع غزه و حملات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیست و کشتار زنان و کودکان بی گناهی بود که صدای بسیاری از مسئولان و هنرمندان را در سرتا سر جهان درآورد.

مالیات گرفتن از ناشران

یکشنبه 29 تیر 1393؛ مهمترین رویداد این روز رسانه‌ها حضور موفق والیبالیست های ایران در بین چهار تیم برتر جهان و قهرمانی تیم ملی بسکتبال ایران و به دست آوردن جام آسیا بود. در این بین روزنامه «آرمان» خبری در خصوص مالیات ناشران را از «مهر» منعکس کرده است که در آن آمده: سید علی شجاعی نویسنده و از مدیران موسسه انتشارات کتاب نیستان می گوید: واقعیت اول و انکار ناپذیر این است که حق هر سازمان رسمی و نهاد مسئولی است که از انتشارات طلب مالیات داشته باشد. تعریف رسمی و بین المللی نشر، عنوان صنعت را با خود می کشد، پس نشر یکی از جدی ترین حوزه های وصل فرهنگ کیفی با صنعت و تجارت کمی است. پیش از همه چیز باید بپذیریم که متولی دریافت مالیات حق دارد از ناشر که صنعت است و بازرگانی دارد مالیات بخواهد.

وزیر ارشاد: حال کتابخوانی خوب نیست

دوشنبه 30 تیر 1393؛ سخنرانی علی جنتی، وزیر ارشاد درباره کاهش زمان فرایند بررسی کتاب به یک ماه و کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی مهم تریم موضوعاتی بودند که در این روز مورد توجه رسانه ها قرار گرفتند. روزنامه «فرهیختگان» در این روز صحبت های وزیر ارشاد در خصوص وضعیت کتابخوانی را در کشور منعکس کرد. به گفته این روزنامه، در حال حاضر حتی از ظرفیت کتابخانه‌های کشور و منابع آنها برای مطالعه استفاده نمی‌شود. بحث کتاب و کتابخوانی امروز یک مساله جدی است و به‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته و می‌گیرد، متاسفانه در حوزه کتابخوانی ما یک رشد نزولی داشته‌ایم. شمارگان کتاب‌ها هم که در برخی سال‌ها بین چهارهزار تا پنج‌هزار نسخه و حتی بعضا 10 هزار نسخه بود، در طول سال‌های اخیر پایین آمده و گاه به زیر هزار نسخه هم می‌رسد. آمار کتابخوانی در کشور ما پایین آمده است و این در حالی است که تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد تا فرهنگ کتابخوانی در کشور جا بیفتد.

باید دندان کمک های دولت را کند و دور انداخت

سه شنبه 31 تیر 1393؛ در این روز رایزنی‌های مجلس و خودروسازان برای کاهش قیمت خودرو تا سقف 15 درصد موضوع مهم روزنامه ها بود. در این میان «شهروند» گفت وگویی با احمد غلامی (یکی از گردانندگان جوایز ادبی که اخیرا جایزه کرمانشاه را مطرح و نخستین دوره از آن را نیز برگزار کرده) پیرامون جایزه ادبی کرمانشاه منتشر کرد. در این گفت و گو غلامی درباره جوایز ادبی می گوید: در رقابت های ادبی و در خلق و بدعت آثار ادبی باید پایتخت های ادبی جا به جا و دست به دست شود تا ادبیات رونق همه جانبه ای بگیرد. چرا نشر شهرستان ها بیمار است؟ چرا کتابفروشی شهرستان ها بیمار است؟ اگر این سوال را مطرح کنید فورا می گویند دولت حمایت نمی کند. باید دندان کمک های دولت را کند و دور انداخت. متاسفانه باید اعلام کنم که در پروژه کرمانشاه اگرچه دوستان کرمانشاهی واقعا از جان و دل مایه گذاشتند و مراسم عالی برگزار شد اما فضای حاکم بر شهرستان ها مرا نا امید کرد.

رویکرد کاسب‌كارانه رسانه ملی به معرفی کتاب

چهارشنبه يكم مرداد 1393؛ مهم‌ترین اخبار این روز رسانه های کاغذی پرداختن به موضوع غزه و فراخوان مردم به شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس بود. روزنامه «شرق» در این روز گزارشی درباره درآمد رسانه ملی از آگهی کتاب را منتشر کرد. این روزنامه می‌گوید: تبلیغات کتاب؛ دقیقه‌ای 50هزارتومان تا دومیلیون‌تومان. اینها محتویات برگه فکسی است که توسط برنامه‌سازان یک برنامه تلویزیونی به ناشران ارسال شده بود. این فکس که البته در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب از سوی برنامه «فصل کتاب» شبکه جهانی جام‌جم ارسال شد و اصل آن هنوز هم در سایت این برنامه دبه نشاني Bookjam.ir موجود است، ساخت برنامه‌های مشارکتی توسط ناشران و برگزار‌کنندگان این برنامه را در یک جدول رده‌بندی نشان می‌دهد. نکته قابل‌توجه در این جدول آن‌که میزان مشارکت در این برنامه براساس جدول از 50هزارتومان تا دومیلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده است. البته 50هزارتومان شامل معرفی یک‌دقیقه‌ای در باکسی است که در فاصله زمانی 9:30 تا 11 صبح و 16 تا 17:30 از این شبکه پخش می‌شده است. البته در این جدول یک باکس آگهی رایگان معرفی کتاب یک‌دقیقه‌ای هم دیده می‌شود که بین ساعت 18 تا 21 پخش می‌شده ‌است. این اتفاق در رسانه دولتی ایران یعنی صداوسیما و شبکه جهانی «جام‌جم» رخ داده تا اثبات شود رسانه ملی به مقوله مهم و فرهنگی‌ای مانند کتاب نیز رویکرد کاسب‌کارانه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها