خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) –خواجه وند: کتاب «مبانی بازیگری» با عنوان اصلی «Acting: The Basics»، در سال 2010 منتشر شد. این کتاب با موضوع روش بازیگری و افرادی که در راستای تکامل آن گام برداشتهاند، مطالبی از منابع منتشر شده گوناگون، دیدگاههایی از تجربیات شخصی نویسنده به عنوان یک بازیگر حرفهای و اطلاعاتی جدید از بازیگران دیگر را در هم میآمیزد.
هدف این کتاب معرفی گروهی از استادان و متفکرانی است که در شکلگیری حرفه بازیگران موثر بودهاند. محتوای کتاب هم مباحث آکادمیک و هم صنعت بازیگری را در برمیگیرد و برای هنرجوی مدرسه تئاتر حرفهای یا هنرجوی بازیگری در دانشگاه و حتی بازیگرِ حرفهایِ کارکشته نیز کاربرد دارند.
بلا برلین (متولد1965) بازیگر، خواننده و ترانهسرای امریکایی است که 25 سال در تئاتر، تلویزیون و رادیو فعالیت داشته و تاکنون 6 عنوان کتاب درباره بازیگری نوشته است که «Konstantin Stanislavsky» (کنستانتین استانیسلاوسکی)، «Beyond Stanislavsky» و «The Complete Stanislavsky Toolkit» از جمله آنها هستند. «مبانی بازیگری» آخرین کتاب اوست که در سال 2010 توسط انتشارات راتلج (Routledge) فرانسه منتشر شد.
کتاب «مبانی بازیگری» در شش فصل کلی تدوین شده است. در فصل اول با عنوان «ماسک یا چهره؟» مختصری درباره تاریخ بازیگری، شواهد و قرائن این را که پیشروها، بسته به این که بازیگر، کارگردان، فیلسوف یا دانشمند بودهاند، چگونه از ابعاد مختلف به اجرا نگاه کردهاند بررسی میشود. سپس قرن به قرن پیش میرود و به برجستهترین افراد از آنها میپردازد.
فصل دوم با عنوان «میتوانم انجامش دهم!» آموزش بازیگری و روش های خاصی را برای پرورش «ابزار» بازیگری بررسی میکند. در این فصل با همکاری برخی مربیان بزرگی که در چند دهه اخیر عمدتا در اروپا وامریکا فعالیت کردهاند، به تنفس، بدن، صدا و تخیل پرداخته می شود.
فصل سوم «شما نقش گرفتید!» نام دارد که در آن آزمون بازیگری، یکی از وضعیتهای پر تنشی که بازیگران با آن مواجه هستند، وضعیتی که تمام استعدادهایشان را باید در فرصتی کوتاه متمرکز کنند، بررسی می شود. در این فصل برخی دشواری های آزمون بازیگری بررسی و روشهایی برای تخفیف فشار ارائه می شوند.
فصل چهارم با عنوان «ساخت شخصیت»با تمرکز بر فرایندهای تمرین، قلب این کتاب را تشکیل میدهد. این فصل از اولین مواجهه بازیگران با متن تا تمرینهای با لباس در تئاتر و تمرین خطی در تلویزیون را در بر میگیرد.
فصل پنجم «شروعی دیگر، نمایشی دیگر» نام دارد که در آن هنر اجرای عموم بازیگر را که همراه است با درگیری چندگانه ذهنی او در اجرا بررسی میکند. این فصل به ویژه به بازیگری مقابل دوربین میپردازد.
در فصل آخر یعنی «دست به دست کردن باتوم»، نظری اجمالی به برخی استادان و پیشگام و اصلی در صد سال اخیر دارد؛ افرادی که تکنیکهای بازیگری غرب را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دادهاند و به طور قابل ملاحظهای در تنظیم برنامههای درسی تئاتر نقش داشتهاند. در این فصل در مورد هر استاد، به یکی از کتابهای اصلی و مهم او رجوع شده و برخی نکات مهم این کتابها استخراج و درباره آنها هشدارها و توضیحاتی نیز محض یادآوری اضافه شده است.
مرلین در مقدمه کتاب، زیر عنوان «آسانترین راه، راه مستقیم است» به نکته مهمی درباره موفقیت بازیگر اشاره میکند: «من در کتاب بازیگری خود زیاد حرف زدهام و مطالب درخور را از هر کسی و هرجایی، از یک شخصیت خاص گرفته تا یک کارگردان، نقل قول کردهام. در نهایت تمام مسیرها به یک جا ختم می شود و آن بسیار ساده است توجه پویا. توجه پویا صرفا به معنای شنیدن از طریق گوشها نیست. بلکه به معنای توجه به بدن و چهره همبازیتان، توجه به تغییرات انرژی و ژستهای بدنی او است. مضاف بر اینکه توجه پویا به معنای توجه به خودتان، به بدن و محرک عاطفی آن نیز هست.»
چاپ اول کتاب «مبانی بازیگری» در 336 صفحه و با شمارگان هزار و 100 نسخه و به بهای 17هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار شده است.
نظرات