شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۵

کتاب «تصویرگری کتاب‌های کودکان» نوشته زهره قایینی توسط موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در 520 صفحه روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این کتاب دارای چهار بخش و سیزده فصل است. بخش نخست این کتاب به تاریخ تصویرگری کتاب کودک در جهان و ایران و تاریخ تصویرگری در دوران کهن و فصل دوم آن به جایگاه تصویر در نخستین کتاب‌های مصور چاپی کودکان در اروپا پس از اختراع دستگاه چاپ تا دوران شکوفایی کتاب های تصویری در سال های پایانی سده نوزدهم در کشورهای اروپایی به ویژه انگلستان می پردازد. فصل سوم آن نیز به جایگاه تصویر در نخستین کتاب های مصور کودکان پس از ورود دستگاه چاپ به ایران و رایج شدن کتاب‌های چاپ سنگی کودکان با یک فاصله بیش از دویست ساله در اروپا اختصاص دارد. در فصل چهارم و پنجم این کتاب نیز تصویرگری در ایران از سال۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷ مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بخش دوم کتاب نیز چهار فصل دارد که شامل تصویرگری در قرن بیستم در فصل شش و تصویرگری ایران از ۱۳۵۷ تا به امروز در فصل هفت مورد بحث قرار گرفته و فصل هشتم به تاریخ تصویرهای نو  افسانه های کهن اختصاص دارد. تصویرگری این گونه ادبی در طول تاریخ، در جهان و ایران، نیاز به بررسی جداگانه ای دارد که در این فصل به شکل جداگانه ای مطالعه و تحلیل شده است. فصل نهم، آخرین فصل از بخش دوم درباره جایزه های جهانی تصویرگری و شناساندن برندگان دو جایزه بین المللی ادبیات کودکان، جایزه هانس کریستین اندرسن و جایزه یادبود آسترید لیندگران از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠١٠ است.

بخش سوم کتاب که شامل سه فصل است به دیدگاه های نظری شامل تعریف ها، گونه ها و عناصر دیداری در کتاب های مصور و تصویری می پردازد. در هر فصل تلاش شده است از بهترین کتاب های تصویری و مصور از تصویرگران بزرگ جهان و ایران نمونه هایی ارائه شود.

بخش چهارم این کتاب به موضوع مخاطب شناسی می پردازد. کارشناسان و پژوهشگران گستره تصویرگری کتاب های کودکان و همچنین هنرمندان تصویرگر، افزون بر آگاهی از تاریخ و دیدگاه های نظری نیاز دارند مخاطب آثاری که درباره آن ها گفت و گو می شود یا برای آن ها اثری را می آفرینند، به خوبی بشناساند و از واکنش های آن ها به تصویر و تاثیری که این آثار بر زندگی آن ها می گذارد، آگاه شوند.

در بخشی از این کتاب آمده است: تصویر در کتاب ها و نشریه های کودکان همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. امروزه به ویژه موضوع تصویرگری کتاب های کودکان به یکی از رشته های مورد علاقه دانشجویان رشته هنر بدل شده است. در سنجش با گذشته شمار دانشجویانی که به رشته تصویرگری به ویژه تصویرگری کتاب های کودکان جلب می شوند، بسیار بالاست اما متاسفانه منابع مطالعاتی به زبان فارسی از شمار چند مقاله کوتاه فراتر نمی رود. این اثر نخستین کتاب تئوریک و نظری درباره تصویرگری کتاب های کودکان است. اثری جامع که به تاریخ تصویرگری در جهان و ایران، تعریف ها، گونه ها، تجزیه و تحلیل عناصر دیداری و مخاطب شناسی می پردازد...

نویسنده اثر درباره رویکرد پژوهشی این کتاب نوشته است: نقد و بررسی تصویرگری کتاب های کودکان در سطح جهان به طور کلی با دو رویکرد انجام می شود. شماری از منتقدان به ویژه کارشناسان هنری تصویرهای کتاب های کودکان را تنها از جنبه هنری مورد بررسی قرار می دهند و به پیوند تصویر ها با متن که در کنار هم اثری ادبی می آفرینند بی توجهند. اما شماری دیگر که بیشتر از میان کارشناسان ادبیات کودکان هستند، همواره تصویر را در پیوند با متن بررسی می کنند و کتاب های تصویری را گونه ای از ادبیات کودکان می دانند. این اثر با رویکرد به ادبیات کودکان، موضوع تصویرگری کتاب های کودکان را بررسی کرده است.»

این کتاب با شمارگان سه هزار نسخه و قیمت 34 هزار و 500 تومان از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها