چرا خطه خراسان ادیبپرور است/ 2
یاحقی: خراسان به دلیل داد و ستد اندیشهها مرکز تمدن اسلامی و ایرانی بود/ شیرازه کتاب در خراسان بسته شد
محمدجعفر یاحقی معتقد است که تشکیل حکومتهای ملی مانند طاهریان و سامانیان و حمایت آنها زمینهای برای تولید کتابهایی ارزشمند در خراسان شد. وی به «ایبنا» گفت که تعاطی و دادو ستد اندیشهها و افکار گوناگون سبب شد این شهر مرکز تمدن باشد. به گفته وی، شیرازه کتاب در خراسان بسته شد و هنگامی که بذر اسلام در این سرزمین پاشیده شد، خراسان مستعد بارور شدن در زمینه ادبیات و علوم گوناگون بود.
وی افزود: خراسان بزرگ حتی مرکز تهاجم اقوام مختلف بود و تولید ادبی و فرهنگی را در پی داشت. بنابراین در معرض فرهنگ بودن مهم است. اسلام نیز به عنوان تفکری جدید و نوین در این سرزمین مطرح شد و خراسان بزرگ نیز این تمدن نوین را پذیرفت.
صاحب کتاب «یادنامه ابوالفضل بیهقی» توضیح داد: شیرازه کتاب در خراسان بسته شد. تمام دانشها، ارزشها و علوم مختلف در خراسان شکل گرفت و حتی بسیاری از بزرگان خراسان عربینویس بودند که اوج آنها در آثار ابن سینا، رازی و ابوریحان به چشم میخورد. هنگامی که بذر اسلام در این سرزمین پاشیده شد، خراسان مستعد بارور شدن در زمینه ادبیات و علوم گوناگون بود.
این نویسنده پیشکسوت ادامه داد: آنچه در ری نیز اتفاق افتاد، مایه اولیهاش در خراسان بود. استعداد جغرافیایی خراسان توانست به تربیت انسانها و تولید شاخصهای هر حوزه بپردازند که خود مولد بودند. ما دو مرکز تمدن داشتیم یکی بینالنهرین و دیگری ماوراءالنهر. خراسان، خوارزم ، تاجیکستان حال حاضر، بخارا و غرب هند را نیز شامل میشد. در سایه حمایت سلسلههای طاهریان و سامانیان زبان فارسی در خراسان شکل گرفت و شعر فارسی از این خطه برخاست و جان تازهای گرفت. بسیاری از تولیدات اسلامی از علوم قرآنی گرفته تا تفسیر و رجال و همچنین ریاضی و نجوم در این منطقه بارور شد و شعاعش به فلات ایران نیز کشیده شد.
یاحقی اضافه کرد: خراسان بزرگ زادگاه تمدنهای بزرگی چون زرتشت و بودا بود. در تمدنهای هند و چین، خراسان محل اتصال شرق و غرب بود. پارتها و اشکانیان در خراسان بودند؛ گرچه اشکانیان در تاریخ کمرنگ شدند و ساسانیان سعی داشتند تا آثار اشکانیان را بزدایند، اما در هر حال بذر فرهنگی پارتها و اشکانیان در خراسان پاشیده شد و تمدن اسلامی در آنجا پا گرفت.
این پژوهشگر گفت: خاستگاه بیهقی در نثر و فردوسی در نظم و خواجه نصیر و شخصیتهای بزرگ دربار غزنویان و به ویژه رودکی خراسان بزرگ بود. از متأخرین این دوره ملکالشعراء بهار و ادیب نیشابوری، ادیب پیشاوری، ارزشها را به تهران منتقل کردند. فکر سیاسی و روزنامهنگاری مترقی در خراسان نیز رشد یافت و شکل گرفت. ملک الشعرا و شخصیتهای برجستهای مثل فروزانفر، مدرس رضوی، زمینه تحولات مدرن را در دانشگاههای کشور و تهران به وجود آوردند.
محمدجعفر یاحقی، پژوهشگر، نویسنده ایرانی و استاد زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد ، عضو پیوستهٔ شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر قطب علمی فردوسیشناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد است.
از این ادیب و پژوهشگر ادبیات فارسی تاکنون بیش از 42 عنوان کتاب در زمینه ادبیات فارسی، علوم قرآنی و فرهنگ اساطیر به چاپ رسیده است.
یاحقی تا به حال جوایز ادبی بسیاری از جمله جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را برای تالیفاتش دریافت کرده است.
نظر شما