شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۱
ناشران نياز پژوهشگران را دوباره پاسخ دهند

در حالي كه انتشار آثار مرجع در حوزه هاي ادبيات و فلسفه طي دهه هاي گذشته، بخش عمده اي از تلاش ناشران و انديشه مصححان را به خود مشغول داشته، اكنون ناياب شدن اين منابع،روند پژوهش ها را با چالش مواجه كرده است. "ايبنا" در مجموعه گفت و گو با انديشمندان قصد دارد نسبت به معرفي اين آثار و بررسي راهكارهاي تشويق ناشران به تجديد چاپ اين منابع اقدام كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آثار مرجع كه تعداد زيادي از آنها طي دهه‌هاي گذشته با ترجمه يا تصحيح بزرگان فرهنگ و ادب كشور چون علامه محمد قزويني، جلال‌الدين همايي، محمد معين، سعيد نفيسي، محمد دبيرسياقي و ديگران منتشر شده‌اند، امروز متاسفانه ناياب يا كمياب هستند. به طوري كه دانشحويان و پژوهشگران به منظور تهيه آنها، چاره اي جز مراجعه به بازار سياه كتاب ندارند كه گاه در اين گونه جست‌وجوها نيز به نتيجه مطلوب نايل نمي‌شوند.

در حوزه ادبيات كه تكيه اصلي اين گزارش نيز بر آن است، اين گونه آثار طيف‌هاي وسيعي را شامل مي‌شود. در دسترس نبودن شمار قابل توجهي از مجموعه‌هاي شعر منتشر شده در دهه‌هاي 20، 30، 40، 50 و حتي 60 خورشيدي - كه به دلايل مختلف امروز جزو آثار كلاسيك شعر فارسي محسوب مي‌شوند -، همچنين منابع مهم درسي ادبيات دبيرستان‌ها در دهه‌هاي گذشته به قلم علامه محمد قزويني، دكتر محمد معين و ديگران، و تعداد زيادي از فرهنگ هاي كلاسيك لغت فارسي چون آنندراج، سراج الغات، غياث الغات، رشيدي، سروري، يا برهان قاطع و بسياري فرهنگ‌هاي ديگر، نيز خيل عظيمي از متون كهن فارسي در اين حوزه به چشم مي‌خورد و خود را چون مشكلي بزرگ بر سر راه به ويژه پژوهشگران جوان ادبيات، نشان مي‌دهد.

در كنار اين مسائل، قيمت بسيار بالاي اين كتاب‌ها در بازار سياه، تهيه آنها را حتي در صورت يافتن‌شان، براي علاقه مندان اين دو حوزه، دشوارتر كرده است. 

خبرگزاري كتاب ايران، قصد دارد در گفت‌وگوهايي با استادان ادبيات و فلسفه، مهم‌ترين منابع ناياب اين دو حوزه را به علاقه‌مندان معرفي كند. به نظر مي رسد اين حركت بتواند متخصصان جوان را در صورت نياز به ارايه تصحيح و چاپ ديگري از اين آثار تشويق و در غير اين‌صورت، به تلاش براي مجاب كردن ناشران به تجديد چاپ آنها ترغيب كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها