به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) موسسه نشر افق در سال 1369 با مدير مسئولي رضا هاشمي نژاد تاسيس شده است و تا به حال، هزار و 200 عنوان کتاب شامل 300 عنوان در حوزه بزرگسال و 900 عنوان در حوزه کودک و نوجوان و همچنین 51 شماره از فصلنامه تئوريك خود (پژوهشنامه ادبيات كودك و نوجوان)را منتشر کرده است.
افق در كنار انتشار كتابهايي براي تمام گروههاي سني به ويژه كودك و نوجوان، با موسسه فرهنگي و فروشگاه هاي زنجيره اي شهر كتاب (1374) همكاري داشته و در حال حاضر مديريت شهر كتاب گلديس (واقع در فلكه صادقيه) را بر عهده دارد. اين موسسه همچنين عضو انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان (به عنوان عضو مؤسس) و اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران است.
افق در طول اين سالها سه بار ناشر برگزيده و تقديري كشور در حوزه كودك و نوجوان شده و پنج دوره نيز به عنوان شركتكننده برگزيده نمايشگاه كتاب انتخاب شده است. تاكنون بيش از 90 عنوان از كتابهای افق از سوي مراكز فرهنگي داخلي و بينالمللي برگزيده شده يا مورد تقدير قرار گرفتهاند و در نمايشگاههاي بينالمللي كتاب كودك و نوجوان همچون بولونيا، فرانكفورت، لندن و قاهره حضور داشته است.
اکثر آثار این موسسه در زمينه ادبيات و اغلب آنها براي گروه هاي سني كودك و نوجوان است. فعالیت های فرهنگی این موسسه انتشاراتی به شرح زیر است:
الف: گروه سني خردسال و كودك
- قصه هاي مصور (ادبيات كلاسيك ايران و جهان، ادبيات امروز ايران، قصه هاي منثور قصه هاي منظوم، قصه هاي ديني، قصه هاي حيوانات، قصه هاي روستا، قصه هايي از شخصيت هاي ادبيات عامه و قصههاي كميك)
- رمان كودك
- افسانه (ادبيات ايران و ادبيات كلاسيك جهان)
- شعرهاي مصور (شعر ناب و شعر آموزشي )
- آموزش مصور (سفرهاي علمي، آموزش مذهبي، آموزش اعداد، فعاليت هاي علمي،تقويت مهارتهاي رياضي، آموزش مفاهيم، چيستان و رنگ آميزي و سرگرمي)
- كتابهاي شكفتني (pop-up )
ب: گروه سني نوجوان
-رمان نوجوان (ادبيات كلاسيك جهان، ادبيات امروز ايران و جهان )
- داستان كوتاه (ادبيات ايران و جهان)
- افسانه (قصههاي شاهنامه، افسانههاي مردم دنيا)
- شعر
- طنز
- نثر ادبي
- علمي و آموزشي
افق از نگاه خرامان
مصطفی خرامان، مدیر انتشارات افق، درباره فعالیتهای این موسسه انتشاراتی در حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: در سال 1369 انتشارات افق فعالیتش را همزمان با تاسیس، در حوزه کودک و نوجوان آغاز کرد تا اینکه در سال 1380 حوزه بزرگسال نیز به آن اضافه شد.
وی افزود: انتشار کتاب در حوزه کودک و نوجوان با حوزه بزرگسال بسیار متفاوت است؛ در واقع انتشار کتاب در حوزه کودک و نوجوان راحتتر از حوزه بزرگسال است زیرا در حوزه بزرگسال ناشران بسیار زیادی هستند که در این حوزه با یکدیگر رقابت میکنند. از طرفی فروش کتاب به مخاطب کودک و نوجوان راحتتر از حوزه بزرگسال و جلب همه نظرات موجود است.
خرامان تصریح کرد: به نظر من حوزه بزرگسال بسیار پرتنشتر از حوزه کودک و نوجوان است زیرا نویسندهها در این حوزه برای خودشان تجربیات خاصی دارند که کارکردن با آنها از نظر سیستم تولید و توزیع سختتر میشود؛ اما در حوزه کودک و نوجوان انتشار کتاب راحتتر است زیرا حجم کتاب کمتر از بزرگسال است و راحتتر میتوان نظرات مخاطبان را جلب کرد.
وی افزود: ما در این موسسه تعداد شناخته شدهای نویسنده کودک و نوجوان به عنوان همکار داریم و همواره تعدادی از قشر نوجوان هم به آنها اضافه میشود. بسیار تلاش کردیم تا افق در حوزه کودک و نوجوان تبدیل به یک برند شود و مخاطبان آن را بشناسند. ما برای پذیرش آثار ، چه تالیف و چه ترجمه بسیار سختگیری می کنیم. همچنین در ویرایش، خواندن، اصلاح متن، طراحی، گرافیک و تصویرسازی بسیار دقت میکنیم تا کتابهایمان از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
خرامان تصریح کرد: امروزه ترجمه در دو حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال رواج پیدا کرده است و متاسفانه این رواج به خاطر این است که ما کارهای تالیفی خوب چه در حوزه بزرگسال و چه در حوزه کودک ونوجوان کم داریم. در بین این 900 عنوان کتابی که در حوزه کودک و نوجوان داریم همواره تلاش کردهایم حداقل 30 درصد آثار تالیفی باشد که این میزان در سال گذشته به 40 درصد رسید اما باز هم متاسفانه با کمبود آثار تالیفی مواجه هستیم.
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه نشر گفت: متاسفانه معمولاً ناشران، تعدادی کتاب منتخب را از نمایشگاههای بینالمللی خریداری کرده و به صورت موازی اقدام به ترجمه آنها میکنند و این رعایت نکردن اخلاق حرفهای به یک چالش در حوزه کودک و نوجوان تبدیل شده است. مثلاً کتابی را که یک ناشر در حال ترجمه آن است ناشران دیگر با وجود اطلاع از این موضوع اقدام به ترجمه دوباره آن میکنند که این امر سبب میشود موازیکاری زیاد شود.
مسابقه ناشران کودک برسر انتشار آثار ترجمه
خرامان گفت: مشکل بعدی این است که در ترجمه کتابهای کودک و نوجوان مسابقهای بین ناشران ایجاد شده است. امروزه به دلیل وجود اینترنت و سفرهای خارجی و نمایشگاه بینالمللی،بسیاری از ناشران کتابهایی را که خریداری میکنند و بدون دقت در ویرایش یا توجه به ترجمه، آن کتاب را با کیفیت پایین از نظر ویراستاری و کیفیت ترجمه به بازار عرضه میکنند و مخاطبان با خریدن این کتابها احساس میکنند که همه کتابها به این شکل بوده و کیفیت پایینی دارند. این موضوع سبب میشود ناشرانی که اصرار زیادی بر افزایش کیفیت کتابها و رعایت ویراستاری در آثار دارند در این مسابقه عقب بمانند.
وی افزود: از طرفی حقالتالیف کتاب بسیار کم است و اگر بخواهیم حق التالیف نویسنده را افزایش دهیم مجبوریم قیمت کتابها را بیشتر کنیم که این امر عملا امکانپذیر نیست، لذا نویسندگان با این حقالتالیفها دیگر انگیزهای برای تولید کتاب خوب ندارند و ما میبینیم که در طول 8 سال گذشته تعداد محدودی نویسنده به حوزه کودک و نوجوان اضافه شده است در حالی که در طول 15 سال گذشته میبایست یک نسل در نویسندگان کودک و نوجوان عوض میشد اما این اتفاق به دلیل نبود انگیزه مالی رخ نداده است.
کتابسازیها جا را برای کتابهای با کیفیت تنگ کرده است
خرامان مشکل بعدی در نشر کودک و نوجوان را کتابسازی دانست و گفت: تعدادی از ناشران کتابسازی میکنند نه تولید کتاب. در واقع آنها با مونتاژ یکسری تصاویر و اضافه کردن یک متن بسیار ساده، کتاب میسازند و با قیمتهای بسیار نازل در اختیار مخاطبان قرار میدهند. کتابسازی کار بسیار راحتی است و از عهده هر ناشری برمیآید. جز تعداد محدودی از ناشران شناخته شده در حوزه کودک و نوجوان، سایر ناشران اقدام به کتابسازی میکنند. با نگاهی اجمالی به آثار این ناشران متوجه میشویم تا چه اندازه کتابهایشان به یکدیگر شبیه است، آنها داستانی مشخص و تقریباً یکنواخت را با تصاویر کپی شده و تکراری چاپ میکنند و با قیمت پایین در سوپرمارکتها و دکههای روزنامهفروشی به فروش میرسانند چون در واقع نمیتوانند به صورت خلاق کتاب تولید کنند.
وی تصریح کرد: این کتاب سازیها جا را برای کتابهای با کیفیت تنگ میکند. مخاطب ما هم آنقدر شناخت ندارد که بتواند کتابهای با کیفیت را از کتابسازیها تشخیص دهد. به عنوان مثال مادری که به خرید میرود ممکن است در دکه روزنامهفروشی یا سوپرمارکت نیز یک کتاب ببیند و برای فرزندش بخرد در حالیکه نمیداند این کتاب تا چه اندازه میتواند برای فرزندش مفید باشد و فقط به این موضوع میاندیشد که برای فرزندش یک کتاب بخرد. در واقع خانوادهها بیشتر به طرف کتابهای در دسترس و ارزان قیمت جذب میشوند.
فروشگاههای کتاب افق
فروشگاههای کتاب افق بخشی دیگر از این موسسه است که برای عرضه مستقیم و اختصاصی و معرفی کتابهای این انتشاراتی راه اندازی شده و تا بحال میزبان 30 نشست رونمایی کتاب بوده است. این فروشگاهها دارای چهار شعبه است.
سیف، مسئول فروشگاه افق گفت: اینجا یک فروشگاه دایمی از محصولات افق است شامل کتاب هایی ازگروه سنی خردسال تا کودک و نوجوان و بزرگسال . چیدمان این فروشگاه براساس گروه سنی از خردسال شروع میشود و به بزرگسال خاتمه پیدا میکند.
وی افزود: بیشتر کودکان با والدینشان به فروشگاه مراجعه میکنند و فروشنده ما درباره علایق و کتابهایی که قبلا خواندهاند از آنها سوالاتی میپرسد و آنها را راهنمایی میکنند.
مسئول فروشگاه افق مجموعه 10 جلدی «جودی دمدمی»، مجموعه چهار جلدی «رولد دال»، مجموعه 12 جلدی «کیتی دختری آتش پاره»، مجموعه 12 جلدی «می می نی»، مجموعه 6 جلدی «رنگآمیزی و چیستان»، مجموعه 4 جلدی «پیشی پیشی رنگ رنگ»، مجموعه 22 جلدی «کلکسیون کلاسیک» و مجموعه 9 جلدی «عاشقانههای کلاسیک» را پرفروشترین کتابهای این انتشارات معرفی کرد.
جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
نظر شما