چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
بسیاری از روزنامه‌نگاران علاقه‌ای برای به‌روز کردن اطلاعات خود ندارند/یادداشت امیرعبدالرضا سپنجی

امیرعبدالرضا سپنجی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده‌ از عدم علاقه‌مندی روزنامه‌نگاران برای به‌روز کردن اطلاعاتشان و عدم آموزش سوادرسانه‌ای برای این قشر می‌گوید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-امیرعبدالرضا سپنجی: اگر بخواهیم به بحث ارتباطات در کشور بپردازیم، روزنامه‌نگاری را هم جزوی از آن می‌بینیم که مرحوم دکتر معتمدنژاد در دهه چهل با تاسیس مدرسه عالی روزنامه‌نگاری آموزش آن را نهادینه کرد. شاید تا دو دهه قبل روزنامه‌نگاری قلمرو اصلی رسانه‌های ما تلقی می‌شد و رادیو و تلویزیون در در رده‌های بعدی قرار داشتند اما امروزه از روزنامه‌نگاری در کنار دیگر حوزه‌های رسانه‌ای و ارتباطی کشور به ویژه در بحث فضای سایبری و اینترنت هم استفاده می‌شود.

روابط‌عمومی از دهه 70 به رشته روزنامه‌نگاری اضافه شد

رشته روابط‌ عمومی تقریبا از سال 1370 به رشته روزنامه‌نگاری اضافه شد و ابتدا دانشگاه علامه طباطبایی آن را به حوزه مطالعات ارتباطی اضافه کرد و دانشکده ارتباطات به وجود آمد. امروزه آموزش این رشته دیگر تنها به دانشگاه علامه‌طباطبایی محدود نمی‌شود و دانشگاه‌های دیگر کشور نیز از جمله پژوهشگاه علوم انسانی در حوزه‌های ارتباط رسانه‌ای دانشجو تربیت می‌کنند و در این زمینه فعال هستند.

روزنامه‌نگاران علاقه‌ای برای به‌روز کردن اطلاعات خود ندارند

معمولا افرادی که با آنها سر و کار دارم یا دانشجویان روزنامه‌نگاری هستند یا خود در این حوزه‌ها مشغول به کارند و به صورت تجربی آن را آموخته‌اند. همین موضوع باعث شده خیلی از فضای آکادمیک و آموختنی دانش ارتباطات و رسانه دور نباشند اما اگر بخواهم صادقانه بگویم خیلی از این افراد علاقه‌مند و پیگیر این موضوع که بخواهند بر دانش خود بیفزایند نیستند.

اگر افراد با تجربه و روزنامه‌نگاران، کتاب‌های به‌روزتری را ترجمه و در اختیار روزنامه‌نگاران، دانشجویان و استادان این حوزه قرار دهند شاید بهترین منبع آموزشی برای برای آنها باشد البته گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که افراد باید در کنار مطالعه در فضای حرفه‌ای نیز نسبت به این حوزه تجربه داشته باشند.

آخرین کتابی را که ترجمه کرده‌ام، بهترین منبع آموزشی برای روزنامه‌نگاران می‌دانم

برای معرفی بهترین کتاب‌ها در خصوص آموزش روزنامه‌نگاری آخرین کتابی که خودم ترجمه کرده‌ام را انتخاب می‌کنم که با عنوان «مطالعات رسانه‌ای راهنمای عملی دانشجویان» در بخش ویژه‌ای به بحث‌های روزنامه‌نگاری و سپهر رسانه‌ای می‌پردازد و توسط دانشگاه امام صادق (ع) منتشر و خرداد ماه 93 نیز مراسم رونمایی از آن برگزار شد. این کتاب در سطح جهانی از مهم ترین آثار مکتوب در حوزه مطالعات رسانه‌ای و ارتباطات است که در اختیار اساتید، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان این مباحث قرار گرفته‌ است. عنوان اصلی آن The Media Student’s Book است. من در این کتاب سعی کرده‌ام علاقه‌مندان به روزنامه‌نگاری را به صورت عملی و نظری آماده کنم.«مطالعات رسانه‌ای راهنمای عملی دانشجویان» کتابی جامع برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی مطالعات رسانه‌ای و ارتباطات است که تاکنون به 9 زبان زنده دنیا ترجمه و تمامی موضوعات اساسی این حوزه مطالعاتی را پوشش داده‌ است. بنابراین می‌تواند به عنوان راهنمایی کامل و روزآمد در این عرصه مورد نظر قرار گیرد.

کتاب‌های جیبی اگر دارای محتوای مناسبی باشند مثمرثمر خواهند بود

کتاب‌های جیبی هم اگر دارای محتوای مناسبی باشند می‌توانند در این زمینه موثر باشند ولی نمی‌توانم به طور قطع بگویم که می‌تواند منبع آموزشی خوبی برای روزنامه‌نگاران باشد چرا که من تا به حال این کتاب‌ها را ندیده‌ام و نمی‌توانم در مورد آنها اظهار نظر کنم اما در کل می‌گویم هر چیزی که دانش روزنامه‌نگاری را در اختیار افراد قرار دهد قابل استفاده و مفید خواهد بود.

متاسفانه بحث آموزش سواد رسانه‌ای را در کشور جدی نگرفته‌ایم

افراد جامعه در کل با رسانه‌های جدید مساله دارند و ما نیز بحث آموزش سواد رسانه‌ای را در جامعه جدی نگرفته‌ایم و خیلی به این موضوع نپرداخته‌ایم به همین دلیل نیازمند یک عظم ملی برای آموزش آن هستیم. به عقیده من در بحث سواد رسانه‌ای باید خانواده، مدرسه، دانشگاه و باز هم خانواده درگیر شوند و روزنامه‌نگاران هم چون تابعی از کل جامعه هستند باید این دانش را داشته باشند که متاسفانه در عمل می‌بینیم آنها این دانش را ندارند و باید بحث سواد رسانه‌ای به آنان هم آموزش داده شود.

تنظیم یک سرفصل آموزشی به منظور آموزش سواد رسانه‌ای

در حوزه رسانه‌های جدید آموزش سواد رسانه‌ای بسیار کم است به همین منظور من و همکارانم در پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات تصمیم گرفته‌ایم یک سر فصل آموزشی برای دوره‌های سواد رسانه‌ای بنویسیم که آموزش آن را در بین دانشجویان ارشد و دکتری آغاز می‌کنیم و آنان را به منظور آموزش این سواد آماده می‌کنیم که امیدوارم تلاش‌هایمان مثمرثمر باشد.‌بنده نیز مشغول طراحی کارگاه‌هایی در این زمینه هستم که امیدوارم بالاخره از این طرح حمایت شود و روزنامه‌نگاران هم در آن حضور یابند و از آن استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها