نویسندگان این کتاب ضمن بحث در نظریه درام، تکنیکها(فنون) را به آزمون میگذارند، لغزشهای احتمالی را تصحیح میکنند و مفاهیم اصلی توجه به صحنه و قاببندی آن، تصویرسازی از صحنه و آفرینش پویا بر صحنه نمایش را مورد توجه قرار میدهند.
«مبانی کارگردانی تئاتر» در اصل کتابی است که از دست نوشتههای الکساندر دین به نام «شرح درس کلاس کارگردانی تئاتر» نوشته شدهاست و شامل مطالبی است که در کلاس کارگردانی سال اول دانشکده درام، دانشگاه ییل تدریس شدهاست.
کتاب «مبانی کارگردانی تئاتر» را در تحلیل کامل و مشروح ضروریات کارگردانی نمایش میتوان بیهمتا دانست که چاپ اخیر آن همچنان به کاوش در این مبانی ادامه میدهد. چنانکه مبانی یاد شده به حال و هوای تئاتر معاصر مربوط شده و مواد جدید مبتنی بر واقعیات، تمرینها، تصاویر و عکسها به آن افزوده شدهاست.
هدف این کتاب تشریح و ارائه راه و روشهایی است که میتواند به هنرجوی کارگردانی برای کار در هر شکل تئاتر، مبنا و پایه علمی بدهد بیآنکه سهم خلاق خویش را محدود کند.
کتاب حاضر گذشته از جایگاهی که در نزد عموم علاقهمندان تئاتر دارد، توجهی آشکار به دانشجویان هنرهای نمایشی و آموزش صحیح و بایسته آنان نشان میدهد و از این رو، بر اساس آرای استادان جهانی این رشته، باید آن را یکی از مهمترین آثار معیار در حیطه آموزشهای هنری و دانشگاهی در زمینه تئاتر و به ویژه کارگردانی تئاتر واقع گرایانه دانست.
این کتاب در پنج بخش مقدمه، بازیگر، پنج اصل کارگردانی تئاتر، شیوه اجرا در صحنههای مرکزی (میدانگاهی) و روال تولید به نگارش در آمده که هر بخش اصول و مبانی کارگردانی تئاتر را برای علاقهمندان بازگو میکند.
چاپ نخست کتاب «مبانی کارگردانی تئاتر» در ۵۱۲ صفحه به صورت مصور و با قیمت ۲۵۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سروش روانه بازار نشر شدهاست.
نظر شما