دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
غلامحسین عمرانی: نام مشفق در صدر غزل‌پردازان دهه 30 است

غلامحسین عمرانی گفت: شاعرانی از دهه 30 غزل سنتی شعر فارسی را به بهترین وجه در مطبوعات و رسانه‌هایی از قبیل رادیو و تلویزیون به نسل جوان امروز و مردم معرفی کردند که در این میان اگر نام زنده‌یاد مشفق کاشانی را در صدر آنان به زبان نیاوریم بی‌انصافی کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این شاعر و پژوهشگر گفت: این را به آن دلیل گفتم چون برخی از دست‌اندرکاران دانشگاهی که به نقد شعر امروز می‌پردازند، نام زنده‌یاد مشفق کاشانی را از قلم می‌اندازند.
 
شاعر مجموعه «خیابان غزل» افزود: طیف گسترده‌ای از جوانان امروز همچنان به غزل سنتی وفادار مانده‌اند که باید از آن‌ها تشکر کرد، زیرا همه آن‌ها بدون استثنا وامدار کسانی چون مشفق کاشانی بوده و به طور کلی جریان عمده غزل امروز نیز بی‌تأثیر از غزل‌های نوآیین زنده یاد مشفق نیست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حتی شاعران برجسته و نوپرداز هم به نوعی، دیدگاه‌های نوجویانه و تازه‌ای را که در شعر دارند، مدیون طبع لطیف و بیان ظریف زنده‌یاد مشفق کاشانی‌اند. باید گفت دوره ما از نظر شعر یکی از ادوار درخشان تاریخ ادبیات جهان است چرا که غزل امروز ما با حفظ قالب سنتی جهانی شده است. بی‌تردید زنده‌یاد مشفق کاشانی را در بارآوری غزل امروز نمی‌توان نادیده گرفت.
 
این پژوهشگر اضافه کرد: دو بیت از مشفق کاشانی همواره در ذهن و زبانم زنده است و آن دو بیت این است که می‌گوید:
«شب همه شب می‌دود در خلوت روحانی من
طفل بازیگوش اشک از دیده بارانی من
بشکند نقش سکوت زنگ را در صبح حیرت
کوچه‌های آیینه از شب‌خوانی من»
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها