هارپرکالینز اعلام کرد بر سر اختلاف قیمتگذاری محصولات کتابی خود با آمازون برای حل مشکل توافقنامه چندسالهای را امضاء کرده است.
به نظر میرسد «خرید عمده» از سوی آمازون مدل خوبی است تا ضمن قیمتگذاری مناسب، شرایط خوانندگان کتاب نیز در نظر گرفته شود.
جنگ قیمت خردهفروشی درسایت آمازون موضوع جنجال بزرگ با ناشران است که چند وقتی در آمازون وجود داشته و آمازون توانسته با هر ناشر، مدل خاصی از توافقنامه را حاصل کند تا اجازه ندهد ناشران یک مدل قیمتگذاری واحد را به آمازون القا کنند.
این سیستم خرید و فروش مانند سیستم خرید و فروش موبایل در امریکای شمالی بین سازندگان و خردهفروشان است که موفقیتآمیز بوده است.
البته به عقیده کارشناسان این مدل قیمتگذاری درنهایت باعث فشار هر چه بیشتر به فروشندگان مستقل خواهد شد که نمیدانند با چه قیمتی میتوانند کتاب را به دست مشتری برسانند، درحالیکه قیمت آمازون چه به صورت جلد سخت و چه به صورت الکترونیکی پایینتر از قیمت کتابفروشیهای مستقل است.
نظر شما