پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
نمایشگاه کتاب تهران جریان‌سازی فرهنگی در کشور را موجب می‌شود/ضرورت راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها دقایقی پیش در نمایشگاه کتاب تهران حضور یافت و مورد استقبال مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب قرار گرفت. وی در این بازدید گفت: نمایشگاه کتاب تهران باعث جریان‌سازی فرهنگی در کشور می‌شود.

محمد مهدی احمدی مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌ها دقایقی پیش در کمیته علمی فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافت. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: دربازدید از نمایشگاه کتاب امسال چند نکته قابل توجه بود‌ که از جمله آنها می‌توان به ساماندهی حاکم بر کمیته جنبی اشاره کرد؛ سال‌های قبل چنین نبود اما امسال یک نظم تعریف‌شده‌ای قابل مشاهده است‌ که تمام اصحاب رسانه و نشریات را درگیر خود کرده است.

وی ادامه داد: امسال شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی استان‌ها‌ در کمیته جنبی نمایشگاه کتاب تهران هستیم‌. هر روز از نمایشگاه کتاب تهران‌ به نام یکی از استان‌ها‌ نامگذاری شده است‌ که در آن روز خاص هر استان با حضور مقامات سیاسی و علمی‌ به معرفی ظرفیت‌های فرهنگی هنری، چاپخانه و نشر خود می‌پردازد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌ها بیان کرد: خوشبختانه امسال شاهد تعداد زیادی از تازه‌های نشر‌ در غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران هستیم‌ که نشاندهنده پیشرفت روز‌افزون در حوزه نشر کشور است.

احمدی ادامه داد: امسال ابتکارات قابل توجهی در حوزه اطلاع‌‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران صورت گرفته است‌ که زمینه استقبال چشم‌گیر از این رویداد فرهنگی را فراهم کرده‌ است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی پیشنهاد می‌کنید‌ گفت: برای اینکه بتوانیم کتاب را در سبد خانوار مردم‌ نهادینه کنیم‌ و به‌عنوان یکی از محصولات اصلی خانواده‌ها‌ مطرح کنیم‌ همین برگزاری نمایشگاه‌های کتاب تهران‌ موثر‌ترین روش است. چراکه فضای غالب کشور در مقطعی از زمان فضای کتاب و کتابخوانی می‌شود و یک جریان‌سازی در حوزه فرهنگ ایجاد می‌شود. ناشران در این فضای فرهنگی‌ با یکدیگر تعامل و از تجربیات یکدیگر استفاده می‌کنند.

‌مدیر‌کل دفتر هماهنگی امور استان‌ها‌ با اشاره به فرمایش رییس‌جمهوری مبنی بر «هر چیزی که رایگان شود ارزش خود را از دست می‌دهد» گفت‌: ما باید خودمان ارزش کتاب را بالا ببریم؛ وقتی کتاب به‌صورت رایگان عرضه شود شاید از ارزش آن کاسته شود. می‌توانیم راهکارهایی را به‌کار بریم تا مردم توانایی خرید بالایی کسب کنند اما نباید کتاب را رایگان عرضه کنیم‌.

احمدی ادامه داد: راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در مکان‌های عمومی مردم یکی دیگر از راه‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور است‌. همچنین حوزه هنر در ترویج این فرهنگ‌ نقش بسزایی دارد به‌گونه‌ای که می‌توان با تولید فیلم و انیمیشن‌های متعدد با ظرافت‌ مثال‌زدنی‌ ارزش کتاب را به مخاطبان منتقل کرد.

این مقام مسوول با بیان اینکه باید‌ الگوی زیست فرهنگی برای مردم تعریف شود‌ اظهار کرد: اگر مردم در سبک زندگی‌شان‌ برای زیست فرهنگی یک الگوی تعریف‌شده داشته باشند‌ آنگاه کتاب جایگاه والایی پیدا می‌کند و می‌توان به ترویج کتابخوانی در جامعه امیدوار بود.

احمدی در پاسخ به این پرسش که «امسال برخی از امور نمایشگاه‌ به تشکل‌های نشر و بخش خصوصی واگذار شده است‌؛ نظر شما در این مورد چیست‌ و آیا‌ ادامه این رویه را در نمایشگاه‌های بعدی پیشنهاد می‌کنید یا خیر؟» گفت: اقدام بسیار شایسته‌ای است چرا که وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی فقط وظیفه نظارت‌، حمایت و هدایت را دارد‌ و بخش‌های خصوصی باید مجری امور باشند.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه باید به بخش خصوصی اعتماد کرد افزود: با واگذاری امور به بخش خصوصی درواقع زمینه برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت مردم با یکدیگر فراهم می‌شود‌ که در این صورت می‌توان‌ به‌راحتی الگوی زیست فرهنگی تعریف کرد‌.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌ها در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای مولفان دارید گفت‌: مولفان باید مخاطب‌شناسی کنند‌ و براساس ذائقه جامعه و ادبیات غالب دست به قلم شوند‌. آنها باید براساس سلائق مردم‌ پیام‌های خود را به جامعه منتقل کنند و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را به گوش جهانیان برسانند. به عبارت دیگر زبان نویسندگان نباید‌ از زمان مردم دور باشد چرا که در غیر این‌صورت ارتباط مستمر با کتاب در جامعه محقق نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها