راهاندازی مرحله نخست تجهیز کتابخانههای کلاسی مدارس ابتدایی استانها و مناطق مرزی کشور
صالحی: مدرسه پایگاه ترویج کتابخوانی است/ ضرورت تدوین سند ترویج کتابخوانی در مدارس
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم راهاندازی مرحله نخست تجهیز کتابخانههای کلاسی مدارس ابتدایی استانها و مناطق مرزی کشور، گفت: مدرسه پایگاه ترویج کتابخوانی است و در این میان، کتابخانههای کلاسی از اهرمهای جدی و اساسی در این حوزه به شمار میآیند.
سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه دغدغه کتابخوانی در کشور همواره مورد توجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: راهاندازی مرحله نخست تجهیز کتابخانههای کلاسی مدارس ابتدایی استانها و مناطق مرزی کشور میتوان مقدمهای برای نهادینه کردن بحث کتابخوانی در کشور باشد.
وی با اشاره به اهمیت راهاندازی طرح تجهیز کتابخانههای کلاسی، افزود: اطلاعاتِ گذری برای کشور تهدید محسوب میشوند. ما با هدف تعمیق مفاهیم، بیش از گذشته به مطالعه نیاز داریم. در این میان، خانواده و مدرسه نقش اساسی دارند؛ اهمیت خانواده در ارتقای مطالعه بر همگان واضح و مبرهن و بارها درباره آن سخن گفته شده اما مدرسه نهادی است که در آن آداب اجتماعی درونی میشوند و این مهم، در جماعتی از همسالان رُخ میدهد؛ وزارتخانههای ارشاد و آموزش و پرورش با همین نگاه تفاهمنامهای امضا کردند که یکی از بندهای آن راهاندازی طرح تجهیز کتابخانههای کلاسی در مدارس ابتدایی است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان و برگزاری 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه از دیگر بندهای مندرج در این تفاهمنامه به شمار میآیند که خوشبختانه تاکنون با همکاری خوب این دو وزارتخانه محقق شدهاند و در آینده نیز به صورت مستمر ادامه خواهند داشت.
صالحی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت راهاندازی 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه، گفت: همواره اعتراض داریم که در حوزه نشر با کمبود ویترین مواجهیم، اما تاکنون از ویترین کتاب در مدارس غفلت کردهایم. برپایی 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه نوعی ویترین کتاب در مدارس محسوب میشود که باید این فرصت را غنیمت شمرد.
وی با اشاره به طرح تجهیز کتابخانههای کلاسی مدارس ابتدایی، توضیح داد: این طرح با شعار «هیچ کلاسی بدون کتاب نباشد» و با تعامل وزارتخانههای ارشاد و آموزش و پرورش راهاندازی شد که از ویژگیهای آن میتوان به در دسترس بودن کتابها، انتخاب کتابها بر اساس سن، پایه و تحصیلات و همچنین نقش هدایتکننده معلم اشاره کرد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتابهای طرح تجهیز کتابخانههای کلاسی پس از بررسی و کار کارشناسی شده، انتخاب میشوند؛ بهگونهای که کتاب در کلاس، دکور نخواهد بود بلکه کاربرد خواهد داشت.
صالحی ادامه داد: در مرحله نخست این طرح، کتابخانههای کلاسی مدارس ابتدایی مناطق دورافتاده، محروم، مرزی و عشایری تجهیز خواهند شد. در مرحله دوم این طرح، افزایش تعداد کتابخانههای کلاسی را شاهد خواهیم بود و در مرحله سوم نیز جایگزینی کتابها انجام خواهد شد.
وی مشارکت سه دستگاه آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناشران را در این طرح، قابل توجه برشمرد و گفت: چشمانداز این طرح بهگونهای است که به یاری خداوند همه کلاسهای مدارس کشورمان، یک کتابخانه داشته باشند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امیدواریم در اجرای این طرح در آینده، شاهد مشارکت دستگاههای متعدد دیگری مانند شهرداریها، اولیا، خیّرین و دانشآموزان باشیم، چرا که اگر اضلاع مشارکتها افزایش پیدا کند، این ایده توسعه یافته و در نتیجه تعداد کتابها افزایش مییابند. در این میان، نقش رسانهها برای مشارکتافزایی سایر دانشگاهها انکارناپذیر است.
صالحی ضمن تأکید بر این نکته که مدرسه پایگاه ترویج کتابخوانی محسوب میشود، گفت: در تفاهمنامهای که میان ارشاد و آموزش و پروش به امضاء رسیده است، بندهای دیگری نیز وجود دارند که از آن میان میتوان به تجهیز کتابخانههای مدارس و تجهیز کتابخانههای مدارس ایرانی خارج از کشور اشاره کرد؛ میکوشیم به تدریج در راستای تحقق این اهداف نیز گام برداریم.
وی اظهار کرد: بسیار شایسته است که یک سند ترویج کتابخوانی در مدارس با نگاه کارشناسانه هر دو مجموعه (وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش) تدوین شود؛ به عبارت دیگر به تمام اتفاقهایی که پایهریزی میشوند، به عنوان سند ترویج کتابخوانی در مدارس توجه شود.
گزارش تکمیلی این مراسم از «ایبنا» منتشر خواهد شد.
نظر شما