کتاب «صدا ــ تصویر: ملاحظاتی زیباشناسانه درباره صدا در سینما» نوشته میشل شیون، نظریهپرداز آمریکایی با ترجمهای از محمدجواد مظفریان از سوی نشر ققنوس منتشر شد.
کتاب شامل دو بخش به ترتیب با عناوین «قرارداد سمعی ــ بصری» و «فراسوی صداها و تصاویر» است. بخش نخست به 6 فصل تقسیم با این عنوان ها تقسیم میشود: «ترسیم صدا روی تصویر»، «سه حالت شنیدن»، «خطها و نقطهها: چشماندازهای افقی و عمودی بر روابط سمعی ــ بصری»، «صحنه سمعی ــ بصری»، «صدای واقعی و صدای رندر شده» و «صدا ــ تصویر خیالی».
بخش دوم کتاب نیز شامل چهار فصل با عنوان هاي «فیلم صدادار: شایسته این نام»، «تلویزیون، ویدیو آرت، موزیک ویدیو»، «به سوی بوطیقای سمعی/ کلامی/ بصری» و «مقدمهای بر تحلیل سمعی ــ بصری» است.
«صدا ــ تصویر» در بردارنده مقدمهای به قلم والتر مرچ، منتقد فیلم آمریکایی است. مرچ در بخشی از مقدمه خود نوشته است: «اولین گام اساسیای که شیون برمیدارد فرض گرفتن این مساله است که هیچ هماهنگی طبیعی و از پیش موجودی بین تصویر و صدا وجود ندارد. روبر برسون فیلمساز شهیر فرانسوی و خالق آثاری چون «خانمهای جنگل بولونی» و «و ناگهان بالتازار» بنا به شیوه موجز همیشگیاش ایده مشابهی در ذهن داشت: «تصاویر و صداها همچون غریبههاییاند که در یک سفر با هم آشنا میشوند و پس از آن نمیتوانند از هم جدا شوند.» چالشی که چنین ایدهای پیشِ روی فیلمساز قرار میدهد این است که وی چگونه موقعیتهای مناسبی خلق کند و دست به انتخابهای درستی زند تا پیوندهای بهظاهر بدیهی بین تصاویر و صداهای فیلم جعل شوند، مادامی که اعتراف میکند در مورد آنها هیچ چیز بدیهیای از ابتدا وجود نداشته است.»
از میشل شیون پیشتر کتاب «نوشتن فیلمنامه» با ترجمهای از ماندانا بنیاعتماد نیز منتشر شده است.
«صدا ــ تصویر: ملاحظاتی زیباشناسانه درباره صدا در سینما» نوشته میشل شیون و ترجمه محمدجواد مظفریان با شمارگان هزار و 100 نسخه، 264 صفحه و بهای 17 هزار تومان از سوی نشر ققنوس روانه کتابفروشیها شده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کتاب به نشانی زیر مراجعه کنید:
نظر شما