چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
مروری بر آثاری که در گروه‌های «مدیریت»، «آموزش و پرورش» و «بازرگاني» به مرحله دوم داوری کتاب سال رسیدند

سه کتاب در گروه «مدیریت»، دو اثر در گروه «آموزش و پرورش» و دو اثر در گروه «بازرگاني» به مرحله دوم داوری سی و سومین دوره جایزه کتاب سال رسیدند. ایبنا در این گزارش به معرفی این کتاب‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گروه «مديريت» از بین 38 اثر راه یافته به مرحله اول داوری سی و سومین دوره جایزه کتاب سال، سه اثر با عناوین «توانمندسازي منابع انساني در نظام ارزشي اسلام» تاليف اميرحمزه مهرابي، «نگرشي به مديريت اسلامي»، تاليف هادي پورشافعي و عبدالرضا خدري خان‌آبادي و «ماهيت تصميم‌گيري» تاليف گراهام اليسن و... با ترجمه منوچهر شعاعي به مرحله دوم داوری سی و سومین دوره جایزه کتاب سال راه یافتند.
 


• «توانمندسازي منابع انساني در نظام ارزشي اسلام»

کتاب «توانمندسازي منابع انساني در نظام ارزشي اسلام» نوشته اميرحمزه مهرابي براي نخستين بار نگاهي جديد با تکيه بر منابع اسلامي بر بحث توانمندسازي داشته است. روش کار نيز روشي است که آن را نظريه‌هاي داده بنياد نام داده‌اند. در اين کتاب آخرين مدل‌هاي توانمندسازي در سراسر دنيا جمع آوري، ترجمه و ساده‌سازي شده است.

ويژگي اين کتاب اين است که مدل آن از دل منابع اسلامي گرفته شده است. مهمترين منبع اين کتاب نهج‌البلاغه بوده و از کتب ديگري همچون اصول کافي، صحيفه سجاديه و ساير منابع معمول نيز بهره‌برداري شده است. در اين کتاب روش‌شناسي وصول به مدل آموزش داده شده و اين مدل در سه مجموعه پژوهشي، آموزشي و اجرايي آزمايش شده است.

کتاب «توانمندسازي منابع انساني در نظام ارزشي اسلام» نوشته اميرحمزه مهرابي با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 110 هزار تومان از سوی بنیاد پژوهش های آستان قدس منتشر شده است.




• «نگرشي به مديريت اسلامي»

کتاب «نگرشي به مديريت اسلامي» تاليف هادي پورشافعي و عبدالرضا خدري خان‌آبادي در 10 فصل به نگارش درآمده است که تنها نگرش و نگاهی به مدیریت اسلامی دارد و مباحث آن بیشتر و بیشتر می‌تواند توسعه و تعمیق یابد. در نگاهی اجمالی، کتاب از اهمیت مدیریت در اسلام و تعریف آن آغاز شده است و ضمن مقایسه بین مدیریت اسلامی با سایر مدیریت‌ها وجوه ممیز آن عنوان شده و در ادامه با ذکر فراگردها و وظایف (اصول) مدیریتی، نگاهی با انواع نظارت و توجه خاصی به نظام شده است.

در فصل‌های انتهایی، بحثی درباره آفات مدیریت و لغزش‌گاه‌های آن دارد و نهایت در فصل پایانی با نگاهی به ویژگی‌های امام علی(ع) متن کامل نامه (فرمان) امام علی(ع) به مالک اشتر نخعی (نام 53) ارائه و با ذکر نکات مدیریتی مستخرج از این نامه وزین و ماندگار در عرصه مدیریت به پایان رسیده است.

درباره مدیریت اسلامی منابع متعددی وجود دارد که این اثر به فراخور از آنها استفاده کرده است. لیکن عمق،‌ ژرفا و نیز وسعت دامنه آموزه‌های عمیق اسلامی در قرآن کریم و در کلام امیرمؤمنان در نهج‌البلاغه،‌ امکان غور و غواصی در معانی بیکران دریای اسلامی می‌دهد تا هر کس به قدر توان خود از این منابع و ذخایر ارزشمند، توشه‌ای هرچند ناچیز برگیرد.

هدف نگارندگان آن است که با نگاه و نگرشی به مدیریت اسلامی،‌ گام و سهمی هرچند اندک در شناخت مفاهیم بلند و ماندگار مدیریت از منظر اسلامی برمی‌داشتند اگرچه اذعان دارند این، به قدر وسع بوده و نه همه آن چیزی است که باید انجام می‌شد.

کتاب «نگرشي به مديريت اسلامي» تاليف هادي پورشافعي و عبدالرضا خدري خان‌آبادي با شمارگان هزار نسخه در 368 صفحه به بهای 22 هزار تومان از سوی آوای نور منتشر شده است.



• «ماهيت تصميم گيري»

کتاب «ماهيت تصميم گيري» تاليف گراهام اليسن و...، ترجمه منوچهر شعاعي از سوی انتشارات سمت منتشر شده است. کتاب‌های فراوانی درباره نحوه تصمیم‌گیری نوشته شده است، ولی باارزش‌ترین تحقیقی که با دیدگاه‌های علمی و عملی درباره نحوه تصمیم‌گیری با استفاده از بحران موشکی کوبا منتشر شده،‌ همین کتابی است که ترجمه فارسی آن منتشر شده است. گراهام الیسن، استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد و فیلیپ زلیکو، استاد علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیا،‌ نویسندگان کتاب حاضر، این واقعه مهم تاریخی را از دیدگاه‌های مختلف به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل کرده‌اند. این نویسندگان همچنان دلایل حملات دولت صدام‌حسین به ایران و کویت و دلایل حمله آمریکا و هم‌پیمانانش به عراق را در سال 1991 و همچنین رفتار صدام حسین و دیپلماسی دولت آمریکا را نسبت به عراق قبل از حمله 2003 به آن کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند.

نویسندگان فرایند تصمیم‌گیری در دو نظام سیاسی متفاوت آمریکا و شوروی را تحلیل کرده و کوشیده‌اند که نشان‌ دهند در چنین بحران‌هایی فقط رهبران سیاسی و نظامی سطوح بالاـ به‌ویژه در آمریکا‌ـ صلاحیت و قدرت تصمیم‌گیری به نفع جامعه خویش را دارند. این دو استاد آمریکایی، الیسن و زلیکو،‌ برای تجزیه و تحلیل این بحران و به‌طور کلی فرایند تصمیم‌گیری، از سه مدل مختلف استفاده کرده‌اند. این مدل‌ها عبارتند از: 1) مدل بازیگر خردمند؛ 2) مدل فرایند سازمان؛ و 3) مدل سیاست‌های حکومتی آنان به تجزیه و تحلیل و بررسی نقش این مدل‌ها در روند تصمیم‌گیری به‌ویژه در مواقع بحرانی پرداخته‌اند.

مطالعه این کتاب به کسانی که علاقه‌مند به درک بیشتر فرایند تصمیم‌گیری در کشورهای قدرتمند جهان به‌ویژه ایالات متحده آمریکا هستند،‌ کمک فراوانی می‌کند، زیرا در حال حاضر کمتر مساله‌ای در سیاست جهان مطرح می‌شود که قدرت‌های بزرگ در آن ذی‌نفع نباشند، یا بدون رضایت آنها قابل حل باشند.

کتاب «ماهيت تصميم گيري» تاليف گراهام اليسن و...، ترجمه منوچهر شعاعي با شمارگان هزار نسخه در 500 صفحه به بهای 13 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.
 
♦ راهیابی دو اثر به گروه آموزش و پرورش

در گروه «آموزش و پرورش» 74 اثر به مرحله اول داوری راه یافت که از این تعداد دو اثر با عناوین «برنامه‌ریزی درسی در عصر پست مدرن» تالیف پاتریک اسلاتری با ترجمه صمد ایزدی، مصطفی قادری و فاطمه حسینی و «تربیت اخلاقی بر بنیاد نظریه ارزش‌شناسی علامه طباطبایی» تالیف محمد حسنی به مرحله دوم داوری سی و سومین دوره جایزه کتاب سال رسیده‌اند.
 


• «تربیت اخلاقی بر بنیاد نظریه ارزش‌شناسی علامه طباطبایی»

کتاب «تربیت اخلاقی بر بنیاد نظریه ارزش‌شناسی علامه طباطبایی» تالیف محمد حسنی از سوی انتشارات بهیار منتشر شده است.

نقش بی‌نظیر استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی در احیای فلسفه اسلامی و اثبات توانمندی مکتب صدرایی (حکمت متعالیه) برای پاسخگویی به مسائل فلسفی رایج در دوران معاصر، ما را وامی‌دارد که برای تبیین بنیان فلسفی تربیت اخلاقی بر اساس اندیشه اسلامی، پیش از همه به ایشان رجوع کنیم. فهم و تقریر نظریه اعتباریات علامه طباطبایی که از جمله مهم‌ترین ابداعات فلسفی وی است. چنان‌که در متن این کتاب آمده با کژتابی‌های ذهنی چندی در میان اهل نظر مواجه شده است و برخی تفسیرها و برداشت‌های متفاوت و حتی متناقض از این نظریه به عمل آمده که انتقادهایی را به مضمون و پیامدهای این نظریه در پی داشته است. همچنین جمع بین نظرات فلسفی علامه در شرح این نظریه و دیدگاه‌های علامه در تفسیر المیزان کاری آسان نیست که از عهده هر کس برآید.

این کتاب محصول حرکتی ارزشمند است که یکی از دانش‌پژوهان جدی قلمرو فلسفه تربیت تدوین شده است. البته باید توجه داشت که در این تحقیق به مثابه ماه نخستین از حرکت مورد نظر، از میان مبانی فلسفی تنها به بررسی و کنکاش در باب مبانی ارزش‌شناسی (آن هم در خصوص برخی از مباحث بنیادی فلسفه اخلاق) اکتفا شده است و از پیگیری رویکرد تطبیقی درباره تبیین دیدگاه‌های علامه طباطبایی با مباحث مطرح در حوزه ارزش‌شناسی و فلسفه اخلاق نیزـ البته به اقتضای یکی از محدودیت‌های اختیاری پژوهش‌ـ اجتناب شده است. از سوی دیگر شیوه استنتاج دلالت‌های دیدگاه ارزش‌شناسی علامه طباطبایی برای مبحث تربیت اخلاقی بر اساس الگوی روشمندی است که خسرو باقری در نقد و بازسازی الگوی قیاس عملی فرانکنا به آن رسیده‌اند.

کتاب «تربیت اخلاقی بر بنیاد نظریه ارزش‌شناسی علامه طباطبایی» تالیف محمد حسنی با شمارگان دو هزار و 200 نسخه در 208 صفحه به بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات بهیار منتشر شده است.



• «برنامه‌ریزی درسی در عصر پست مدرن» 

کتاب «برنامه‌ریزی درسی در عصر پست مدرن» تالیف پاتریک اسلاتری به ترجمه صمد ایزدی، مصطفی قادری و فاطمه حسینی منتشر شده است.

کتاب پاتریک اسلاتری اگرچه در فرهنگ غیر ایرانی نگاشته شده است و گویای نگرانی یک اندیشمند غربی به برنامه درسی در آمریکاست اما وجه اشتراک زیادی با مسائل محیطی ما دارد. این کتاب ضمن یادآوری خطاها و نداشته‌هایمان از سیاست‌های امید هم سخن می‌گوید. 

کتاب در سه فصل اصلی سامان یافته است که از جمله عناوین می‌توان به برنامه‌ریزی درسی به عنوان یک حوزه مطالعه، چشم‌انداز تاریخی حوزة برنامة درسی به عنوان یک رشته، آموزش مدرسه‌ای پُست‌مدرن، برنامة درسی و الهیّات، برنامة درسی برای همبستگی جهانی و ثبات اکولوژیکی، برنامه‌ریزی درسی در عصرپُست‌مدرن، یک بینش برنامة درسی در جهان پُست‌مدرن و... اشاره کرد.

کتاب «برنامه‌ریزی درسی در عصر پست مدرن» تالیف پاتریک اسلاتری به ترجمه صمد ایزدی، مصطفی قادری و فاطمه حسینی با شمارگان هزار صفحه در 512 صفحه به بهای 31 هزار تومان از سوی انتشارات آوای نور منتشر شده است.

♦ راهیابی دو اثر به گروه بازرگانی

در گروه «بازرگاني» پس از بررسی 4 اثر در مرحله اول داوری دو کتاب با عناوین «بازاريابي جهاني» تاليف وارن جي كيگان و غیره به ترجمه عبدالحميد ابراهيمي و هرمز مهراني و «استراتژي بازاريابي» تاليف او سي فرل و غیره به ترجمه محمدحسين بيرامی نیز به مرحله دوم داوری سی و سومین دوره جایزه کتاب سال راه یافتند.



• «بازاريابي جهاني»

کتاب «بازاریابی جهانی»، اثر وارن جی. کیگان و مایک سی.گرین و با ترجمه‌ هرمز مهرانی و عبدالحمید ابراهیمی از سوی انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی منتشر شده است.

تحولات گسترده‌ بازارهای جهانی، که از دهه‌های آخر قرن بیستم و با فروپاشی کومونیسم آغاز شد، با حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 و بحران مالی جهانی 2008 ادامه یافته و همه‌ کشورهای جهان را تحت‌ تاثیر خود قرار داده و این واقعیت را برای همه آشکار ساخته است که سرنوشت همه‌ انسان‌های کره زمین به هم پیوسته است، یعنی همه در بازار جهانی واحدی زندگی می‌کنیم. در نتیجه در دنیا متلاطم کنونی، خط مشی‌های اقتصادی، بازرگانی، و بازاریابی کشورها دیگر نمی‌توانند فقط بر اساس بازار داخلی استوار باشند و لزوم تمرکز بر فعالیت‌های بازاریابی جهانی، حیاتی است.

ساختار کتاب «بازاریابی جهانی» در پنج بخش اصلی منتشر شده است: مقدمه‌ای بر بازاریابی جهانی، محیط بازاریابی جهانی، ورود به بازارهای جهانی، آمیخته‌ی بازاریابی جهانی و راهبر و رهبری در قرن بیست‌و‌یکم پنج بخش اصلی کتاب را تشکیل می‌دهد.

ویراست پنجم کتاب شامل موارد جدیدی از موضوعاتی مرتبط مانند اتحادیه‌ اروپا، اثر مذهب بر فعالیت‌های بازاریابی جهانی و تلاش صنعت موسیقی برای مبارزه با سرقت و تقلب می‌شود. یافته‌های تحقیقات جدید در فصول گوناگون کتاب آمده است. همچنین در این ویراست به اثر فزاینده کشورهای نوظهور در صحنه جهانی توجه بسیار شده است.




• «استراتژی بازاریابی(درس و مورد کاوی‌ها)»

کتاب «استراتژی بازاریابی(درس و مورد کاوی‌ها)» نوشته مشترک او. سی. فرل، مدرس دانشگاه نیومکزیکو و مایکل دی. هارتلاین، مدرس دانشگاه ایالتی فلوریدا، با ترجمه محمدحسین بیرامی، از سوی انتشارات دنیای اقتصاد به بازار نشر عرضه شده است.

«استراتژی بازاریابی (درس  و مورد کاوی‌ها)» در 10 فصل تدوین شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «بازاریابی در اقتصاد امروز»، «توسعه مزیت رقابت و تمرکز استراتژیک»، «برنامه بازاریابی» و اخلاق و مسئولیت اجتماعی در برنامه‌ریزی استراتژیک» و «گسترش و حفظ روابط بلند‌مدت با مشتری» اشاره کرد. مؤلفان در این فصل‌ها به مباحثی مانند مفاهیم پایه بازاریابی، ایجاد یک تمرکز استراتژیک، توسعه محصول جدید، تلفیق اخلاق و مسئولیت اجتماعی در برنامه‌ریزی استراتژیک و کیفیت و ارزش کلید‌های توسعه روابط مشتری پرداخته‌اند.

 «فرل» و «هارتلاین» در پیشگفتار کتاب با اشاره به این مطلب که مخاطبان اصلی این کتاب دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد هستند، معتقدند که کتابشان چارچوبی عالی فراهم می‌سازد که می‌توان با موردکاوی‌های متنی گنجانده شده در کتاب مورد‌کاوی در یک شرکت واقعی یا شبیه‌سازی رایانه‌ای انجام داد.

بررسی گسترده رویداد‌های اخیر در شیوه‌های عمل بازاریابی که از سوی شرکت‌های شناخته شده جهانی انجام می‌شود، تمرکز بر ادغام عناصر سنتی آمیخته بازاریابی درون یک برنامه بازاریابی یکپارچه و فصلی جدید درباره برندسازی و جایگاه‌سازی، از ویژگی‌های ویراست ششم کتاب «استراتژی بازاریابی (درس و مورد کاوری‌ها» است.

نویسندگان کتاب در ادامه مباحث، درباره ایجاد یک تمرکز استراتژیک به نتیجه پژوهش (SWOT) (ابزار برنامه‌ریزی استراتژیک) در بررسی لزوم توجه مدیران سازمان به اهمیت استراتژی اشاره کرده‌اند که مدیر بازاریابی باید توجه خود را معطوف ایجاد تمرکز استراتژیک برنامه‌ بازاریابی شرکت کند. منظور از تمرکز استراتژیک، مفهوم یک مدلی کلی است که راهنمای شرکت در به‌هم تنیدن عناصر گوناگون بازاریابی در یک استراتژی منسجم است.
 
«فرل» و «هارتلاین» معتقدند شرکت‌هایی که در تلفیق اخلاق و مسئولیت‌ اجتماعی در فرهنگ سازمانی خود قصور می‌‌ورزند، ممکن است هنگامی‌که فعالیت‌های تردیدبرانگیز افشا شوند، بهای آن‌ را با عملکرد ضعیف بازاریابی و هزینه‎های بالقوه قانون‌شکنی، دادرسی مدنی و توجه رسانه‌ای ویرانگر بپردازند.
 
 آنها در بخشی دیگر از کتاب درباره کیفیت و ارزش کلید‌های توسعه روابط مشتری نوشته‌اند که برای ساختن سرمایه رابطه، یک شرکت باید قادر به برآورده‌ ساختن نیازهای مشتریان خود بهتر از رقبایش باشد و باید قادر باشد تا آن نیاز‌ها را از طریق ارائه کالاها و خدمات با کیفیت بالایی برآورده سازد. 

کتاب «استراتژی بازاریابی (درس و مورد کاوی‌ها)» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 662 صفحه، به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات دنیای اقتصاد روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها