نخستین چاپ کتاب «ترویج و آموزش کشاورزی» در 6 فصل از سوی انتشارات «ساکو» راهی بازار نشر شد.
«ویژگیهای جامعه تولیدکنندگان کشاورزی و منابع طبیعی و نظامهای بهرهبرداری»، «انگیزهها و موانع موثر بر رفتار تولیدکنندگان کشاورزی»، «آشنایی با تغییر اجتماعی و ارتباطات»، «سیر تحول انتقال تکنولوژی و نوآوریها در کشاورزی»، «نظام نوآوری کشاورزی» و «آموزش کشاورزی در نظام آموزشی ایران» عنوانهای 6 فصل کتاب حاضر هستند.
در نخستین فصل کتاب در صفحه 21 درباره «عوامل موثر بر بهرهبرداریهای کشاورزی» به نقل از دکتر ازکیا آمده است: «اندازه واحد مورد بهرهبرداری که مرتبط است با ارزش تجاری زمین، منابع مالی واحد زراعی، تقسیمکار، منابع آب، نوع محصولات کشاورزی، استفاده از ابزار و تکنیکهای تولید، وضع کارورزان زراعی و رابطه واحد بهرهبرداری با بازار محصولات زراعی؛ مدیریت تصمیمگیری در واحد زراعی درخصوص استفاده مناسب از وسایل تولید؛ عوامل اقتصادی اجتماعی و سیاسی موثر در ایجاد بهرهبرداری و غیره؛ مناسبات تولیدی روابط افراد در روند تولید و مناسبات ناشی از مالکیت واحدهای بهرهبرداری است.»
از مهمترین مباحث دومین فصل کتاب در صفحه 34 «عوامل شخصی و درونی تاثیرگذار بر رفتار» است. در بخشی از این مبحث اشاره شده که دانش مخلوط سیالی از تجربیات، ارزشها، اطلاعات موجود و نگرشهای کارشناسی نظامیافته است که چارچوبی برای ارزشیابی و بهرهگیری از تجربیات و اطلاعات جدید بهدست میدهد. دانش، در ذهن دانشور بهوجود آمده و بهکار میرود. دانش از اطلاعات و از دادهها ریشه میگیرند. تبدیل دانش به عمل، بر عهده خود بشر است.
«مقوله تغییر» موضوعی است که در سومین فصل کتاب و در صفحه 54 آمده است: «تغییر اجتماعی اصطلاحی است بسیار کلی و ممکن است بازگوکننده حالت پیشرفت، پسرفت، مثبت، منفی، مطلوب یا نامطلوب باشد. تغییر اجتماعی، در زندگی انسانها موضوع جدیدی نیست، چیزی که جدید است عمومیت یافتن تغییرات است و اینکه یک نسل دانش جدید ما در مورد دنیای طبیعی، همه دانش طبیعی گذشته را دربر میگیرد.»
نویسندگان در چهارمین فصل کتاب درباره «نقش دانش و مهارتهای تخصصی، ارتباطی و مدیریتی در کشاورزی ایران با تاکید بر دانش بومی» آوردهاند: «دنیای امروز ما جهان تضادها و برخوردهاست. تضاد بین فرهنگها، ادیان، کشورها و ملتهای گوناگون. در چندصد سال اخیر یعنی از آغاز دوره رنسانس تا زمان حال، هر مقدار که انسان به پیشرفتهای بیشتری نائل شده، به همان میزان بر شمار برخوردها و تضادها در دنیای پیرامون خود افزوده است. یکی از این تضادها، برخورد بین دو مفهوم سنت و مدرنیسم است.»
«تکامل و توسعه نظامهای تحقیقات کشاورزی» نیز یکی از موضوعات محوری در پنجمین فصل کتاب است که در صفحه 130 در اینباره میخوانیم: «علیرغم تمامی دستاوردهای مورد اشاره، تقریبا تا دهه 1980 در اکثر کشورهای درحال توسعه، مجموعه بازیگران نهادی موجود در حوزه تحقیقات کشاورزی بهصورت یک نظام منسجم درنیامده و همافزایی اندکی در فعالیتهای آنها برقرار بوده است. پیامد طبیعی این وضعیت آن بود که فعالیت مجموعه این ظرفیتهای نهادی، مکمل یکدیگر نبوده و در نتیجه، عملکرد کل نظام.»
مولفان در آخرین فصل کتاب به برخی وظایف سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از جمله «مطالعه و تحقیق به منظور توسعه اقتصادی و فرهنگی بخش کشاروزی و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی و توسعه روستایی و عشایری»، «تعیین سیاستها و راهبردهای کاربردی و توسعهای تحقیقات و آموزش، در چارچوب راهبردها و سیاستهای بخش کشاروزی و نظارت بر حسن اجرای آنها» و «تصویب یا پیشنهاد مقررات، ظوابط و تعرفههای علمی ــ کاربردی و توسعهای در زمینه ماموریتها، اهداف، وظایف و فعالیتهای وزارت جهاد کشاورزی» اشاره کردهاند.
نخستین چاپ کتاب «ترویج و آموزش کشاورزی» با شمارگان 200 نسخه در 190 صفحه، به بهای 14 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات «ساکو» به بازار کتاب عرضه شده است.
نظر شما