جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
پژوهشگران عرصه تاریخ و سیاست که رخت سفر بستند/ دریغ از نام‌آورانی که به تاریخ پیوستند

سال 94 در کنار وقایع شیرین از اتفاقات تلخ نیز حکایت دارد که از آن میان می‌توان به درگذشت برخی پژوهشگران و محققان عرصه تاریخ و سیاست اشاره کرد. صادق آئینه‌وند، شهریار عدل، عبدالحسین حائری، افشین پرتو و عبدالرضا هوشنگ مهدوی از جمله این رفتگانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وقتی تقویم سالی را که گذشت ورق می‌زنید می‌بینید چهره‌های برجسته‌ای از اهل فرهنگ، هنر و تاریخ دیگر در میان ما نیستند. متاسفانه در سال 94 نیز برخی بزرگان و تلاشگران عرصه فرهنگ را از دست دادیم که در این گزارش به چهره‌های حوزه تاریخ و سیاست اشاره شده است.

حسین میرباقری از بنیانگذاران خانه فرهنگ و هنر گویا

حسین میرباقری از بنیانگذاران خانه فرهنگ و هنر گویا درگذشت
حاج سید حسین میرباقری، پدر ناصر میرباقری، مدیر خانه فرهنگ و هنر گویا به دلیل کهولت سن سیزدهم فروردین درگذشت و در خوانسار به خاک سپرده شد.

علی بابا عسگری، پژوهشگر تاریخ و جغرافیای بهشهر

 پیکر علی بابا عسگری، پژوهشگر تاریخ و جغرافیای بهشهر فردا به خاک سپرده می‌‌شود

علی‌بابا عسگری، جغرافیدان و مورخ شهیر مازندرانی در سن 83 سالگی 8 فروردین در خارج از کشور درگذشت. وی آثار ارزشمندی را به رشته تحریر درآورده و کتاب بهشهر این استاد گرانمایه به عنوان نخستین کتاب تاریخی منطقه، مورد استناد و استفاده پژوهشگران بومی مازندران و کشور است.

صادق‌ آئینه‌وند، استاد رشته تاریخ اسلام

صادق‌ آئینه‌وند درگذشت/ کتابشناسی صادق آئینه‌وند

صادق‌ آئینه‌وند، استاد رشته تاریخ اسلام، پنجشنبه (17 اردیبهشت) در بیمارستان لاله تهران درگذشت. او در طول حیات خود 34 جلد کتاب، تالیف و ترجمه‌ و بیش از 80 مقاله، تهیه و منتشر کرد.
 
شهریار عدل، ایران‌شناس و باستان‌شناس‌ نامور

شهریار عدل درگذشت/ نگاهی به زندگی پر برگ ایران‌شناس و باستان‌شناس‌ نامور

شهریار عدل، ایران­شناسِ شهیر و دانشمند متخصصِ تاریخ، باستان­شناسی و تاریخ هنر دوران اسلامیِ ایران، یکشنبه 31 خرداد در فرانسه درگذشت. وی کتاب‌های «هنر و جامعه در جهان ایرانی» و «تهران، پایتخت دویست ساله» را در کارنامه خود دارد.
 
«محمود طلوعی»، تاریخ‌نگار پیشکسوت

«محمود طلوعی» تاریخ‌نگار پیشکسوت درگذشت
محمود طلوعی، نویسنده، تاریخ‌نگار و روزنامه‌نگار باسابقه کشورمان 29 مرداد بر اثر سانحه تصادف در سن ۸۵ سالگی درگذشت. این نویسنده و پژوهشگر تاریخ سالیان عمر خود را صرف نگارش آثار تاریخی و تاریخ‌نگاری معاصر و دوره پهلوی کرده بود. طلوعی در حالی که قصد عبور از عرض بلوار آفریقا در منطقه جردن تهران را داشت، بر اثر برخورد موتور سیکلت، به شدت مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان شهدای تجریش، درگذشت.
 
دکتر مظفر بختیار

 دكتر مظفر بختيار، ايران‌شناس و فارسی‌پژوه در آغوش خاک آرام گرفت
 دکتر مظفر بختیار عصر عصر روز جمعه 23 مرداد در تهران درگذشت و شنبه با حضور اعضاي خانواده و جمعي از نزديكان در مقبره خانوادگي شماره 957 (واقع در جنب قطعه هنرمندان) بهشت زهراي تهران به خاك سپرده شد. بنا بر وصيت و خواست ايشان، هيچ مراسمي در این زمینه برگزار نشد.
 
استاد عبدالحسین حائری، نسخه‌پژوه نامدار ایران

استاد عبدالحسین حائری، نسخه‌پژوه نامدار ایران درگذشت
استاد عبدالحسین حائری نسخه‌شناس، فهرست‌نویس و رئیس پیشین کتابخانه مجلس (1354 - 1374) بامداد یکشنبه، یکم شهریور روی در نقاب خاک کشید.
 
ناصر پورپیرار، موسس نشر کارنگ

 کتابشناسی ناصر پورپیرار/ از قلمفرسایی در حوزه تاریخ تا چالش با سعدی
ناصر بناکننده معروف به ناصر پورپیرار، نویسنده، ویراستار و موسس نشر کارنگ هفتم شهریور ۱۳۹۴ در تهران درگذشت و پیکرش در قطعه چهار بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
افشین پرتو، پژوهشگر و تاریخ‌دان گیلانی

پیکر افشین پرتو صبح امروز در آغوش خاک آرام می‌گیرد/ تاریخ‌دان برجسته گیلانی به تاریخ پیوست
پیکر افشین پرتو، پژوهشگر و تاریخ‌دان برجسته گیلانی شنبه 28 شهریورماه در شهرستان سیاهکل استان گیلان به خاک سپرده می‌شود.
 
افشین پرتو چندی پیش در بیمارستان شفا لاهیجان بستری شد و غروب پنجشنبه 26 شهریورماه بر اثر عارضه قلبی درگذشت. قرار بود پیکر وی جمعه 27 شهریورماه در بقعه «بس جان» شهرستان سیاهکل به خاک سپرده شود اما به علت بارندگی شدید، مراسم تشییع و خاکسپاری او به شنبه 28 شهریور موکول شد.

علی‌اکبر وثوقی‌پاریزی، نویسنده کتاب «تاريخ تمدن و فرهنگ سيرجان»

علی‌اکبر وثوقی‌پاریزی، نویسنده کتاب «تاريخ تمدن و فرهنگ سيرجان» درگذشت
علی‌اکبر وثوقی‌پاریزی، مورخ سیرجانی و نویسنده کتاب‌های تاریخی 23 مهرماه با حضور مردم سیرجان و شاگردانش، از منزل شخصی‌اش تشییع و در بهشت زهرای سیرجان به خاک سپرده شد.
 
بانو فرانک دوانلو، شاهنامه‌پژوه

نکوداشت بانو فرانک دوانلو، شاهنامه‌پژوه برگزار می‌شود
بانو دوانلو، شاهنامه‌پژوه شامگاه، دهم آبان‌ماه در خانه خود در شهریار تهران درگذشت. وی افزون برکار در زمینه‌ شاهنامه، پژوهش‌های گسترده‌ای را نیز بر تاریخ ایران باستان و جشن‌های ایرانی انجام داده بود.

استاد احمد منزوی، نسخه‌شناس پیشکسوت

استاد احمد منزوی، نسخه‌شناس پیشکسوت درگذشت
استاد احمد منزوی، کتابشناس، نسخه‌شناس و فهرست‌نگار پیشکسوت 21 آذرماه درگذشت. فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه شخصی استاد مفتاح، فهرست کتابخانه ملک و فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس از جمله کارهای ارزشمند وی است.

سيد محمود موسوی، نویسنده کتاب «توس شهر خفته»

سيد محمود موسوی، نویسنده کتاب «توس شهر خفته» درگذشت
استاد سيد محمود موسوی، باستان‌شناس پيشکسوت و مولف کتاب «توس شهر خفته» چهارشنبه 16 دی‌ماه در سن 78 سالگی به دليل بيماری سرطان ريه دارفانی را وداع گفت.

عبدالرضا هوشنگ مهدوی، دیپلمات ایرانی

پیکر زنده‌یاد عبدالرضا هوشنگ مهدوی جمعه تشییع می‌شود
دکتر عبدالرضا هوشنگ‌مهدوی، مولف، مترجم و دیپلمات ایرانی 14 بهمن‌ماه درگذشت.

محمد حسنین هیکل، مولف کتاب «دیداری دوباره با تاریخ»

محمد حسنین هیکل، مولف کتاب «دیداری دوباره با تاریخ» درگذشت
محمد حسنین هیکل، تحلیلگر و مولف کتاب‌های «دیداری دوباره با تاریخ» و «درباره برخورد تمدن‌ها... نگاهی مطبوعاتی» و روزنامه‌نگار، باسابقه مصری 28 بهمن‌ماه درگذشت.

مهیار خلیلی پژوهشگر تاریخ و ادبیات

خبرگزاری فارس: كميته مشترك ضد خرابكاري،كلكسيوني از انواع شكنجه
دکتر مهیار خلیلی (متولد 1310 و درگذشت 1394) بیش از یک پژوهش تاریخی‌ ـ جلد اول «تاریخ شکنجه، تاریخ کشتار و آزار در ایران» (1359) و یک ترجمه مشترک با محمدعلی نجفی‌ «کتاب الجماهر فی معرفه‌الجواهر» (1353) را در کارنامه خود دارد. به‌رغم آن‌که خود دکتر داروساز بود و کار اصلی‌اش نیز در آن حوزه و سازمان تأمین اجتماعی،اما از چهره‌های صاحب‌نظر ادب و تاریخ این سرزمین به شمار می‌رفت؛ کما این‌که ویرایش مجموعه دوازده جلدی فرهنگ مشتقات مصادر فارسی، کامیاب خلیلی (برادرش) را نیز برعهده گرفت.

حافظ فرمانفرماییان به تاریخ پیوست


حافظ فرمانفرماییان (متولد 1306 درگذشت تیر 1394 در آمریکا) از جمله تاریخ‌پژوهانی بود که بر ضرورت بازنگری و بازاندیشی تاریخ عهد قاجار تأکید داشت. وی برخلاف تصور رایج معتقد بود که تاریخ دوران قاجار نقطه عطف رویارویی ایرانیان با مباحث تجدد بوده است. برخی از مهم‌ترین آثار او عبارت است از: سیاست و اصلاحات شاه عباس، سفرنامه میرزا محمدحسین فراهانی، خاطرات سیاسی امین‌الدوله، سفرنامه مظفرالدین شاه به خوی،‌ سفرنامه حاج پیرزاده،‌ سیاست خارجی ایران: تحلیلی تاریخی از 559 پیش از میلاد تا 1971 میلادی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها