چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
جایزه آسترید لیندگرن 2016 به مگ روسوف رسید

جایزه یادبود استرید لیندگرن ۲۰۱۶، گران‌ترین جایزه ادبی کودکان، به مگ روسوف رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مگ روسوف، از نویسندگان کودک و نوجوان، متولد بوستون آمریکا است که سال‌هاست در لندن زندگی و کار می‌کند. این نویسنده، امسال به عنوان برنده جایزه ۶۱۵ هزار دلاری آسترید لیندگرن سوئد، گران‌ترین جایزه ادبی کودکان، انتخاب شد.

نخستین رمان کودکان و نوجوانان مگ روسوف «حالا چطور زندگی می‌کنم» نام داشت که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «آنچه من بودم» سال ۲۰۰۷، «مورد» در سال ۲۰۰۶ و «سگی نیست» در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد. روسوف جوایز متعددی دریافت کرده که جایزه داستانی کودکان گاردین، مدال کارنگی و جایزه ادبیات نوجوانان آلمان از جمله آنهاست. آثار این نویسنده به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده‌اند.

برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن سال ۲۰۱۶، تعداد ٢١۵ نامزد از ۵٩ کشور از جمله چند نویسنده و هنرمند از ایران با هم رقابت کردند. در ایران شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به عنوان سازمان‌های نامزدکننده از این امتیاز برخوردارند که چهره‌هایی را برای شرکت در این جایزه معرفی کنند. که موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، همانند چند سال گذشته توران میرهادی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک را معرفی کرده بود. همچنین فرشید مثقالی، هوشنگ مرادی کرمانی، محمدعلی بنی اسدی، پژمان رحیمی‌زاده و مصطفی رحماندوست نیز از سوی شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شده بودند.

جایزه نقدی آسترید لیندگرن، بزرگ‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان است که دولت سوئد برای بزرگداشت نام و یاد این نویسنده ادبیات کودک سوئد با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان بنیان‌گذاری کرده است. این جایزه هر سال به یک یا بیش از یک نویسنده، تصویرگر کتاب کودک، قصه‌گو، مروج و نهاد فعال در حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتاب‌خوانی اعطا می‌شود.

جایزه یابود آسترید لیندگرن در مراسمی که ۳۰ ماه می 2016 در کنسرت هال استکهلم برگزار می‌شود به مگ روسوف اهدا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها