شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
ناشران دانشگاهی؛ از نقش تبلیغات رنگارنگ تا جانمایی غرفه‌ها

ناشران دانشگاهی با توجه به بیش از چهار میلیون نفر دانشجو جایگاه ویژه‌ای در صنعت نشر ایران دارند. آسیب‌‌شناسی این حوزه در روزهای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشان می‌دهد علاوه بر جانمایی نامناسب غرفه‌های ناشران این بخش تبلیغات انتشار کتاب خارج از فرایند قانونی نیز مشکل دیگری است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)- تحصیل بیش از چهارمیلیون نفر در نظام آموزش عالی موجب شده تا صنعت نشر دانشگاهی جایگاهی ویژه‌ در بین دیگر شاخه‌های صنعت نشر کشور داشته باشد. بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مانند سال‌‌های گذشته میزبان خیل عظیمی از دانشگاهیان از تهران و شهرستان است.
 
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علاوه بر عرضه و معرفی تازه‌های نشر در حوزه‌های مختلف دانشگاهی عرصه‌ رقابت بین فعالان این حوزه است. شیوه‌های متنوعی برای بهره‌‌برداری از فرصت 10 روزه نمایشگاه قابل تصور است و هر ناشر می‌کوشد تا آنچه را از مهارت‌های تبلیغ می‌داند در فضایی که تا چند دوره دیگر قرار نیست در زیر چادر برپا شود به نمایش بگذارد. نخستین جلوه بخش ناشران دانشگاهی غرفه‌های مزین به انواع بنر‌ها و پوستر‌های تبلیغی بزرگ و کوچک رنگانگ است.    
 
طالقانی، رئیس بخش ناشران دانشگاهی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار(ایبنا) ضمن تشکر از شهرداری برای آماده‌سازی سریع مجموعه نمایشگاهی «شهر‌آفتاب» اظهار کرد: «جابه‌جایی ناگهانی شوکی برای ناشران و بازدیدکنندگان بود اما در مجموع استقبال قابل توجه است اما از نظر خرید همکاران نگران هستند.» وی «شهر‌آفتاب» را صاحب استاندارد‌های برگزاری نمایشگاه می‌داند و معتقد است که باید منتظر تکمیل این پروژه بود چراکه مجموعه «شهر‌آفتاب» ظرفیت لازم را برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین نمایشگاه خاورمیانه دارد.
 
این مقام مسئول در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معتقد است که ناشران دانشگاهی نسبت به جانمایی غرفه‌ها در زیر چادر «کاملا توجیه هستند.» طالقانی با استناد به ماکت مجموعه نمایشگاهی «شهرآفتاب» به ساخت 13 سوله در پایان مراحل تکمیل این پروژه اشاره می‌کند.
 
با توجه به تولید محتوای آموزشی و درسی از سوی ناشران کتاب دانشگاهی برخی به تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب اعتقاد دارند؛ کما‌اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران البته نه فقط به دلیل وجه آموزشی در نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آبان‌ماه برگزار شده بود. فعالیت مدارس و مراکز آموزش عالی در فصل پاییز موجب شده تا برخی بر برگزاری نمایشگاه کتاب در این فصل متمایل باشند.    

طالقانی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر زمان برگزاری نمایشگاه معتقد است: «امکان تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به دلیل وجه بین‌المللی آن امکان‌پذیر نیست و زمان برگزاری در اردیبهشت‌ماه برای همه به اصطلاح جا افتاده است.»
 
این عضو انجمن ناشران کتاب دانشگاهی تغییر زمان برگزاری نمایشگاه را برای ناشران دانشگاهی در اولویت نمی‌داند و معتقد است که باید جنبه نمایشگاهی بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور تقویت شود.
 
رفع مشکلات نشر دانشگاهی در دو مقوله حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تولید محتوا، نشر تبلیغ در فضای فعالان غیرمجاز نشر دانشگاهی نیازمند همت و توجه روزافزون ناشران دانشگاهی و حمایت نهاد‌های قانون‌گذار است تا کیفیت در این عرصه بیش از پیش با پشتوانه علمی ده‌ها هزار ساله ایجاد شود.
 
توزیع تبلیغات برای چاپ کتاب دیجیتال در نمایشگاه را طالقانی اکیدا غیر‌مجاز اعلام می‌کند و می‌گوید: «نباید در نمایشگاه کتاب، شاهد این‌گونه تبلیغات باشیم و دست‌اندرکاران بخش دانشگاهی برای پیشگیری از این مشکل بحث‌هایی داشته‌اند.» وی معتقد است وجود چنین تبلیغاتی مغایر با استاندارد‌های برگزاری نمایشگاه کتاب است.
 
طالقانی قدرت اجرایی برای جلوگیری از توزیع تبلیغات مغایر با روح نمایشگاه در بخش ناشران دانشگاهی را ضروری می‌داند. وی همچنین معتقد است قوه قهریه در پیشگیری از بروز چنین خطاهایی مناسب است.
 
انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی که متولی ثبت‌نام از ناشران کتاب دانشگاهی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است در نمایشگاه امسال با هدف هدایت تبلیغات این بخش اقدام به دایر کردن رادیو کتاب کرده است. ناشران متقاضی می‌توانند با متن دلخواه نشر خود را معرفی کنند. نخستین‌بار است که انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به‌عنوان یک انجمن صنفی تبلیغات هدایت شده را برنامه‌ریزی کرده است.    

حسن قربانی، عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی نیز درباره ظهور پدیده تبلیغات چاپ کتاب می‌گوید: «چندین سال است که ناشران دانشگاهی درگیر این معضل هستند. پدیده‌‌هایی که فقط منحصر به 10 روز نمایشگاه کتاب نیست.» قربانی به تلاش نهاد‌های دولتی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره می‌کند که تا اندازه‌ای موجب دلگرمی ناشران دانشگاهی شده است؛ اما وی در ارزیابی خود نسبت به این تلاش‌ها به مقطعی بودن آن اشاره می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها