جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
عالی‌پور: کتاب‌ها نباید مثل گوشت بی‌جان پشت ویترین قرار بگیرند/ لزوم استفاده از تکنیک پاپ آرت برای ناشران

مهرداد عالی‌پور، مدیرمسئول انتشارات همگامان با اشاره به تکنیک پاپ‌آرت (کوچه بازاری) گفت: متاسفانه اکنون کتاب‌ها مانند گوشت بی‌جان در پشت ویترین قرار گرفته‌اند و تبلیغ مناسب برای معرفی آنها صورت نمی‌گیرد اما با توجه به تمایل بسیار زیاد قشر جوان به استفاده از زبان عامیانه و ساده در تبلیغات می‌تواند مورد استفاده ناشران قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «راهکارهای تبلیغ کتاب با تاکید بر فناوری‌های جدید» امروز (24 اردیبهشت 95) با سخنرانی مهرداد عالی‌پور، مدیرمسئول انتشارات همگامان به همت کمیته فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
عالی‌پور در ابتدای این نشست با تاکید بر ایجاد یک واحد بازاریابی و فروش برای ناشران گفت: ناشران باید با تحقیق در بازار هدف و مطالعه رقبا مخاطبان خود را شناسایی کنند و به تبلیغ برندشان همت گمارند. نخستین قدم برای هر شرکتی ثبت برند است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیش از صدور مجوز هر ناشر یک کارگاه آموزشی کوتاه‌مدت برای ناشران برگزار کند تا آنها با روش ثبت برند آشنا شوند.
 
وی در ادامه به سه راه تبلیغات کالاها و محصولات ناشران اشاره کرد و گفت: نخستین راه تبلیغات نیازمند صرف هزینه‌های بسیار بالا برای ناشران است اما گروه دوم تبلیغات شامل کارهای تبلیغاتی است که می‌تواند برای ناشران هزینه‌های معقول‌تری داشته باشد و گروه سوم تبلیغات نیز شامل توزیع کاتالوگ، بروشور و ... کارهای تبلیغاتی است که برای ناشران هزینه‌های بسیار پایین‌تری دارد.
 
عالی‌پور افزود: هر ناشر در ابتدای فعالیت خود باید نوع رسانه تبلیغاتی را انتخاب کند و بعد براساس بازار هدف و مخاطبان از شیوه‌های تبلیغاتی لازم بهره بگیرد. به طور مثال زمانی که بازار هدف بسیار بزرگ باشد و به دنبال اثرگذاری روی بخش بزرگی از مشتریان باشد باید از تبلیغات در رسانه‌هایی چون رادیو، تلویزیون و سینما استفاده کرد. اما اگر بازاریابی بخواهد به صورت مستقیم و اثربخش باشد می‌تواند از طریق ابزارهای ارتباطی مانند شبکه‌های اجتماعی صورت گیرد که البته کارکردن در این حوزه‌ها با تمرکز بر کتاب می‌تواند بسیار موثر باشد چرا که هزینه‌های پایین‌تری دارد. گروه سوم تبلیغات نیز با هزینه‌های بسیار پایین‌تری روی بخش بزرگی از مشتریان خواهد بود که می‌تواند شامل روش‌هایی چون سمپلینگ و ارایه کاتالوگ و بروشور باشد.
 
مدیر انتشارات همگامان با بیان اینکه برخی معتقدند رسانه‌هایی چون رادیو و تلویزیون اثربخشی خود را از دست داده‌اند، افزود: به اعتقاد این گروه ناشران باید به دنبال روش‌های نوین و مدرن برای تبلیغ کتاب‌هایشان باشند.
 
تبلیغ لوازم آرایشی در سایت آپارات به جای کتاب
عالی‌پور در ادامه به تعدادی از روش‌های تبلیغاتی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تبلیغات مبتنی بر وب نخستین و کم‌هزینه‌ترین نوع تبلیغاتی است که می‌تواند توسط ناشران مورد استفاده قرار گیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند پیش از مراحل صدور مجوز نشر، کارگاه‌هایی را برای آشنایی ناشران درباره لزوم راه‌اندازی یک سایت برگزار کند. امروز برخی از ناشران هزینه‌های بسیاری برای تبلیغات تلویزیونی صرف می‌کنند اما یک سایت برای معرفی فعالیت‌های خود ندارند.
 
وی افزود: اکنون سایت آپارات به صورت رایگان فضاهایی را در اختیار ناشران قرار می‌دهد اما هیچ یک از ناشران تاکنون از این فضاها برای معرفی کتاب‌های خود استفاده نکرده و به جای آن تبلیغات لوازم آرایشی قرار گرفته است!
 
به گفته این ناشر تبلیغات تشویقی و ترغیبی یکی دیگر از روش‌هایی است که در آن با استفاده از آیتم‌های هدیه تبلیغاتی یا رویدادهای رسانه‌ای و تشویقی به جلب توجه عموم مخاطبان به کتاب می‌انجامد. متاسفانه اکنون کتاب‌ها مانند گوشت بی‌جان در پشت ویترین قرار گرفته‌اند و تبلیغ مناسب برای معرفی آنها صورت نمی‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه تبلیغات از طریق قدردانی و پشتیبانی یکی دیگر از انواع تبلیغ کتاب است، افزود: به طور مثال می‌توان در یک سریال تلویزیونی یک اثر و یا یک برند را به صورت غیرمستقیم معرفی کرد.
 
عالی‌پور همچنین از تبلیغات پیکسلی و تبلیغات موقعیتی به عنوان راهکارهای دیگر برای تبلیغ تاثیرگذار کتاب نام برد و گفت: به طور مثال در تبلیغات موقعیتی موتورهای جستجو به طور خودکار متن وب سایت مورد مشاهده مخاطب را اسکن می‌کنند و براساس کلیدواژه‌ها تبلیغات خاص مخاطب را دنبال می‌کنند.این نوع از تبلیغ می‌تواند توسط ناشران به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ناشران با استفاده از تبلیغات کلیدواژه می‌توانند نام برند خود را در موتورهای جستجو برجسته کنند.
 
به گفته مدیر انتشارات همگامان، تبلیغات وبلاگی و تبلیغات حمامی نیز از دیگر راهکارهای تبلیغاتی برای ناشران است و به طول مثال ناشران در تبلیغات حمامی می‌توانند از فضاهایی که برای استراحت مخاطبان تعبیه شده به منظور تبلیغ آثار خود استفاده کنند.
 
عالی‌پور اضافه کرد: امروزه بهره‌گیری از شبکه‌های مجازی چون تلگرام امکان تبلیغ رایگان کتاب را برای مخاطبان فراهم کرده است.
 
وی در بخش پایانی این نشست با اشاره به اینکه ناشران می‌توانند یکی از راهکارهای تبلیغاتی مطرح شده را برای تبلیغ کتاب‌هایشان استفاده کنند، گفت: ناشران می‌توانند با روش‌های طوفان فکری، استفاده از روش SIL و ... با همکاری اعضای شرکتشان به این نتیجه برسند که کدامیک از روش‌های تبلیغاتی موجود برای برندشان تاثیرگذارتر خواهد بود.
 
عالی‌پور در بخش پایانی سخنانش به تکنیک پاپ‌آرت (کوچه بازاری) اشاره کرد و گفت: امروزه این تکنیک با توجه به تمایل بسیار زیاد قشر جوان به استفاده از زبان عامیانه و ساده در تبلیغات می‌تواند مورد استفاده ناشران قرار گیرند البته برخی از ناشران فکر می‌کنند که اینگونه روش‌های عمومی به قداست نشر خدشه‌ وارد می‌کند در حالی که با توجه به تغییرات دنیای کنونی باید با استفاده از تکنیک پاپ‌آرت کودک درون مخاطبان بزرگسال را زنده کرد و از آن برای تبلیغ بهتر کتاب‌ها بهره برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها