یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دید بازدیدکنندگان بررسی شد

مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نتایج استخراج‌شده نظرسنجی از بازدیدکنندگان بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، روش این پیمایش و نحوه گردآوری اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه مبتنی بر مصاحبه ساختار‌یافته و حجم نمونه آن 1000 نفر بوده است.

بر این اساس محل زندگی 57.6 درصد پاسخگویان استان تهران، 7.6 درصد استان البرز، 4.5 درصد استان قم، 3.8 درصد استان اصفهان، 3.5 درصد استان فارس، 2.7 درصد استان کردستان و 1.8 درصد استان مازندران بوده است. نزدیک به دو سوم بازدیدکنندگان نمایشگاه ساکنان دو استان تهران و البرز بوده‌اند.

نتایج به دست آمده از این نظرسنجی نشان می‌دهد 51.6 درصد پاسخگویان از مترو، 28.4 درصد از خودرو شخصی، 8.8 درصد از اتوبوس‌های شرکت واحد، 4.3 درصد از تاکسی یا وَن، 2.3 درصد از اتوبوس‌های بین‌شهری و 1.9 درصد نیز از اتوبوس‌های دانشگاه یا محل کار خود برای آمدن به نمایشگاه استفاده کرده‌اند.

براساس نتایج به دست آمده حدود یک چهارم از بازدیدکنندگان نمایشگاه اولین سالی است که از نمایشگاه کتاب بازدید کرده‌اند و حدود نیمی از بازدیدکنندگان هم بین 2 تا 5 بار از نمایشگاه‌های کتاب برگزار شده در سال‌های گذشته بازدید کرده‌اند.

بر اساس یافته‌های تحقیق از بازدیدکنندگان 57.3 درصد پاسخگویان به صورت گروهی با دوستان و یا همکاران و 29.6 درصد نیز با خانواده برای بازدید به نمایشگاه آمده‌اند. تنها 13.1 درصد به صورت انفرادی از نمایشگاه بازدید داشته‌اند.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد 60.7 درصد بازدیدکنندگان از اطلاع‌رسانی زمان و مکان نمایشگاه رضایت داشته‌اند و 38.4 درصد نیز از اطلاع‌رسانی محیطی و علائم راهنمای داخل نمایشگاه برای دسترسی به سالن‌ها و غرفه‌ها درحد خیلی زیاد و یا زیاد رضایت داشته‌اند.

درباره بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه 82.7 درصد بازدیدکنندگان از بخش ناشران عمومی، 58.6 درصد از بخش ناشران دانشگاهی، 45.2 درصد از بخش ناشران کودک و نوجوان، 34 درصد از بخش ناشران بین‌الملل، 30.4 درصد از بخش آموزشی و کمک‌درسی و 24.1 درصد از بخش فعالیت‌های جنبی و فرهنگی بازدید کرده‌اند و بیش از 82 درصد بازدیدکنندگان از میزان کیفیت کتاب‌های عرضه‌شده در نمایشگاه رضایت داشته‌اند.

از پاسخگویان درباره اطلاع‌رسانی در مورد دسترسی به کتاب و یا غرفه مورد نظر سوال شد که نتایج نشان می‌دهد 30.3 درصد از پاسخگویان در حد خیلی زیاد و یا زیاد، 37.8 درصد در حد متوسط و 30.7 درصد درحد کم و یا خیلی کم از اطلاع‌رسانی در مورد دسترسی به کتاب و یا غرفه مورد نظر در نمایشگاه رضایت داشته‌اند.

موضوع‌های مورد علاقه پاسخگویان برای مطالعه عناوین کتاب‌ها بر اساس این تحقیق به ترتیب، رمان با 24.5 درصد، روان‌شناسی با 22.3 درصد، تاریخ با 15.5 درصد، ادبیات با 14.1 درصد، علمی با 10.3 درصد، شعر با 9.9 درصد، مذهبی با 9.4 درصد، درسی با 9.1 درصد، فلسفه با 8 درصد، سیاسی با 7.5 درصد و اجتماعی با 7 درصد بوده است.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد 16.5 درصد پاسخگویان از 50 هزار تومان و کمتر، 31.4 درصد از 51 تا 100 هزار تومان، 13.9 درصد از 101 تا 150 هزار تومان، 14.7 درصد از 151 تا 200 هزار تومان، 9.8 درصد از 201 تا 300 هزار تومان و 5.8 درصد نیز از 401 هزار تومان و بیشتر از نمایشگاه کتاب خریداری کرده‌اند. میانگین کتاب‌های خریداری شده از نمایشگاه از سوی پاسخگویان 197 هزار تومان بوده است. نتایج نشان می‌دهد نیمی از پاسخگویان بیشتر از 100 هزار تومان از نمایشگاه کتاب خریداری کرده‌اند.

«کتاب غذای روح»، «کتاب یار مهربان»، «کتاب لازمه زندگی»، «از حالا شروع کنید»، «هر روز می‌خوانم چون می‌خواهم بدانم»، «همیشه با کتاب»، «همیشه برای خواندن دیر است»، «کتاب و فرهنگ = زندگی» و «کتاب دوست قدیمی» از جمله پیشنهادهای شعار سال آینده برای نمایشگاه کتاب تهران از طرف بازدیدکنندگان بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها