پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
کاکایی: با مطالعه «مولانا و مدرسه عشق» عرفان اسلامی را بشناسید

حجت‌الاسلام دکتر قاسم کاکایی کتاب «مولانا و مدرسه عشق» نوشته مهدی کمپانی زارع را برای مطالعه در ایام پایانی هفته پیشنهاد کرد و گفت: متاسفانه مبانی عرفان اسلامی برای مخاطبان ناشناخته مانده است.

حجت‌الاسلام دکتر قاسم کاکایی، عرفان‌پژوه ایرانی و استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «مولانا و مدرسه عشق» نوشته مهدی کمپانی زارع را برای مطالعه در ایام پایانی هفته پیشنهاد کرد و افزود: اکنون مباحث عرفانی مورد علاقه نسل جوان است و افراد بسیاری به مباحث عرفانی گرایش پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که متاسفانه عرفان اسلامی مبانی‌اش برای مخاطبان ناشناخته مانده است. عرفان‌های نوظهور نیز با کم و کاستی‌هایی که دارد نتوانسته خلاء این حوزه را پوشش دهد.

کاکایی افزود: عشق نیز امروز واژه‌ای است که مورد ظلم بسیار واقع شده است. این کتاب می‌تواند عشق را از دیدگاه مولانا از یک سو تفسیر و شرح دهد و از سوی دیگر عرفان اسلامی را به علاقه‌مندان بشناساند، چون همانگونه که می‌دانید مولانا یکی از بزرگترین شاعرانی است که معنای عشق را فهمیده است.

این استاد دانشگاه در ادامه کتاب دیگری به قلم خود را با عنوان «حدیث سرو» برای مطالعه پیشنهاد کرد و گفت: کتاب حدیث سرو شرح حال عارف کامل حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسنعلی نجابت شیرازی است. این کتاب از سوی انتشارت حکمت(نشر محراب) چاپ و منتشر شده است.

کاکایی اظهار کرد: مجذوب واصل و عارف کامل، حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسنعلی نجابت شیرازی، شاگرد برجسته محضر عرفانی حضرت آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی تبریزی «ره» و حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد جواد انصاری همدانی، در سال ۱۲۹۶۶ ه.ش در شیراز به‌دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را به طریق متعارف در شیراز گذراند و پس از آن به فراگیری دروس حوزوی پرداخته و با اتمام مقدمات، در سن ۱۵ سالگی برای ادامه تحصیل عازم عتبات شد.

در نجف اشرف پس از گذراندن سطح، در مراتب عالیه، معقول را نزد مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ علی محمد بروجردی «ره» و فقه و اصول را نزد آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی «ره»، سید عبدالهادی شیرازی «ره» و سید ابوالقاسم خویی «ره» گذراند. در ۲۸ سالگی به درجه اجتهاد نائل آمد. عمده اجازات وی از استادان فوق الذکر بود. سرانجاموی در بهمن ۱۳۶۸ در شب شهادت امام علی النقی(ع) جان عاریت را تسلیم دوست کرده به لقاء‌الله پیوست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها