شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
انتقاد از بی‌اعتنایی به ابعاد متنوع زندگی زن در تلویزیون و سینما

در نشست، «زن، کتاب و سینما» عنوان شد: در سینما و تلویزیون مدام نقش کلیشه‌ای از زن می‌خواهند. متاسفانه در تلویزیون یک الگوی هندی مقابل شما می‌گذارند و خواست‌شان این است که فیام‌نامه‌‌نویس و فیلم‌ساز خودشان را با آن الگو‌ها منطبق کنند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در نشست «  چیستا یثربی،‌ نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس، اعظم کیان افراز، مدیر انتشارات افراز و افسر اسدی، ‌بازیگر سینما و تلویزیون حضور داشتند.

بیش‌تر نیز این انجمن صنفی، نشست‌هایی درباره نقش و تاثیر زنان در وضعیت فرهنگی و اجتماعی برگزار کرده بودند، می‌توان به نشست زنان، کتاب و توسعه بایدار اشاره کرد.
اعظم کیان افراز در ابتدای این نشست گفت: یکی از اهداف ما همواره ترغیب و تشویق مخاطب‌ها به کتاب‌خوانی در حوزه‌های ادبیات، نمایش‌نامه و سینماست. در سینما و تلویزیون مدام تصویر زنانی خانه‌دار و درگیر آشپزخانه منعکس می‌شود، این تصویر درست نیست و باید به ابعاد گسترده زندگی و شخصیت زن‌ها توجه شود.
کیان افراز گفت: رسالت هنرمند تولید اندیشه و فکر است تا بتواند به جامعه کمک کند.

چیستا یثربی که هم تجربه نمایش‌نامه‌نویسی، هم داستان و هم فیلم‌نامه را در کارنامه‌اش دارد به اهمیت انتشارات روشنگران و مطالعات زنان با مدیریت، شهلا لاهیجی بر اهمیت کار  این ‌ناشر  تاکید کرد و گفت: نمایش‌نامه‌های مهمی مثل ‌آثار بهرام بیضایی را منتشر کرده است.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش خاطر‌هایی از نوشتن آثارش گفت.
این نویسنده،  در ادامه وضعیت بد چاپ  و نشر نمایش‌نامه‌و ممیزی را از اصلی‌ترین مشکلات نشر نمایش‌نامه‌نویسی دانست و متذکر شد: وضعیت به گونه‌ای است که نویسندگان جوان جرات ارایه کار‌های‌شان به ناشرها را ندارند چون می‌دانند که  معمولا ناشران به دلیل عدم استقبال از نمایش‌نامه و هم‌چنین بازار بد این آثار از چاپ و نشر این دست آثار تن می‌زنند و  آثارشان پذیرفته نخواهد شد.

یثربی نمایش‌نامه را خلاقانه‌ترین شکل هنر دانست و از آن به عنوان بهترین وسیله برای آگاهی نام برد و گفت: در حالی که سینما تکنیک است و  قدرت نمایش‌نامه را ندارد.

او در بخش دیگری  از اظهاراتش به توضیحی درباره نمایش‌نامه‌اش «هتل عروس» و همچنین  نمایش‌نامه «زمستان 66 » محمد یعقوبی پرداخت و از این ‌نمایش‌نامه  به عنوان اثری یاد کرد که یاد آن دوره را زنده نگه داشته است.

نویسنده فیلم‌نامه «دعوت» گفت: در سینما و تلویزیون مدام نقش کلیشه‌ای از زن می‌خواهند و من در این فیلم‌نامه سعی کردم از این کلیشه‌ها فارغ شوم. متاسفانه در تلویزیون یک الگوی هندی مقابل شما می‌گذارند و خواست‌شان این است که فیام‌نامه‌‌نویس و فیلم‌ساز خودشان را با آن الگو‌ها منطبق کنند.
 
دیگر مهمان این نشست، افسر اسدی ترویج کتاب‌خوانی را را عانلی مهم در کاهش فقر فرهنگی توصیف کرد. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها