دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
مشارکت بخش غیردولتی در تولید منابع آموزشی و تربیتی

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در نشست «نقش آموزش و پرورش در معرفی کتاب‌های مناسب»، بهره‌گیری از مشارکت بخش غیردولتی در تولید منابع آموزشی و تربیتی و جلوگیری از منابع غیراستاندارد را از مهم‌ترین اهداف طرح ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا) نشست «نقش آموزش و پرورش در معرفی کتاب‌های مناسب» به پیشنهاد دبیرخانه سامان‌بخشی کتاب‌های آموزشی، یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه با حضور فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و بهروز رضائی، مدیر سایت «سامان کتاب» در سرای اهل قلم سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

فریبا کیا در این نشست عنوان کرد: تولید محتوای آموزشی و تربیتی برعهده وزارت آموزش و پرورش و به‌طور خاص بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش است. محتوای آموزشی دو بخش رسمی و غیررسمی دارد که بخش رسمی آن کتاب‌های درسی و در کنار آن بسته‌های آموزشی و سایر مواد خواندنی است. تولید محتوای این مواد خواندنی و ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی که توسط بخش غیردولتی تولید می‌شود، بر عهده سازمان پژوهش است. آموزش‌های غیررسمی، نقش موثری در یادگیری دارد و نمی‌توان نقش آن را منکر شد. هم‌نوا کردن آموزش‌های غیررسمی با رسمی و هم‌افزایی بر اهداف تعلیم و تربیت، مستلزم یک مدیریت کارآمد و ساماندهی آن است.

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: وضعیت بُرد بُرد زمانی اتفاق می‌افتد که آموزش و پروش بتواند این سرمایه ملی را که توسط فرهنگ‌‌دوستان در بخش غیردولتی در زمینه فرهنگ عرضه می‌شود، با اهداف برنامه درسی هم‌راستا و هم‌نوا کند و باعث ارتقای کیفیت آموزشی شود. طرح ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی در همین راستا مصوب شده که از مهم‌ترین اهداف آن، بهره‌گیری از مشارکت بخش غیردولتی در تولید منابع آموزشی و تربیتی و تبادل نظر بین صاحبنظران در حوزه تعلیم و تربیت و هدایت تولیدکنندگان به تولید منابع آموزشی استاندارد و جلوگیری از منابع غیراستاندارد است.

وی افزود: ساماندهی این طرح، مشارکت بخش‌های خصوصی و غیرخصوصی را می‌طلبد. در همین راستا، آموزش و پرورش از یک سیاست ترغیبی و تشویقی استفاده کرده به این‌صورت که منابع استاندارد ناشران را به‌صورت رایگان در یک فهرست‌نامه توصیفی به نام «کتاب‌نامه رشد» چاپ و منتشر کرده و به‌عنوان منابع مناسب و پیشنهادی به مدارس سراسر کشور ارسال کرده است. در واقع آموزش و پرورش با اینکار به نوعی به‌گزینی کرده است.

فریبا کیا اظهار کرد: آموزش و پرورش با این طرح هم در وقت دانش‌آموزان، معلمان و اولیاء صرفه‌جویی کرده و هم از یک خرد جمعی استفاده کرده است. اگرچه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، اما کار ساماندهی یک کار رو‌به جلو است؛ اینکار باعث تولید مطلوب‌تر ناشران شده و روز به روز ارتباط و تعامل با ناشران بیشتر شده، به گونه‌ای که امروزه بیش از 800 ناشر بدون هیچ درخواستی آثار خود را برای بررسی ارسال می‌کنند.

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ادامه داد: سازمان پژوهش حدود 5 سال است که در نمایشگاه کتاب شرکت و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با نیاز ناشران برگزار می‌کند که این ارتباط چهره‌ به‌ چهره و حضور کارشناسانه می‌تواند مسیر هم‌گرا شدن برای تولید آثار مرتبط با اهداف آموزشی و تربیتی را تسهیل کند. همچنین برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی از دیگر راهکارهای اجرایی است که در موضوع ساماندهی پیش‌بینی شده و تاکنون 14 دوره آن را برگزار کرده‌ایم.

وی گفت: سامانه راهنمای تولید کتاب‌های آموزشی و تربیتی نیز به تولیدکنندگان، مولفان و ناشران این امکان را می‌دهد تا قبل از تولید آثار خود بایدها و نبایدهایی که لازم است رعایت شود را دریافت کنند. شیوه تعامل با ناشران هم به‌صورت سیستمی شده است. در طرح ساماندهی گام بزرگی برداشته شده و اکنون باید فرهنگ‌سازی شود تا دانش‌آموز به سمت کتاب‌های مناسب و استاندارد برود که این حرکت کمک ناشران را می‌طلبد.

داوری آنلاین آثار در «سامان کتاب»
رضایی، مدیر سایت «سامان کتاب» متعلق به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این نشست عنوان کرد: تا پیش از این، بررسی کتاب‌های ناشران، توسط سازمان و به‌صورت نیمه‌دستی انجام می‌گرفت. دو سال است که سامانه‌ای راه‌اندازی شده که ناشران عضو آن می‌شوند و به صورت آنلاین به مراحل و روند بررسی کتاب‌های خود دسترسی دارند، یعنی داوری به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد و در انتها کتاب‌های مناسب تشخیص داده شده، به محض تأیید به‌صورت آنلاین برای سایر کاربران قابل مشاهده است.

وی با معرفی سایت‌ «سامان کتاب» و سایت دیگری از این سازمان گفت: قابل ذکر است کتاب‌ها در این سایت برای رده‌های سنی مختلف، دسته‌بندی‌هایی به منظور سهولت در دسترسی به منبع مورد نیاز دارد و داوری توسط کارشناسان در دو بخش معیارهای عمومی و خصوصی صورت می‌گیرد تا مبادا اطلاعات اشتباه به دانش‌آموزان داده شود.
 
رضایی افزود: هر کتاب باید 80 امتیاز از معیارهای عمومی و 120 امتیاز از معیارهای اختصاصی و در مجموع 200 امتیاز کسب کند تا استاندارد اعلام شود. البته هر کتاب که بتواند 60 درصد امتیازها را کسب کند، مناسب معرفی می‌شود و در پایان سال فهرست همه کتاب‌هایی که در طول سال معرفی شده‌اند، در کتاب‌نامه‌های رشد چاپ می‌شوند که از طریق سایت هم قابل دسترسی است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها