یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مشکل چاپ دیجیتال نبود تشکل صنفی است

صد و چهل و هفتمین ماهنامه «چاپ و نشر» ویژه اردیبهشت‌ماه از سوی مجتمع چاپ و بسته‌بندی نامی‌نقش منتشر شد. در این ماهنامه درباره نبود تشکل صنفی در حوزه چاپ دیجیتال بحث و گفت‌وگو شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صد و چهل و هفتمین ماهنامه «چاپ و نشر» ویژه اردیبهشت‌ماه با مدیرمسئولی احمد سمیعی در 192 صفحه منتشر شده است.
 
«نشر الکترونیک، انواع آن و اثر آن در نشر چاپی» عنوان بخشی از این ماهنامه محسوب می‌شود. در این بخش می‌خوانیم: «نشر الکترونیک به‌طور فزاینده‌ای در حال مطرح شدن، به عنوان یکی از کارآمدترین نشرها برای انتشار اطلاعات است. برخی از ناشران از این ابزار برای انتشار کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. انتشار این نوع کتاب‌ها در محیط وب دارای ارزش‌های افزوده‌ای است که منابع چاپی فاقد آن هستند. در این وضعیت، این موضوع اهمیت می‌یابد که نویسندگان، ناشران و متخصصان در صنعت نشر الکترونیکی از شیوه‌هایی که دارای ارزش بیشتری هستند، استفاده کرده تا منابع چاپی ارزش خود را از دست ندهند.

تحقیقات نشان داده است که بسیاری از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در سال‌های آتی باید جای منابع سنتی را با منابع الکترونیک عوض کرده و بیشتر به کتاب‌ها و نشر الکترونیک بها دهند. زیرا این قشری که در حال حاضر به انتشار بی سر و سامان منابع الکترونیکی پرداخته است در آینده‌ای نزدیک به‌کل منابع چاپی را با منابع الکترونیک تعویض می‌نماید. برای این‌که این کار با سرعت کمتری اتفاق بیافتد ناشران و نویسندگان باید با استفاده از فناوری اطلاعات عملکردهای سنتی را بهبود بخشیده و البته زمینه‌هایی را برای فعالیت و استفاده از منابع جدید و شبکه‌های گسترده برای استفاده نسل‌های آینده از این منابع را فراهم آورند.»
 
ایمان افشار، مدیرعامل شرکت چندرنگ در این ماهنامه از نبود تشکل صنفی به عنوان مشکل چاپ دیجیتال یاد کرده است. وی در این بخش می‌گوید: «مشکل بزرگی که ما در چاپ دیجیتال داریم، در واقع عدم وجود یک تشکل صنفی است. متاسفانه این معضل نه تنها ما را در قیمت‌گذاری با مشکلات عدیده‌‌ای مواجه کرده بلکه عدم نظام مدیریتی سبب شده است هر فردی که سرمایه بیشتری دارد پیشتاز بازار باشد و رقابت سالم از بین برود.»
 
مخاطبان در بخش «چهره‌های ماندگار تاریخ چاپ کشور» این ماهنامه، با حسین یدالله‌پور آشنا می‌‌شوند. همچنین در صفحه 84 این ماهنامه، تقویم نمایشگاه‌های جهان ارائه شده است.
 
«برنامه‌ریزی استراتژیک در صنعت چاپ» عنوان کتابی است که به قلم الهه امیریان و سیدبدرالدین احمدی از سوی انتشارات مهر نوروز منتشر شده است. علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با این اثر می‌توانند صفحه 98 این ماهنامه را مطالعه کنند.
 
ایرج استادعلینقی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در این ماهنامه درباره مفاد نخستین جلسه کارگروه مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت صنعت، معدن و تجارت که 27 فروردین‌ماه در وزارت ارشاد برگزار شد، چنین بیان کرده است: «صنعت چاپ به دو بخش صنفی و صنعتی تقسیم می‌شود و قرار است کارهای بخش صنفی صنعت چاپ به اتاق اصناف مرتبط شود و بخش صنعتی آن در حوزه اختیارات وزارت صنعت و معدن قرار گیرد.  به این شکل که تمام مسائل چاپخانه‌هایی که در محدوده شهری واقع هستند، از جمله تاییدیه‌ها، نقل و انتقالات و ورود ماشین‌آلات به اتحادیه صنف چاپ مربوط شده و واحدهایی که خارج از محدوده 120 کیلومتری شهر تهران قرار دارند جزو واحدهای صنعتی قرار گرفته و تمام مسایل آن‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط خواهد شد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها