چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
چگونه  دیگران را به کتاب‌خوانی تشویق کنیم؟

کتاب «شیوه‌های ترویج کتابخوانی» از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است. در این اثر، کارشناسان دلایل پایین بودن کتابخوانی را بررسی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌، وضعیت کتاب‌خوانی در کشور ما مطلوب نیست. در مقایسه ایران با برخی از کشورهای همسایه، در زمینه کتاب‌خوانی  خوب نیستیم. تغییر این وضعیت یکی از اهداف مهم ترویج کتابخوانی است. آمارها و گزارش‌‌های مختلف به ما نشان می‌دهند که مردم تمایل زیادی به خواندن کتاب ندارند. کارشناسان در کتاب «شیوه‌های ترویج کتابخوانی» چرایی پایین بودن سرانه مطالعه، را مطرح کرده‌اند که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
- بسیاری از خانواده‌ها از اهمیت کتابخوانی و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی بی‌اطلاع هستند. البته تعدادی از خانواده‌ها هم ممکن است به اهمیت آن رسیده باشند اما وقت و فرصت کافی برای مطالعه ندارند.

- نظام آموزش و پرورش ما یک نظام تک‌کتابی است. یعنی بر پایه کتاب است اما روی یک کتاب تأکید دارد. در نتیجه، بچه‌ها و خانواده‌ها و حتی معلم‌ها ممکن است تصور کنند که برای خواندن آن کتاب، دیگر نیازی به کتاب‌های دیگر حول آن موضوع نیست. این تلقی بین خانواده‌ها و اولیای مدرسه جاافتاده است که کتاب غیردرسی مانع پیشرفت بچه‌ها در درس می‌شود.

- صدا و سیما و سایر رسانه‌ها نیز تبلیغات لازم و کافی برای ترویج کتابخوانی انجام نمی‌دهند.

مخاطب‌ها با مطالعه این اثر، با شیوه‌های ترویج کتابخوانی آشنا می‌شوند. تنوع در نوع خواندن، تلفیق کتابخوانی و هنر، تلفیق کتابخوانی با فعالیت‌های مختلف، برگزاری تور کتاب‌گردی، دیدار با نویسندگان، رویدادهای فرهنگی، گفت‌وگوی گروهی درباره کتاب، معرفی کتاب، کتابخوانی مشارکتی با خانواده، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و استفاده از جشن‌های آیینی  از شیوه‌‌های ترویج کتاب‌خوانی در این اثر است.
 
در بخش‌هایی از این اثر می‌خوانیم: «اگر آشنایی با کتاب از مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی رخ دهد تأثیرات ماندگارتری دارد. می‌توان با همکاری و حضور کتابداران کتابخانه‌های عمومی و مربیان مهدکودک یک زمان حداقلی نیم‌ساعتی را برای معرفی کتاب در نظر گرفت. در این زنگ می‌باید به معرفی و توزیع کتاب بین بچه‌ها پرداخته شود و سپس معلم‌ها یا مربیان از بچه‌ها بخواهند که هر آنچه را به نظرشان می‌رسد درباره کتاب  مطرح کنند و حتی با توجه به این‌که کودک سواد خواندن ندارد می‌‌تواند با نگاه کردن به تصاویر کتاب بگوید از کتاب چه می‌فهمد و هر هفته نیز کودکان در ابتدا درک و خلاصه خود را از کتاب بگویند و تقسیم‌بندی زمان انجام گیرد که همه کودکان در آن مشارکت کنند.»
 
کتاب «شیوه‌های ترویج کتابخوانی» از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر نظر علی‌اصغر سیدآبادی با شمارگان 2000 نسخه از سوی خانه کتاب منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
    خوب بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها