چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۳
خاطرات «ماموریت روی آب» غرور ملي را برمي‌انگيزد

کتاب خاطره «ماموریت روی آب» نوشته فرزین شیرزادی با محوریت عملیات «کربلای 4» تدوین شده است. این عملیات، سوم دی ماه 1365 در جنوب خرمشهر و با هدف کسب امتیاز برای انجام مذاکره با عراق آغاز شد و با عقب‌نشینی نیروهای خودی پایان گرفت. نويسنده با نگارش در باره این عملیات ناموفق، نه تنها حس سرخوردگی در مخاطب به وجود نمی‌آورد، بلکه مقاومت رزمندگان، غرور ملي هر مخاطبي را برمي‌انگيزد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست تخصصی نقد و بررسی «کتاب پایداری» با موضوع نقد کتاب «ماموریت روی آب» نوشته فرزین شیرزادی، با حضور نویسنده کتاب، سعید علامیان،روزنامه‌نگار و خاطره‌نويس و لیلا جلینی، نویسنده و منتقد، عصر پنجم شهریور در فرهنگسرای پایداری برگزار شد.

در آغاز این نشست ادبی، لیلا جلینی در معرفی نویسنده کتاب «ماموریت روی آب» اظهار داشت: فرزین شیرزادی، متولد سال 1351 در تهران است. وی از سال 1375، در حرفه روزنامه‌نگاری مشغول فعالیت شد و تا به حال 4 کتاب با عناوین: رنگ رنگين كمان،‌ مسافر ـ زنجير ـ آسمان، راز سبز آتش و ماموريت روي آب را در پرونده ادبی خود ثبت کرده است.

فرزین شیرزادی درباره چگونگی تدوين کتاب «ماموریت روی آب» گفت: این اثر، مجموعه‌ای از خاطرات رزمندگان لشكر انصارالحسين(ع) در عملیات کربلای 4 است و برای نگارش آن، پس از پیاده کردن خاطرات رزمندگان از روی نوار، گفته‌های آنان را بر اساس اسلوب مصاحبه تنظیم کردم. سپس نواقص را در گفت‌وگو با صاحبان خاطره رفع کردم و بعد از بازنویسی، کتاب را به ناشر سپردم.

در ادامه نشست نقد و بررسی کتاب «ماموریت روی آب»، سعید علامیان این اثر را به عنوان نمونه‌اي از تاریخ شفاهی معرفی کرد و افزود: موضوع این کتاب، بکر و کمیاب است. «ماموریت روی آب»، به بخشی از تاریخ دفاع‌مقدس پرداخته که كمتر به آن توجه شده است.

وی ادامه داد: این کتاب خاطره، با محوریت عملیات «کربلای 4» تدوین شده است. این عملیات، سوم دی ماه 1365 در جنوب خرمشهر و با هدف تهدید بصره و کسب امتیاز برای انجام مذاکره با عراق آغاز شد و پس از 2روز، با عقب نشینی نیروهای خودی پایان گرفت. بنابراین هیچ ناشری برای یک عملیات ناموفق سفارش کار نمی‌دهد و حتی نویسندگان علاقه‌ای به نگارش كتاب درباره آن ندارند. اما فرزین شیرزادی به خوبی این موضوع را کشف و انتخاب کرده است. چون نگارش در باره این عملیات ناموفق، نه تنها حس سرخوردگی را در مخاطب به وجود نمی‌آورد، بلکه مقاومت رزمندگان، غرور ملي هر مخاطبي را برمي‌انگيزد.

نویسنده «ماموريت در ساحل نيسان» تاکید کرد: با گذشت 20 سال از پایان جنگ تحميلي، ما همچنان شاهد خلق سوژه‌های جدید از سوی نویسندگان دفاع‌مقدس هستیم. ادبیات دفاع‌مقدس، مانند چشمه جوشانی است که هیچ وقت به پایان نمی‌رسد.

علامیان با اشاره به حرفه اصلی فرزین شیرزادی، تصریح کرد: تهیه گزارش و مصاحبه، جزء فعالیت‌های اصلي یک روزنامه‌نگار است و گزارش، مکمل تاریخ شفاهی است. اگر تهیه خبر را یک فرایند خطی بدانیم، گزارش و مصاحبه دایره‌وارند. در واقع، گزارش نمادی از تاریخ شفاهی است. ولي خاطره با تاریخ شفاهی تفاوت دارد. خاطره یک گونه ادبی است که با تاریخ آمیخته می شود و به دلیل پیوند با آن، انتظار وجود استناد در آن بالاتر است. بنابراین، نویسنده باید در مقدمه کتاب، میزان دخل و تصرف بر متن کتاب را مطرح کند. چون در تاریخ شفاهی، وفاداری کامل به مطالب و نقل قول‌ها بسيار مهم است.

فرزین شیرزادی در باره کتاب خود گفت: «ماموریت روی آب» بر اساس تجربیات رزمندگان 8 سال دفاع مقدس نوشته شده و فقط برای ایجاد جذابیت نزد مخاطب، به فضاسازی در این خاطرات پرداختم.

وي افزود: به نظر من بین خاطره و تاریخ شفاهی، تفاوتی وجود ندارد. من برای نگارش این کتاب، چشم اندازی از رمان یا خاطره بودن آن نداشتم، بلکه در طول تدوین «ماموريت روي‌ آب» سعی کردم از واقعیات دور نشوم.

علاميان با اشاره صحبت‌هاي شيرزادي تاكيد كرد: نثر كتاب «ماموريت روي آب»، داستاني نيست. اما بسيار شيرين است. منظور من اين بود كه اين كتاب، مجموعه خاطراتي است كه از آن در تاريخ شفاهي استفاده مي‌شود.

اين نويسنده دفاع‌مقدس، با اشاره به تكرار قسمتي از وقايع عمليات «کربلای 4» در روايت‌هاي مختلف كتاب گفت: تكرار و تواتر در هر كتابي، نشان ضعف نيست. بلكه تكرار يك موضوع يا حادثه، آن را باورپذيرتر مي‌كند و اين خاصيت خاطره است.

شيرزادي با تاييد صحبت‌هاي سعيد علاميان ادامه داد: در كتاب‌هاي خاطراتي كه تا به حال منتشر شده اند، نويسنده به نقل‌قول‌ها وفادار بوده و تكرار موضوعات، باعث جذب مخاطب و كشف اصل داستان از بين حرف‌هاي به ظاهر تكراري راوي مي‌شود.

وي در پايان تاكيد كرد: من تدوين اين كتاب را مديون دوستاني هستم كه در 8 سال دفاع‌مقدس جنگيدند و نويسندگان هم بايد اين راه را ادامه دهند.

كتاب «ماموريت روي آب»، با محوريت سرگذشت سه برادر با نام‌هاي: صمد،‌ ستار و شمس‌الله ابراهيمي نوشته شده است و ‌ماجراي محاصره يك گروه از رزمندگان در شب عمليات كربلاي 4 در يك كشتي است كه سير نجات اين رزمندگان از زبان ستار و شمس‌الله ابراهيمي بيان مي‌شود.

نشست نقد و بررسي كتاب «ماموريت روي آب» نوشته فرزين شيرزادي، عصر پنجم شهریور،‌ به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، فرهنگسراي پايداري، نشر شاهد و انجمن پژواك‌نو در فرهنگسرای پایداری برگزار شد.

جلسه آينده نقد و بررسي كتاب پايداري با محوريت نقد كتاب «محبوبه هر روز مي‌آيد» نوشته شهرام شفيعي و با حضور جهانگير خسروشاهي و علي‌الله سليمي، ساعت 30/17 روز سه‌شنبه 19 شهريور در فرهنگسراي پايداري برگزار خواهد شد.

فرهنگسراي پايداري در خيابان پاسداران، خيابان گل‌نبي، ميدان قبا واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط