پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
ویرایش دوم کتاب «قدرت ارتباطات» به بازار آمد

ویرایش و چاپ دوم کتاب «قدرت ارتباطات» تالیف «مانوئل کاستلز» با ترجمه‌ای از حسین بصیریان جهرمی توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ویرایش دوم کتاب «قدرت ارتباطات» از سوی انتشارات علمی فرهنگی روانه بازار نشر شده است.

نام مانوئل کاستلز، که در حلقه‌های ارتباطات به استاد استادان شناخته می‌شود، پیش از این در ایران با ترجمه کتاب سه جلدی او با عنوان «عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ» که در سال 1380 به همت انتشارات طرح نو منتشر شد، بر سر زبان‌ها افتاد. پس از آن سفر او در سال 1385 به ایران، زمینه‌ساز شناخت مستقیم و گفت‌وگوی رودرروی استادان و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی به ویژه علوم ارتباطات با این متفکر اسپانیایی الاصل شد. 

موضوع اصلی کتاب بر این پرسش تأکید دارد که بر اساس نظر کاستلز، چرا، چگونه و توسط چه کسانی، روابط قدرت ساخته شده و از طریق مدیریت فرایندهای ارتباطی اعمال شده است و چگونه این روابط قدرت را می‌توان با بازیگران اجتماعی برای ایجاد تغییرات اجتماعی بانفوذ در اذهان عمومی جایگزین کرد؟


فرض نویسنده در این کتاب بر این است که مهم‌ترین اشکال قدرت در توانایی شکل دادن به اذهان انسان‌هاست و اعمال زور یکی از منابع ضروری قدرت است. تجریه و تحلیل‌های ارائه شده در کتاب اشاره به یک ساختار اجتماعی، یعنی جامعه شبکه‌های اجتماعی دارد که معطوف به فناوری‌های اجتماعی اوایل قرن بیست و یکم است.

این کتاب در پنج فصل با عناوین قدرت در جامعه شبکه‌ای،‌ ارتباطات در عصر دیجیتال، شبکه‌های ذهن و قدرت، برنامه‌ریزی شبکه‌های ارتباطی، سیاست‌های رسواسازی و بحران دموکراسی و برنامه‌ریزی مجدد شبکه‌های ارتباطی سامان یافته است. «به سوی نظریه‌ای ارتباطی از قدرت» آخرین مطلبی است که در این کتاب نگاشته شده است که با عنوان نتیجه‌گیری در کتاب آمده است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «اگر قدرت از طریق نقش‌آفرینی بر اذهان بشری و از رهگذر ابزار برقراری ارتباطات عمل می‌کند، باید دریابیم ذهن بشر چگونه این پیام‌ها را پردازش می‌کند و سپس از چه طریقی در قلمروی سیاسی و اجتماعی بدان معنا می‌بخشد. آنچه در این اثر بدیع و نوپاست مفصل‌بندی همه شکل‌های ارتباطی در قالبی مرکب، تعاملی، فرامتنی و دیجیتال است که گونه‌ای یکپارچگی در عین تنوع پدید آورده و از نتایج قابل ملاحظه‌ای برای چیدمان اجتماعی و تغییرات فرهنگی برخوردار شده است.

کاستلز مهمترین نتیجه تحلیلی خود را در این کتاب ساخت مستقل معنا از طریق صیانت از نقاط مشترک شبکه‌های ارتباطی می‌داند و اعتقاد دارد که آنچه این امر را ممکن می‌سازد اینترنت است؛ در عین حال به این حققیت اصرار می‌ورزد که صاحبان قدرت برای آنکه اذهان عمومی را از طریق کنترل میان ارتباطات و قدرت بسته نگه دارند، همواره در پی آن‌اند که مانع ارتباطات آزاد شوند.»

هادی خانیکی، ‌استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی نیز بر این اثر مقدمه‌ای نوشته و در آن علاوه بر مرور نظریات و دیدگاه‌های کاستلز در حوزه ارتباطات به تمرکز او در رابطه تعاملی میان رسانه، قدرت و پادقدرت اشاره می‌کند.


خانیکی در مقدمه خود بیان می‌کند که کاستلز اکنون به رسانه به‌ مثابه‌ «فضای اجتماعی قدرت» نگاه می‌کند و در روند توسعه شبکه‌های افقی ارتباطات ازطریق گسترش روزافزون اینترنت، ارتباطات سیار، رسانه‌های دیجیتال و چندرسانه‌ای و نرم‌افزارهای جدید ارتباطی، به مطالعه شکل نوین ارتباطات یعنی «ارتباطات خودگزین» یا «ارتباط‌جمعی خودانگیز» اولویت می‌دهد.

وی تاکید می‌کند که کتاب «قدرت ارتباطات» که آخرین اثر کاستلز است در این زمینه به خوبی رویکردهای جدید او را به فضای مشترک و میان رشته‌ای در مباحث نوین اجتماعی، سیاسی و ارتباطی نشان می‌دهد. 


ویرایش و چاپ دوم کتاب «قدرت ارتباطات» تالیف «مانوئل کاستلز» با ترجمه‌ای از حسین بصیریان جهرمی و با نظارت حسام‌الدین آشنا،‌ مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری و مقدمه هادی خانیکی با شمارگان هزار نسخه در 737 صفحه به بهای 45 هزار تومان توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها