یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
طرحی نوآورانه در راستای فرهنگ‌سازی

​سپیده چمن‌آرا، دبیر یکی از گروه‌های علمی تولید محتوای انتشارات مدرسه از فعالیت گروه ریاضی و طرحی نوآورانه در راستای فرهنگ‌سازی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ​سپیده چمن‌آرا، دبیر یکی از گروه‌های علمی تولید محتوای انتشارات مدرسه گفت: گروه «ریاضی ابتدایی و متوسطه اول» یکی از18 گروه علمی تولید محتوای انتشارات مدرسه است که طرحی را با توجه به تغییرات کتاب‌های درسی و محتوای آنها با عنوان فعلی بسته‌های پشتیبان کلاس درس ریاضی برای معلمان دوره ابتدایی ارائه داده‌اند و به زودی وارد بازار کتاب‌های کمک آموزشی خواهند شد. 

بر اساس خبر روابط عمومی انتشارات مدرسه، چمن آرا در مورد شکل‌گیری این گروه گفت: گروه ریاضی به دعوت هیأت مدیره و شورای سیاست‌گذاری انتشارات مدرسه، پاییز 94 تشکیل شد. محمد ناصری مدیر کل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی که عضو هیأت مدیر‌ه ‌انتشارات مدرسه نیز هستند از من دعوت کردند و گفتند ساختار انتشارات مدرسه در حال تغییر است. به همین دلیل نیاز است گروه‌ها تشکیل یا بازسازی شوند. برای این که گروه تشکیل شود از متخصصین امر دعوت کردم که با هم همکاری داشته باشیم. درابتدا از دکتر زهرا گویا، دکترسهیلا غلام آزاد، دکترنرگس مهربانی، دکتر لیلا خسرو‌شاهی و حسین غفاری که همگی متخصص در حوزه آموزش ریاضی هستند و همچنین در پایه‌های مختلف معلم هستند دعوت به کار کردم.

او در مورد هدف اصلی گروه گفت: ما موظف بودیم طرح‌های جدید برای تولید در انتشارات مدرسه داشته باشیم. چیزی که بیش از همه در گروه مد نظرم بود این بود که طرحی ارائه شود که هم نوآورانه باشد و هم در آموزش کمبودش را حس کنیم و هم این که در شأن انتشارات مدرسه باشد. برای این که انتشارات مدرسه وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش است و خوب است کاری که انجام می‌شود برای بقیه ناشرین الگو باشد. در واقع فرهنگ‌سازی و ترویج کارهای خوب آموزشی باشد.

وی در مورد تولیدات آموزشی گروه ریاضی عنوان کرد: بسته‌هایی که ما داریم تولید می‌کنیم یک سری محتواها، ابزارها و وسایلی هست که به معلم کمک می‌‌کند تا بتواند کلاس درس ریاضی بهتری داشته باشد. در واقع این بسته‌ها پشتیبان معلم می‌تواند باشد. ما برای دوره ابتدایی و متوسطه‌ اول ‌این طرح را در نظر گرفتیم. برای موضوعاتی که در درس ریاضی این مقاطع وجود دارد بسته‌ها را تعریف کردیم. در دوره ابتدایی هشت موضوع را انتخاب کردیم که اولین موضوع کسر است که از پایه دوم ابتدایی شروع می‌شود و تا پایه نهم در کتاب‌های درسی است. در واقع کسر‌ها جز‌ء‌ مهمترین موضوعات درس ریاضی هستند که به همین دلیل به تولید این بسته اولویت دادیم. موضوعات دیگرمان آمارواحتمال، اعداد،عملیات وتقریب، تفکر هندسی، الگوها و تفکر جبری، اندازه‌گیری و نسبت و تناسب ودرصد و اعشار است.

وی افزود: دوموضوع دیگر که جزء دروس اصلی ریاضی ابتدایی هستند و چندین پایه را در بر می‌گیرند و لازم است که معلم برای تدریس بهتر آن‌ها پشتیبانی شود را اولویت‌های بعدی در نظر گرفتیم یعنی «تفکرهندسی» و «آمار و احتمال». این بسته‌های آموزشی با رویکردهای جدیدی که در کتاب‌های درسی و برنامه‌های درسی وجود دارد طراحی شده است.  بسته کسر را با همکاری برخی از دوستان شروع کردیم و تقریبا رو به اتمام است. امیدواریم که برای نمایشگاه امسال بتوانیم این بسته‌های آموزشی را رونمایی کنیم. دو بسته دیگر«آمار و احتمال» و «تفکر هندسی»هم به طور موازی در حال انجام است.

چمن‌‌آرا از فعالیت گروه ریاضی و تغییرات آن در دوره جدید سخن گفت و افزود: قبل ازروی کار آمدن مدیریت جدید فاصله‌ای بین کارهای ما افتاد یعنی عملا زمانی که ما کتاب‌های بسته کسر را تحویل دادیم دیگر جلسه‌ای تشکیل نشد و کار هم خوابید. اما با روی کارآمدن مدیر جدید، وبا توجه به ایده‌های جدید ایشان و حمایتشان مصمم شدیم گروه را تشکیل دهیم. در اصل گروه را تجدید کردم و گروه جدیدمان از سه نفر تشکیل شده است (خودم وخانم زهره پندی و خانم دکترمهدخت نقیبی). درگروه جدید، هم روند کار بسته‌ها را دنبال می‌کنیم و هم روی طرح و برنامه متوسطه‌ اول برای معلمان و دانش آموزان  کار می‌کنیم. چون فکر می‌کنم پشتیبانی از معلمان ریاضی خیلی مورد نیاز است، و حتی جز‌ء‌ ضروریات است. به خاطر این که هم دانش موضوعی وهم دانش تدریس معلمان افزایش پیدا کند نیاز به منابع خوب بومی داریم. در حال حاضر دنبال این هستیم که دو یا سه طرح دیگر هم برای دانش‌آموزان متوسطه اول و هم پشتیبانی از معلمان این دوره ارائه دهیم.

دبیر گروه علمی تولید محتوای انتشارات مدرسه درمورد محتوای کتاب‌ها در بسته‌های آموزشی گفت: بسته‌ها شامل سه کتاب است. کتاب اول شامل تدریس خود آن موضوع برای معلمان، و کتاب دوم در رابطه با موضوع یادگیری و یاد‌دهی آن موضوع است. سعی می کنیم با این کتاب معلم را به دانش حرفه‌ای مجهز کنیم. کتاب سوم مرتبط با کتاب دوم است که شامل تعداد قابل توجهی فعالیت، بازی و پروژه برای داخل کلاس است که معلم می‌تواند از آنها  استفاده کند و دانش آموزان ضمن انجام آن با مفهوم درس بیشتر آشنا می‌شوند و یادگیری آنها بیشتر می‌شود. علاوه براین سه کتاب، ابزار‌هایی هم در کتاب‌ها معرفی می‌کنیم. این ابزار‌ها، ابزارهای متداول کمک آموزشی هستند که طرحشان را داده‌ایم که به بسته اضافه می‌شوند. همچنین در بسته که شامل سی‌دی است مواد دیگری مانند پاورپوینت یا فیلم‌های آموزشی برای معلمان یا نسخه پی‌دی‌اف از کاربرگ‌ها یا ابزار‌های مرتبط با فعالیت ‌های کتاب سوم نیز موجود است.

چمن‌آرا همچنین به کتاب‌های مشابه در بازار اشاره کرد و افزود: انتشارات مدرسه از سال ها پیش تاکنون کتاب‌های بازی‌های آموزشی و سرگرمی داشته است که بعضی‌ها هم منبع ما هستند. برخی به دلیل این که شاید بومی نیستند یا با توجه به رویکرد جدید کتاب‌های درسی دیگر چاپ نمی‌شوند. همچنین یک سری کتاب‌های پشتیبان معلم برای آموزش هم در بازار وجود دارد. اما رویکرد ‌آن‌ها خیلی متفاوت است. انتشارات مدرسه یک سری کتاب هم داشته مثل ریاضیات پایه برای معلمان، که در حال حاضردردانشگاه فرهنگیان از آن‌ها استفاده می‌کند. این‌ کتاب‌ها هم ترجمه هستند هیچ کدام تألیف نیستند. به هر حال در تمام دنیا محتوای عمومی ریاضیات مدرسه‌ای به شکل کتاب هایی نوشته شده و یکی دوتا از آن‌ها هم در ایران ترجمه شده است و الآن در دانشگاه فرهنگیان هم به عنوان منبع استفاده می‌شود ولی بومی نیستند. یعنی متناسب با برنامه درسی و کتاب درسی ما نیستند. بلکه کلی و عمومی هستند. می‌توانم به جرات بگویم کار ما برای اولین بار است که ارائه می‌شود. امیدوارم الگویی باشد برای ناشرینی که علاقه‌مند هستند برای معلمان ‌مواد آموزشی مناسب تهیه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها