رئیس بنیاد سعدی در نشست خبری آغاز ششمین سال فعالیت این بنیاد گفت: در حال حاضر 340 کرسی زبان فارسی در جهان وجود دارد.
حدادعادل در ابتدای این برنامه با اشاره به هدف از تاسیس بنیاد سعدی گفت: بنیاد سعدی موسسهای است که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای گسترش زبان فارسی به وجود آمده و حوزه فعالیتش بیشتر در خارج از کشور و فرزندان ایرانیانی است که در خارج متولد شده و علاقه دارند رابطهشان با زبان مادریشان حفظ شود.
وی ادامه داد: در طول پنج سال گذشته، بنیاد توانسته خود را در جمع موسسات آموزش زبان در خارج از کشور معرفی کند و با پنج سال سابقه فعالیت، اکنون بهعنوان مرجع فارسی آموزان در جهان مطرح شده و مدرسان زبان فارسی در همه جای دنیا نام بنیاد را شنیده و با آن آشنا هستند و میدانند که مشکلات خود در حوزه زبان فارسی را باید کجا مطرح کرده و از چه موسسهای کمک بگیرند.
رئیس بنیاد سعدی همچنین به ارائه گزارشی درباره عملکرد بنیاد سعدی پرداخت و گفت: در حال حاضر در 62 کشور، 340 کرسی زبان فارسی وجود دارد. وقتی کشوری حرفی برای گفتن دارد، هم باید زبان دنیا را بداند و هم زبان خود را به مردم دنیا آموزش دهد گسترش زبان فارسی در جهان بهترین راه برای ترجمه اندیشه و اخلاق و ارتباطات ایران در جهان است.
وی در ادامه افزود: بیش از 300 استاد تدریس زبان فارسی را در جهان به عهده دارند و از این تعداد 140 استاد بومی کشورهای خود هستند. در دانشگاههای دنیا بیش از چهار هزار دانشجوی زبان فارسی داریم و پنج هزار نفر نیز رشته شرقشناسی مطالعه میکنند که ناگزیر به یادگیری زبان فارسی هستند. هماکنون در کشورهای هند، پاکستان و تاجیکستان مرکز زبان و تحقیقات فارسی راهاندازی شده است و علاوه بر استادان اعزامی وزارت علوم، بنیاد سعدی نیز به کشورهای کرواسی، صربستان، قازان روسیه، ماخاچ قلعه و دلادی قفقاز، لبنان استادان زبان فارسی اعزام کرده است.
حداد عادل به اعطای بورس تخصصی جهت یادگیری زبان فارسی به علاقهمندان اشاره کرد و گفت: همچنین از 205 دوره آموزش زبان فارسی حمایت کردیم که 20 هزار دانشآموز فارسی یاد میگیرند و بنیاد خدماتی را برای آنها در نظر گرفته است. علاوه بر این، در سال گذشته در پنج کشور ترکیه، روسیه، قزاقستان اکراین و ارمنستان المپیاد زبان فارسی برگزار شد و در هشت مدرسه در ارمنستان و اوکراین نیز زبان فارسی آموزش داده میشود.
رئیس بنیاد سعدی در ادامه با اشاره به آنکه آموزش زبان به عنوان زبان دوم راه و رسم خود را دارد، گفت: حتی تدریس زبان فارسی به عربی زبانان تخصصی جداگانه نسبت به تدریس فارسی به انگلیسی زبانان میطلبد، برهمین اساس تاکنون بیش از 20 عنوان کتاب درسی بر پایه رشته تخصصی (آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان) آزفا تالیف شده است و کتابی تحت عنوان «گام اول» برای آموزش زبان فارسی به خارجیان تالیف و در یک سال به 11 زبان ترجمه شده است.
به گفته حدادعادل، چندین سال است که در دانشگاههای شهید بهشتی، علامه طباطبایی و مشهد رشته آموزش زبان فارسی به خارجیها تدریس میشود که از سال گذشته دوره دکتری این رشته در ایران کار خود را آغاز کرده است.
وی به دورههای دانشافزایی زبان فارسی از سوی بنیاد سعدی اشاره و اضافه کرد: این دورهها در دو مقطع کوتاهمدت و بلندمدت برگزار میشود. این دوره در سال جاری با تفکیک صورت گرفته برای مدرسان زبان فارسی در تیرماه و برای فارسیآموزان در مهرماه برگزار میشود.
حدادعادل همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش ضمن تشکر از اصحاب رسانه و خبرنگاران که برای معرفی فعالیتهای بنیاد سعدی در پنج سال اخیر نقش بسزایی داشتهاند، از برخی مسئولان که با اهداف و برنامههای بنیاد سعدی هنوز آشنا نیستند، انتقاد کرد و گفت: برخی، حتی از میان نمایندگان محترم مجلس، به میزان بودجه بنیاد سعدی اعتراض کرده و گفتهاند که این بنیاد درباره سعدی تحقیق میکند، در حالی که ما بنیاد را به نام سعدی گذاشتیم چون او آموزگار ماندگار زبان فارسی است.
وی در پایان از دکتر فرشته آزادی پرند، مشاور رییس بنیاد سعدی در بخش فناوری و ارتباطات و همچنین مدیران و مجموعه آموزشی اکسین، جهت همکاری در تهیه نرم افزار موبایلی آموزش زبان فارسی تقدیر کرد.
در بخش بعدی این نشست، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در سخنانی گفت: بنیاد سعدی با تولد خود یک گفتمان علمی در آموزش زبان فارسی ایجاد کرده است. در حال حاضر بیش از 20 نهاد در امر آموزش زبان فارسی در داخل کشور فعالیت دارند و کار بنیاد سعدی مانند نخ تسبیح برای دانههای آن است که میان نهادهای آموزش زبان فارسی انسجام ایجاد میکند.
وی افزود: آموزش زبان فارسی در جهان بهعنوان یک رشته تحصیلی دارای مقاطع مختلف است و متأسفانه با وجود اینکه اولین فارسیآموزان سال 1706 میلادی به ایران سفر کردهاند، اما در داخل کشور ما حتی در مقطع لیسانس رشته آموزش زبان فارسی نداریم. این در حالی است که این زبان، زبان مادری نیمی از مردم کشورمان است اما کار آموزشی برای آن صورت نگرفته است.
صحرایی با اشاره به کتابهای آموزش زبان فارسی که براساس استاندارد تدوین و تالیف شده است، گفت: ما در طول پنج سال گذشته در حد توان و بضاعت خود کار کردهایم تا کارهای تدوین سرفصلهای آموزشی را رقم بزنیم. لذا اگر از من بپرسند مهمترین دستاورد بنیاد سعدی چیست میگویم، طرح سوالهای مهم و جدید در زمینه آموزش زبان فارسی و نشان دادن راه درست در خارج از مرزهاست.
او در ادامه گفت: نرمافزار آموزشی زبان فارسی میتواند کار بزرگی کند زیرا فضای مجازی دنیای بزرگی است که محدوده به 10، 100 و یک میلیون نفر نمیشود. برای این نرمافزار 250 ویدیوی 3 دقیقهای در 30 هفته ضبط شد که برای این کار نامی غیر از جهاد نمیتوان نهاد. ما در بنیاد سعدی سعی کردهایم کار کیفی انجام دهیم، کار تألیف کتاب درسی کاری غیر از تألیف کتابهای دیگر است و برای کتاب گام اول برای قطعه قطعه آنها عکس شناسنامهدار تهیه کردهایم که همین یک نمونه نشان از بزرگی کار تألیف دارد
وی همچنین در خصوص اپلیکیشن آموزش زبان فارسی که با همکاری موسسه اکسین تهیه شده است گفت: ضبط 250 قسمت تصویری سه دقیقهای، تنها ظرف 30 هفته کاری است که جز جهاد نام دیگری بر آن نمیتوان نهاد. معتقدم این نرمافزار خواهد توانست به اندازه کل تاریخ آموزش زبان فارسی، فارسی آموزان را جذب کند.
معاون موسسه آموزشی اکسین نیز در این مراسم در خصوص تولید این نرم افزار گفت: تمامی تجربیات قبلی در اپلیکشنهای آموزشی خود را در تولید این نرمافزار به کار بردیم. این مجموعه بر اساس استانداردهایی که در دنیا برای تولید نرمافزار آموزش زبان از طریق موبایل وجود دارد، تولید شده است. تکنولوژی در کنار محتوا دو بال هستند و این نرمافزار به همراه محتوای بسیار غنی که بنیاد سعدی تالیف کرده است، بسیار کارآمد خواهد بود.
بنا بر اعلام این خبر، در این مراسم همچنین از نرم افزار موبایلی آموزش زبان فارسی که توسط بنیاد سعدی و موسسه اکسین تولید شده است با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
نظر شما