کتاب «مبانی آینده پژوهی» اثر وندل بل پس از نیم قرنی که او مشغول بوده به مطالعه و تحقیق و تدریس در این حوزه، منتشر شده و به عنوان منبعی دست اول شناخته شده و از جمله مهمترین منابعی به شمار میرود که کلیاتی از آینده پژوهی را ارائه میدهند.
علم نوپای آینده پژوهی نیز گرچه سابقه طولانی در تاریخ بشر دارد، اما به صورت علمی با چهارچوب مدون و مدرن آنگونه که امروز در دانشگاهها تدریس میشود، هنوز رشتهای نوپا محسوب میشود، با این همه به رغم نوپایی در جامعه ما، جایگاه آکادمیک و استراتژیکی در دنیای مدرن دارد و به عنوان یک رشته پرمخاطب در مراکز دانشگاهی غرب تدریس میشود. علمی که رویکردی فرارشتهای دارد و به دنبال آن است که مرزهای موجود میان رشتههای مختلف را از میان بردارد و با ایجاد گفتمان میان رشتهها دانشی جدید را در رفع نیازهای بشر ایجاد کند.
آینده پژوهی رشدی سریع و شتابان داشته و با توسعهای که در سالیان اخیر به خود دیده است در بخشهای مختلف زندگی بشر کاربرد پیدا کرده، امروز کمتر پروژه و فعالیتی را در جهان میتوان یافت که به نوعی به آینده پژوهی ارتباط نداشته باشد. با وجود این گستردگی و پیشرفت اما هنوز در درک مفاهیم پایهای آن اختلاف نظر در میان صاحب اندیشان فراوان است. هنوز تعریف مشخص و جامعی از آن به عنوان رشتهای مستقل در دسترس نیست.
کتاب «مبانی آینده پژوهی» اثر وندل بل پس از نیم قرنی که او مشغول بوده به مطالعه و تحقیق و تدریس در این حوزه، منتشر شده و به عنوان منبعی دست اول شناخته شده و از جمله مهمترین منابعی به شمار میرود که کلیاتی از آینده پژوهی را ارائه میدهند.
این کتاب در ایران توسط موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی منتشر شده است.
در غرب نیز این نهادهای آموزشی و تحقیقاتی نظامی و دفاعی بودند که نخستین تجربهها را در زمینه آینده پژوهی امتحان کرده و به نوعی زمینه ساز گسترش آن بودهاند. موسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاع وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت دیدهبانی و پایش محیطی خود را در دو حوزه متمرکز کرده است: ترسیم صحنههای نبرد آینده و دو دیگر ترسیم صنایع دفاعی آینده. این مرکز به عنوان نخستین مرکز رسمی آینده پژوهی کشور با شناسایی، کسب آگاهی و توسعه روششناسی و مفاهیم مورد استفاده در آینده پژوهی، توسعه عمومی دانش آیندهنگاری را هدف خود قرار داده و با چاپ چنین آثاری نقشی غیر قابل انکار در آشنایی ایرانیان با این مقوله ایفا کرده است.
مبانی آینده پژوهی وندل بل شاید به نوع مهمترین و جامعترین اثری است که تاکنون در ایران منتشر شده است. جلد نخست این کتاب با عنوان «مبانی آینده پژوهی: تاریخچه، اهداف و دانش، علم انسانی برای عصر جدید» توسط مصطفی تقوی و محسن محقق در 680 صفحه ترجمه شده است. کتابی که در بین آینده پژوهان به کتاب مقدس این حوزه معروف است و مطالعه آن اولین گام جهت ورود به آینده پژوهی محسوب میشود.
وندل بل یکی از چهرههای جهانی آینده پژوهی است و یکی از ارکان آن. به سبب سالها مطالعه و تحقیق در این حوزه، سالها تدریس و پرورش آینده پژوهان جوان جایگاهی بی بدیل دارد. او به عنوان یکی از آینده پژوهان نسل اول صاحب آثار مختلفی هم هست، اما برجستهترین اثر وی همین کتاب مبانی است. این کتاب در سال 2008 میلادی از سوی انجمن آینده پژوهان حرفهای به عنوان یکی از ده اثر مهم در کتابهای آینده پژوهی برگزیده شده است. وی در این کتاب که پیشگفتاری هم برای ترجمه فارسی آن نوشته، به توصیف و تحلیل فعالیت بسیاری از آینده پژوهان مطرح دنیا پرداخته و گرچه تاکید داشته این کتاب قرار نیست دانشنامه باشد اما وی تلاش کرده تا آموختههای خود را به اختصار بازگو کند. آموختههایی که دستاورد سالها مطالعه، تدریس و تمرین آینده پژوهی نظام یافته است.
وی در پیشگفتار چاپ نخست کتاب به گونهای از رسالت خود در نگارش این کتاب سخن میگوید: «با نگارش نخستین جلد از کتاب مبانی آینده پژوهی، میخواهم یک گام به سوی آیندهای بردارم که در آن، آینده پژوهی، یکی از بخشهای اساسی برنامه درسی در تمامی مدارس، دانشکدهها و دانشگاهها است؛ در چنین آیندهای، همگان، در همه جا، این واقعیت مسلم را پذیرفتهاند که باید برای توصیف دانش آموختگی و فرهیختگی، فهم اصول آینده پژوهی را نیز به عنوان یکی از مولفههای ضروری، مورد توجه قرار دهند». با چنین نگاهی است که فصل نخست این کتاب شش فصلی شکل گرفته. فصلی با نام «آینده پژوهی؛ حوزهای نو برای کند و کاو«. در این فصل تاریخچهای مفصل از آینده پژوهی ارائه میشود. تاریخچهای که با روایتی شیرین همراه میشود. روایتی که از نخستین رد پاهای آینده اندیشی از دورههای آغازین زندگی بشر شروع میشود و به سمت تاریخ معاصر حرکت میکند.
در این میان آینده پژوهان مختلف معرفی میشوند، افکار و عقایدشان بررسی میشود و وقایع تاریخی نیز مرور میشوند. به گمانم این فصل پر و پیمان با این روایت دلچسبی که دارد بهترین مقدمه است جهت آشنایی با آینده پژوهی.
در فصل دوم اهداف آینده پژوهی بررسی میشود. کلیترین هدف آینده پژوهی حفظ و بهبود سطح آزادی و رفاه بشر در نظر گرفته میشود. این که هدف آینده پژوهان تلاش برای تبدیل جهان به مکانی بهتر برای زندگی است. بعد هر چه فصل جلوتر میرود به شرح و بسط بیشتر اهداف این حوزه پرداخته میشود و 9 هدف عمده برای آینده پژوهی معرفی میشود؛ از تفسیر گذشته و تعیین موقعیت حال گرفته تا مطالعه آینده و تا تصویر سازی از آینده و طراحی آن.
آینده پژوهان برای به انجام رساندن پژوهشهای خود درباره آینده، به ناچار باید مفروضاتی در نظر داشته باشند. فصل سوم کتاب به مفروضات آینده پژوهی میپردازد. در این فصل مفصل راجع به مقوله زمان بحث شده است. مطلبی که با عنوان «سفر در زمان» نگاشته شده و چگونگی اندازه گیری آن و معانی مختلفش را شرح داده است. هر یک از ما تصوری از زمان در ذهن داریم و نهایتا با قرار دادی اجتماعی، مقیاسهای زمانی چون هفته را پذیرفتهایم. با این همه مطالعه این بخش خالی از لطف نیست، به خصوص خواندن مطالبی درباره پیوسته بودن یا نبودن آن، یکسویه بودن یا نبودن آن و بالاخره بازگشت پذیری یا عدم بازگشت پذیری زمان که همراه شده با نظریات اینیشتن و برخی نظریه های فیزیک کوانتوم. وندل بل در این فصل نهایتا دوازده فرض را برشمرده با این توضیح که البته نمیتوان تمامی مفروضات آینده پژوهان یا دانش پژوهان دیگر را بر شمرد.
بل در فصل چهارم کتاب به این سوال پاسخ میدهد که آینده پژوهی علم است یا هنر؟ مفصل درباره چیستی هنر و چیستی علم سخن میگوید. اختلاف نظرهای آینده پژوهان را در این زمینه مطرح میکند و به ویژگیهای مشترک علم و هنر میپردازد. در این فصل در واقع بابی گشوده میشود درباره بنیانهای معرفتی آینده پژوهی. چیزی که در فصل بعدی کتاب مفصلتر ادامه مییابد. در فصل پنجم با نام «معرفت شناسی آینده پژوهی: از پوزیتیویسم تا واقع گرایی انتقادی»، نظریههای معرفت شناسی مناسب برای آینده پژوهی بحث و بررسی می شوند و نهایتا در فصل انتهایی کتاب به روشها و نمونههای آینده پژوهی پرداخته میشود. در این فصل افزون بر بررسی برخی روشهای ویژه آینده پژوهی به برخی نمونههای آینده پژوهی نیز اشاره شده است. فصلی بسیار کاربردی که شما را به عنوان یک محقق برای انتخاب روش تحقیق آماده میکند، حالا شما آماده برداشتن نخستین گام برای پروژهی آینده پژوهی خود هستید. با این همه باید در نظر داشت که آینده پژوهی نه تنها به عنوان یک رشتهی دانشگاهی بلکه به عنوان یک آموزش همگانی باید مورد توجه نگاه ویژه قرار گیرد. حضرت امیر میفرمایند: «مومنان، کسانی هستند که آینده خود را میشناسند».
در یادداشتهای آتی و گاه به گاه، کتابهای بیشتری از این حوزه را معرفی خواهم کرد.
نظر شما