پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
کتاب‌هایی که باعث می‌شود در نوروز حوصله‌تان سر نرود

«شاعرانگی طبیعت از منظر بوم‌شناسی»، «طبیعت پیمایی بی رد پا»، «خاطرات یک عابر»، «در ستایش دوچرخه»، «مقدمه‌ای بر ژنتیک حفاظت» عناوین کتاب‌هایی است محمد درویش فعال سرشناس محیط‌زیست به مردم به ویژه طبیعت‌دوستان پیشنهاد می‌کند در ایام نوروز بخوانند.

محمد درویش؛ کارشناس و فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) برای تعطیلات نوروزی کتاب‌هایی را پیشنهاد داد. وی گفت: از میان کتاب‌هایی که در زمینه محیط‌زیست نوشته شده است و خوب است مردم در ایام تعطیلات آن را بخوانند کتاب « شاعرانگی طبیعت از منظر بوم‌شناسی» نوشته نصرت‌الله صفائیان است که وی در این اثر تلاش کرده است طبیعت را به زبان سده به رشته نگارش دربیاورد.
 
وی افزود: این نویسنده پیش‌تر هم کتاب «اکولوژی خودمانی» را نوشته بود که این اثر بهترین کتاب سال در جشنواره مهرگان علم شد.
 
کتاب دیگری که این کارشناس محیط‌زیست برای ایام نوروز پیشنهاد داد «طبیعت پیمایی بی رد پا» نوشته ویل هارمون است. وی در این زمینه گفت: یکی از کتاب‌های دیگری که فکر می‌کنم می‌تواند برای عموم مردم جالب توجه باشد؛ کتابی با ترجمه عباس محمدی و با عنوان «طبیعت پیمایی بی رد پا» است که درباره راه و روش رفتن به کوهستان با کمترین خسارت به طبیعت نوشت شده است. این کتاب در کمتر از یک سال به چاپ هفتم رسید و در حقیقت مخاطبان اصلی این کتاب افرادی هستند که می‌خواهند  در ایام نوروز برای تفریح به طبیعت به ویژه به محیط‌های کوهستانی بروند. خوب است قبل از طبیعت گردی این کتاب را بخوانند.

 
درویش گفت: کتاب دیگری که با مقدمه علی‌دهباشی منتشر شده است، «خاطرات یک عابر» نوشته اسماعیل کهرم است که می‌تواند هم برای دانشجویان رشته محیط‌زیست و هم برای عموم مردم جالب توجه باشد. لازم به ذکر است که مقدمه این اثر از سوی علی دهباشی نوشته شده است. چراکه با زبان ساده نوشته شده است.
 

 
وی گفت: از دیگر کتا‌ب‌هایی که می‌توانم پیشنهاد دهم کتاب «مقدمه‌ای بر ژنتیک حفاظت» ترجمه وحید زمانی است که می‌تواند برای دانشجویان محیط‌زیست و علاقه‌مندان به طبیعت مفید واقع شو. همچنین و فصلنامه‌ صنوبر هم که هر فصل منتشر می‌شود، می‌تواند یکی دیگر از انتخاب‌های مردم برای مطالعه در ایام نوروز باشد.

درویش افزود: «در ستایش دوچرخه» هم کتابی است که اگر کسی نخوانده است خوب است در تعطیلات ایام نوروز بخواند.
 
 

 
وی با اشاره به ادبیات کتاب‌های معرفی شده گفت: تمام کتاب‌هایی که معرفی شد جزو کتاب‌هایی هستند که می‌تواند برای عموم مردم جذابیت داشته باشند و جنبه‌ای از سرگرمی همراه با ارائه اطلاعات دارد. در واقع نویسندگان این آثار تلاش کردند که برای مخاطبان عام کتاب‌هایشان را به رشته تحریر دربیاورند.

وی ادامه داد: در میان این کتاب‌ها  کتاب‌ «مقدمه‌ای بر ژنتیک حفاظت» بار علمی و آکادمیک قوی‌تری نسبت به دیگر کتاب‌ها دارد. برای مثال در این اثر به توصیف یک گربه در طبیعت پرداخته است که چگونه می‌تواند به اکوسیستم کمک کند و یا گرگ‌ها، گوزن‌ها و پلنگ‌ها به چه دردی می‌خورند. در حقیقت نویسنده در این اثر به سوالاتی پرداخته است که شاید به ذهن برخی افراد برسد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها