پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
دست پر ناشران تخصصی رسانه در نمایشگاه کتاب/ غایبان بزرگ حوزه ارتباطات و رسانه

در حالی که در نمایشگاه کتاب امسال دو انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه و ثانیه غرفه ای ندارند، سایر ناشران دولتی و خصوصی حوزه ارتباطات و رسانه با کتاب‌های نسبتا به روز به نمایشگاه آمده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمد فیروزی: دو انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه و ثانیه به عنوان ناشران تخصصی حوزه ارتباطات و رسانه یکی به عنوان ناشر دولتی و دیگری به عنوان ناشر بخش خصوصی غیبت شان در نمایشگاه کتاب امسال محسوس و حتی برای علاقمندان به مطالعه کتاب در حوزه رسانه و ارتباطات آزار دهنده است. اما شواهد نشان می‌دهد جای خالی این ناشران توسط برخی دیگر از موسسات انتشاراتی این حوزه پر شده و امسال مخاطبان کتاب‌های حوزه رسانه برای تهیه کتاب امکان انتخاب‌های زیادی دارند.

یکی از مزیت‌هایی که در میان کتاب‌های ناشران بخش رسانه‌ای به چشم می‌خورد تلاش آنها برای ارائه کتاب به روز (البته با توجه به محدودیت‌های فرایند ترجمه) است و بسیاری از آثار ترجمه شده مربوط به یکی دو سال اخیر میلادی است.

خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) به منظور بررسی وضعیت غرفه‌های کتاب ناشران حوزه رسانه و ارتباطات به آنها سر زده است و با مدیران نشر و غرفه داران صحبت کرده است که در ادامه بخش اول آن را می‌خوانید:

روحانیون چطور فیلم سینمایی می‌بینند؟
سعیده زاد قناد، مدیر مرکز نشر و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه امسال کتاب‌هایی که در حوزه رسانه کار کردیم اغلب مربوط به حوزه سینما و همچنین مساله رسانه در ایده جهانی بوده است، گفت: کتاب «ایدئولوژی و اتوپیا در سینما» به موضوع قهرمان در هالیوود می‌پردازد و کتاب «هزار و یک شب در سینمای قرن بیست یک» هم به دنبال بازنمایی داستان‌های این مجموعه داستانی در آثار سینمایی است.

وی افزود: کتاب «جنسیت و خیرگی» هم مطالعات عصب شناختی سینما است که برای اولین بار تحقیق آن در ایران اجرا شده و هدف از این تحقیق رسانه‌ای این است که مشخص کند مخاطبان (اعم از زن و مرد) هنگام تماشای یک فیلم در موقعیت های مختلف بیشتر نگاه شان متمرکز به کدام بازیگر (زن/مرد) است.

زاد قناد با بیان اینکه دیگر کتاب این انتشارات در سال 97  «تحلیل شبکه‌های ابر پیوند» نام دارد، آن را اثری مرتبط به سایت‌های اینترنتی و فیلترینگ قلمداد کرد و گفت: در حوزه سینما کتاب تحقیقاتی دیگری هم امسال به نمایشگاه رسید که عنوان آن «جستاری در مواجهات معنایی روحانیت در سینمای اجتماعی ایران» است و با روش مصاحبه با روحانیون، تلقی این قشر از اجتماع را از فیلم های سینمایی ایران می‌سنجد.

این مدیر انتشارات ادامه داد: کتاب «رسانه و سیاست در دنیای در حال جهانی شدن» اثر ترجمه‌ای ارائه شده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نمایشگاه کتاب امسال در حوزه رسانه است.

وی همچنین گفت: در این ایام نمایشگاه دو کتاب معرفی می‌شود که  «در خانه برادر» و کتاب «جامعه شناسی فوتبال در بافت جهانی» هستند که در حوزه جامعه شناسی تقسیم می‌شوند و روز شنبه و دوشنبه آینده در سرای اهل قلم معرفی می‌شوند.
 
کتابی برای فعالان روابط عمومی دورن پسابرجام
مهدی باقریان، مدیر انتشارات کارگزار روابط عمومی و همچنین مدیر مسئول یکی از پایگاه‌های اطلاع رسانی تخصصی حوزه رسانه و روابط عمومی گفت: امسال 13 عنوان کتاب چاپ اولی داریم که یکی از آنها کتاب «خلاقیت در روابط عمومی» است؛ این اثر ترجمه‌ای کتاب برگزیده موسسه روابط عمومی انگلستان است و توسط موسسه ما ترجمه شده است. از آنجایی که داشتن خلاقیت در فعالیت روابط عمومی نکته مهمی است و به عنوان یک هدف اصلی تلقی می‌شود، مطالعه این کتاب برای فعالان روابط عمومی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: کتاب «روابط عمومی نوشتاری و فنون رسانه‌ای» اثر ویل کاکس و لارنس نولت دیگر کتاب آماده شده در سال 97 است که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود، این کتاب تا کنون 23 بار در آمریکا تجدید چاپ شده و به عنوان یک منبع قابل اطمینان برای افرادی است که می‌خواهند وارد حرفه روابط عمومی شوند و همچنین توانایی نوشتاری و چگونگی استفاده از منابع را برای متخصصان روابط عمومی ارتقا می‌دهد. بخش‌هایی از این کتاب هم نحوه برخورد فعالان روابط عمومی با تلویزیون و فضای مجازی است.

باقریان تاکید کرد: کتاب «مدیریت پاسخ گویی در حوزه روابط عمومی» برای اولین بار در ایران چاپ شده و پروتکل‌های بین‌المللی که برای فعالیت در این حوزه وجود دارد را شرح و تبیین کرده است. این کتاب محتوای به روز در روابط عمومی در حوزه داخلی و مسائل جهانی را شامل می‌شود و به این ترتیب اثری است که ویژگی بومی و محلی دارد.

مدیر انتشارات کارگزار روابط عمومی با بیان اینکه کتاب «روزنامه‌نگاری پهبادی» برای اولین بار توسط ناشران دیگر منتشر شده است، تصریح کرد: ما هم کتابی با این عنوان داریم که ترجمهای از نسخه سال 2017 است و در نوع خود به روزتر از عنوان مشابه است. همچنین در بخشی از این کتاب قوانین فعالیت روزنامه‌نگاری پهبادی مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کتاب «دستورالعمل قطعی اهداف و نتایج کلیدی OKR» که به حوزه برنامه ریزی در روابط عمومی می‌پردازد و به سازمان‌های فعال در بخش برنامه ریزی کمک می‌کند. توصیه این کتاب این است که اهداف و برنامه ریزی‌های سازمان‌ها طولانی مدت نباشد و در بازه‌های 3 و 6 ماهه تعریف شود.

باقریان با بیان اینکه بعد از اجرایی شدن توافق نامه برجام خلاء انتشار کتابی که به فعالان روابط عمومی کمک کند تا در تعاملات تجاری جهانی وارد شوند را احساس می‌کردیم، گفت: کتاب جیبی «ارتباطات موثر جهانی» در پاسخ به خلاء احساس شده را ترجمه کردیم. این کتاب روش‌های ثابت برقراری ارتباطات با سایر کشورها را بر اساس مسائل فرهنگی و ارزش‌های آنها مورد توجه قرار می‌دهد.

باقریان با اشاره به اینکه بالغ بر 90 عنوان کتاب توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شده است، ادامه داد: این موسسه برنامه‌های تخصصی در حوزه روابط عمومی دارد که کتاب‌های آن به صورت مجموعه مقالات منتشر می‌شوند و برای سال جاری سه عنوان کتاب به این شکل در نمایشگاه عرضه شده است.
 
به دنبال پر کردن خلاء مخاطبان علاقمند رسانه
نسرین محمدی، سرپرست موسسه انتشاراتی روزنامه ایران، با بیان اینکه 10 عنوان کتاب برای نمایشگاه کتاب امسال آغاز شده است گفت: ما امسال با رویکرد ترجمه محور، کتاب‌های روز جهان به خصوص در حوزه دیجیتال را برای انتشار آماده کردیم چون احساس شد مخاطبان به این کتاب‌ها نیاز دارند اما منبع قابل اتکایی در دسترس شان نبوده است.
نگارش و ویراستاری در رسانه‌های دیجیتال، استراتژی‌هایی برای ارتقای برند و گزارشگری نگاهی به فنون و مهارت‌های پیشرفته خبرنگاری از کتاب‌های چاپ اول این انتشارات است و کتاب آخر با اثر معروف و پرفروش این موسسه با عنوان گزارش نویسی در مطبوعات (نوشته احمد توکلی) در این است که ترجمه شده و با اطلاعات به روزتری همراه است.

وی با بیان اینکه کتاب‌های این موسسه با مشورت برخی اعضای دانشکده خبر به چاپ می‌رسد، ادامه داد: در سال جاری در حوزه سواد رسانه‌ای کتاب‌هایی را تهیه کردیم؛ در حوزه بازاریابی در رسانه‌های دیجیتال هم کتابی آماده شده که به نمایشگاه امسال نرسید و یک ماه بعد منتشر می‌شود.

محمدی همچنین با اشاره به اینکه مدتی است روند تولید و انتشار کتاب در این موسسه با کندی همراه بوده، اعلام کرد: با تمرکز بر حوزه کتاب‌های رسانه‌ای در حال فعالیت هستیم و به این روند ادامه خواهیم داد.

سرپرست انتشارات موسسه روزنامه ایران در معرفی کتاب پر فروش این موسسه گفت: کتاب «تاریخ قرن بیستم» بیشترین فروش را در سال گذشته داشته و مجموعه آرشیوی از موسسه مطبوعاتی ایران است که از سال 1900 تا 2000 میلادی را در بر می‌گیرد و به صورت سه جلدی عرضه شده است. این کتاب مورد اقبال عمومی قرار گرفته و برای افراد علاقمند به مطالعه تاریخ و پژوهشگران رسانه‌ای اثر مناسبی است.
 
عرضه متنوع تر و ارزان تر کتاب های همشهری؛ به زودی!
مهدی لبافی از مسئولان فروش کتاب‌های موسسه انتشارات همشهری هم عنوان کرد: در نمایشگاه امسال در حوزه رسانه کتابی نداشتیم و کتاب‌های مربوط به گذشته را ارائه می کنیم البته چاپ هفتم کتاب «نظریه‌ها رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی» تالیف مهدی زاده را که کتاب پر طرفداری است به نمایشگاه کتاب امسال رساندیم.

وی افزود: در حوزه رسانه کتابی مناسب در حوزه گزارشگری آماده کردیم که فروش قابل قبولی دارد، همچنین کتاب «روزنامه‌نگاری در عمل» فروش خوبی دارد و توسط یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور به عنوان منبع درسی معرفی شده است.

لبافی با بیان اینکه در دوره‌ای موسسه همشهری با تغییر و تحولات مدیریتی همراه بود و همچنین قیمت کاغذ افزایش پیدا کرده بود، ادامه داد: در مقطعی تولید کتاب در انتشارات همشهری متوقف شد. اما در دوره جدید مدیریت مجموعه با کار کتاب آشنایی دارند و امید می‌رود که تولید کتاب‌های حوزه رسانه حتی در قالب‌های متنوع تری گسترش پیدا کند.

وی خبر داد: بعد از نمایشگاه برنامه‌ای داریم تا با شرکت فیدیبو قراردادی منعقد کنیم تا دانشجویان و علاقمندان بتوانند کتاب‌های انتشارات همشهری را به صورت الکترونیکی مطالعه کنند. یکی دیگر از برنامه‌های این انتشارات هم این است که تولید کتاب به صورت نسخه صوتی را شروع کند. این برنامه کمک می‌کند کتاب را با قیمت کمتری به دست مخاطبان مان برسانیم.
 
انتشاراتی برای بیلبوردهای شهری
مرادی نیا مدیر مطالعات، پژوهش و انتشارات سازمان زیباسازی شهرداری تهران در خصوص انتشار کتاب های تخصصی حوزه تبلیغات در انتشارات گفت: بر اساس رسالت این سازمان که تبلیغات فرهنگی و تجاری را در قالب تبلیغات محیطی در بر می گیرد. این انتشارات اقدام به چاپ و تولید کتاب را در دستور کار خود دارد.
در همین حوزه مطالعات پژوهشی انجام می دهیم و در حوزه تبلیغات محیطی مطالعاتی تا کنون 6 پژوهش انجام دادیم و کتاب هم ترجمه کردیم. به تازگی سه کتاب تالیفی هم در این حوزه داشتیم.
در حوزه تبلیغات محیطی موضوع فروش و پیدا کردن بازار را دنبال نمی کنیم. بلکه به دنبال تبلیغ و توسعه تبلیغات محیطی در حوزه تخصصی فعالیت سازمان هستیم. به خصوص که کمبود دانشی هم در این حوزه احساس می کنیم.
وی با بیان اینکه فروشگاهی دایمی در محل سازمان زیباسازی شهرداری تهران کتاب های این مجموعه را در تمام سال به فروش می رساند، ادامه داد: در حوزه جذب پژوهشگر کمیته ای تخصصی داریم و انتخاب کتاب برای چاپ هم در کمیته های تخصصی تعیین تکلیف می شود، همچنین در این انتشارات متناسب با رویکرد سازمان به انتشار کتاب هایی با موضوعات مبلمان شهری و طراحی شهری بیشتر توجه می شود و حوزه تبلیغات در اولویت های بعدی مان است.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها