هنوز در کشور توسعه یافتهای مثل آمریکا نیز فروش کتاب الکترونیک و افتتاح یک فروشگاه اختصاصی اینگونه کتابها، چالشی بزرگ محسوب میشود.
اکثر فروشندههای کتاب الکترونیک حتی شرکتي مثل مایکروسافت از طریق گروههای واسطه مثل اینگرام (Ingram) اقدام به فروش کتاب خود میکنند. حالا چرا فروشگاههای کتاب الکترونیکی بیشتر وجود ندارد؟ به نظر کارشناسان علت این امر در طراحی سایتهای تخصصی فروش کتاب توسط ناشران است. اکثر ناشران ترجیح میدهند کپی رایت کتابهای چاپی خود را حفظ کنند و برای فروش نسخههای الکترونیک از طریق معدودی سایت مشهور این کار را بکنند.
بسیاری از ناشران در آمریکا در گفتوگو با گودایریدر فاش کردهاند که فقط یک لیست مجاز کوچک از خرده فروشان کتاب الکترونیکی دارند که با آنها سر و کار دارند و از انجام کار با هر شرکت دیگری امتناع می ورزند. برخی حتی گفته اند که خلاف قانون است.
شرکتهای استارتاپ کوچک و متوسط اساساً قادر به مشارکت در فروش کتابهای الکترونیکی از طریق وب یا یک برنامه اختصاصی نیستند. در معامله و برخورد مستقیم با ناشران این شرکتها قادر به ارائه خدمات اشتراک به مشتریهای خود نیستند چون ناشران ترجیح میدهند خودشان با شرکتهای بزرگتر معامله کنند. به عبارتی میتوان گفت فروش و ذخیره کتاب الکترونیک در فضای وب در انحصار چند شرکت بزرگ آمریکایی مثل آمازون است و دیگران قادر نیستند این انحصار را بشکنند.
البته در سالهای اخیر شرکتهای سومی هم برای فروش و ذخیره کتابهای الکترونیک مثل هیونینگبرد (Hummingbird) ایجاد شدهاند، ولی این شرکتها دارای محدودیتهای جغرافیایی هستند و اکثر مناطق دورافتاده در کشور آمریکا قادر به دسترسی به آنها نیستند. این شرکت در حال حاضر دارای قرارداد با چندین ناشر برای فروش کتابهای الکترونیک و صوتی است ولی به نظر میرسد هنوز با کمبود اینگونه شرکتها روبرو هستیم.
به هر حال هنوز در کشور توسعه یافتهای مثل آمریکا نیز فروش کتاب الکترونیک و افتتاح یک فروشگاه اختصاصی اینگونه کتابها، چالشی بزرگ محسوب میشود. بیشتر ناشران با چنین فروشگاههایی که انحصاراً کتاب دیجیتال میفروشند کار نمیکنند چون فکر میکنند هنوز زیرساختهای لازم برای این کار وجود ندارد.
نظر شما