رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با جمعی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور به عنوان سفیران علمی–فرهنگی دیدار و گفتوگو کرد.
بروجردی در ابتدا ضمن خیرمقدم، گفت: کتابخانه ملی ایران خانه دوم شما به عنوان سفیران علمی و فرهنگی کشور محسوب میشود و امروز فرصت مغتنمی است تا وظایف و رسالت خودتان در عرصه بینالمللی و نقشی که در آن ایفا میکنید، توصیف کنید.
وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن ایام محرمالحرام و تاکید بر برخورداری از آموزههای این ماه، افزود: امام حسین(ع) با شهادت خود درس مقاومت، ایثار و استقامت در برابر عقاید و آرمان را آموخت.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مقوله تمدن اسلامی پرداخت و افزود: در این باره این سوال مطرح می شود که اصولا تمدن ما دربرگیرنده چه ویژگی هایی است؟ ایران می تواند یکی از نقاط بسیار موثر در عرصه بین الملل که دارای تمدن وسیع است شناخته شده باشد؟
دیپلماسی فرهنگی بسیار اثربخش تر از دیپلماسی سیاسی است
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه گفت: دیپلماسی فرهنگی بسیار اثربخش تر از دیپلماسی سیاسی است.
وی متذکر شد: چنانچه همت لازم را در تغییر رویکردها و باورها داشته باشیم میتوانیم نقش خود را در دایره باورهای دیگران ساری و جاری کنیم.
بروجردی به تکثر مذهب در کشور اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور ما تکثر مذاهب و ادیان وجود دارد برهمین اساس ما به خوبی میتوانیم در تعامل ادیان و با کمک یکدیگر این مملکت را به سرمنزل مقصود برسانیم.
وی از قدمت 40 ساله انقلاب اسلامی ایران سخن به میان آورد و اضافه کرد: این 40 سال برشی از مملکتی است که دارای قدمت و سابقه زیادی است و ایران امروز با وجوه مختلف از جمله انقلابی بودن، اسلامی ایرانی و ایرانی اسلامی بودن شناخته شده است و بدون شک ما نمیتوانیم هیچ یک از وجوه جامعه را منفک از سابقه تمدنی خود بدانیم. ایران منهای اسلامی، ایران منهای مدرنیته و ایران منهای فرهنگ جایز نیست.
رییس سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران تصریح کرد: همه باید در کنارهم باشیم تا تصویری از خود به نمایش بگذاریم و این تصویر میتواند بی بدیل و منحصر به فرد باشد.
وی گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) وجه علم و دانش را بهعنوان مهمترین شاخصه جامعه مسلمان دانستند بهطوری که فرمودند «هر اسیری که به 10 مسلمان خواندن و نوشتن بیاموزد، من تضمین میکنم که آزاد میشود». این نشان دهنده یک وجه از تمدن است.
بروجردی با تاکید بر ضرورت شناخت مبانی فرهنگی سایر کشورها، گفت: اگر قرار است در عرصه بینالمللی وارد عمل شویم و در جهان تاثیرگذار باشیم ناگزیرهستیم در کنار شناخت مبانی فرهنگی سایر کشورها، با روشهای مختلف فرهنگ خود را منتقل کنیم. در ادامه این امر به تعامل فرهنگی میرسیم.
وی با بیان این مطلب که تعامل فرهنگی میتواند کمک شایانی را در راستای رسیدن به امت واحده داشته باشد، ادامه داد: اگر قرار باشد در«دهکده واحد جهانی» فرهنگها گم شوند و فقط یک فرهنگ در آن حاکم باشد نمیتوان انتظار نجات کشورها وانسانها را داشت.
بروجردی بر نفوذ فرهنگ خود در دیگران تاکید و اضافه کرد: بدون شک این امر میتواند زمینهساز ساختاری باشد که ما بخشی از آن هستیم.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام اینکه دانش مبنای حرکت تمدنی است، ادامه داد: ما با دانش، اندیشه و تفکر میتوانیم حرف خود را در دیگران تسری ببخشیم و در گام دوم با حفظ کرامت و حرمت انسانی و اخلاق اسلامی میتوانیم راه گفتوگو و تعامل با دیگران را ایجاد کنیم.
وی مهمترین رویکرد پیامبر(ص) پس از علم و دانش را برابری انسانها با یکدیگر عنوان کرد و افزود: به فرموده پیامبر اسلام(ص)، تمام انسانها باهم برابرند مگر در تقوا. این امر میتواند نماد اخلاقگرایی باشد.
بروجردی در ادامه از بحث تمدن نوین سخن به میان آورد و گفت: اگر ما امروز از تمدن نوین یاد میکنیم (دایره این تمدن بسیار وسیع است و هزاران سال را درمینوردد) باید بدانیم که تمدن نوین بدون عقبه، بدون پشتوانه و بدون ریشه نمیتواند ماندگاری داشته باشد.
برابری و حفظ کرامت انسانی نرمافزار تمدن نوین است
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از برابری و حفظ کرامت انسانی به عنوان نرم افزار تمدن یاد کرد و افزود: کرامت انسانی یک شاخصه تعیین شده در حوزه تمدنی است و اگر ما بخواهیم تمدن نوین را به جهان عرضه کنیم ناگزیریم که کرامت انسانی را به عنوان یک شاخصه به دنیا معرفی و عرضه کنیم.
وی تصریح کرد: امروز دنیا بر اهمیت کرامت انسانی امر مانور زیادی میدهد اما کشتارهای میانمار و افغانستان نشان دهنده این است که کرامت انسانی و حقوق شهروندی حفظ نشده است و شعار حقوق بشر و حقوق انسانی بهعنوان یک لفظ چشم پرکن مطرح است.
بروجردی یادآور شد: امروز آنان که منادی حقوق بشر سر میدهند منافع شخص و گروهی را اصل خود قرار دادهاند و حقوق بشر در جاهایی زیرپا گذاشته میشود.
وی گفت: ما باید بهعنوان کشور مسلمان در عرصه بینالملل عرضاندام کنیم. باید بگویم که هم اکنون ما در بسیاری از موارد دچار عقبماندگی هستیم و لازم است به واسطه تلاش افرادی چون شما این سرزمین را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کنیم.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: براساس سند چشمانداز 1400 ایران به عنوان دومین کشور در حوزه قطب علمی در منطقه تعریف شده است اما گام های برداشته شده پوشش دهنده این هدف نیست. در این زمینه لازم است که شما جوانان برای توسعه ایران در حوزه دانش مسئولیتهای خود را به خوبی بشناسید.
مراجعه روزانه 1500نفر دانشجوی بالای فوق لیسانس به کتابخانه ملی ایران
بروجردی با بیان اینکه روزانه 1500 نفر دانشجوی مقطع دکتری و فوق لیسانس به کتابخانه ملی ایران مراجعه می کنند، اضافه کرد: در سالن اندیشگاه این سازمان روزانه دو الی سه نشست با حضور اصحاب فکر برگزار میشود و امنیت لازم برای مطرحکردن مباحث چالشی برقراراست و در نهایت حاصل این بحث و گفتوگو در سایت کتابخانه ملی ایران قرار میگیرد.
وی به انعقاد تفاهمنامههای مختلف این سازمان با سایر کشورها اشاره کرد و افزود: در کنار حضور سفیران در این محل و نیز مشارکت ما در برنامههای مختلف از جمله نشست اکو در سال 96، برنامههایی را برای تبادل فرهنگی به وسیله اسکایپ پیشبینی کردهایم تا بهواسطه آن با اندیشمندان سایر کشورها ارتباط موثر و مفیدی برقرار شود.
وی ضمن اعلام پذیرایی و استقبال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از ایدهها و پیشنهادات در جهت غنیسازی منابع و توسعه اندیشه و فکر، ابراز داشت: برگزاری کرسیهای آزاداندیشی از دغدغههای مقام معظم رهبری نیز بوده و لازم است در این مسیر گامی موثر برداریم.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مقوله جوانگرایی در پستهای سازمانی اشاره کرد و گفت: میانگین سنی مدیران زمان حضرت امام خمینی(ره) 32 سال بود و امروز نیز اقبال کشور بر این است که از مدیران جوان بهره لازم برده شود. در کتابخانه ملی ایران اخیرا حدود پنج تا 6 مدیر جوان انتخاب شدهاند و مشغول فعالیت هستند چراکه تراوشات ذهنی و انرژی آنان میتواند تحول ایجاد کند.
پنج میلیون جلد کتاب در کتابخانه ملی ایران
بروجردی با اشاره به وجود پنج میلیون جلد کتاب در کتابخانه ملی ایران، افزود: هرساله بر تعداد این منابع افزوده میشود چراکه از هر کتاب و نشریات دیگر یک نسخه در این مجموعه آرشیو و نگهداری میشود.
وی همچنین به دیجیتالسازی 40هزار نسخه خطی اشاره کرد و گفت: 200 هزار پایاننامه نیز دیجیتالسازی شده است.
در ادامه ضمن سوال و جواب میان هر یک از دانشجویان با ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پیشنهاداتی از سوی آنان مطرح شد که مورد توجه نیز قرار گرفت.
نظر شما