وی افزود: هدف از تالیف این کتاب این بود که در واقع در فضای علمی و دانشگاهی جای خالی کتابی که بتواند اطلاعات جامعی را از فناوری اطلاعات در موضوعاتی مانند درمان و سلامت به مخاطب دهد و دارای دیدی همهجانبه باشد، بسیار حس میشد؛ بنابراین این کتاب مطالبی را پوشش میدهد که مورد نیاز درخور واحدهای درسی دانشگاهی است.
نوروزی گفت: با توجه به طیف نیاز در این حوزه مطالب متنوع زیادی وجود دارد، به همین دلیل فصلهای مختلفی را هم از موضوع فناوری اطلاعات در کتاب درج شده است؛ به بیان روشنتر «فناوری اطلاعات در علوم سلامت» به نوعی به کاربرد این علم در حوزه سلامت پرداخته است و کاربردهای این فناوری را در اختیار اهالی علم پزشکی و سلامت جامعه قرار میدهد.
این مولف با اشاره به تعامل علمی فناوری اطلاعات با دانش پزشکی گفت: محتوای این اثر دارای منابع مختلفی است؛ از طرفی دانش پزشکی در حوزههای مربوط به فناوری اطلاعات میتواند نقش مهمی داشته باشد و از طرفی دیگر این علم هم میتواند در ارائه خدمات پزشکی اثرگذار باشد که نتایج آن باید به شهروندان و گروههای هدف اطلاعات منتقل شود. در این زمینه بسترهایی هم وجود دارد؛ مانند فضاهای وبلاگ، سایتهای اینترنتی و فضای مجازی. در حقیقت هدف این است با تزریق دانش تخصصی در این بسترها فضا را برای بهرهگیری استاندارد فناوری اطلاعات در دانش سلامت و پزشکی راحتتر کنیم.
نوروزی درباره روند درستنگاری علمی در فضاهای رسانهای و ارتباط آن با فناوری اطلاعات تاکید کرد: بحث محتوای رسانهای پزشکی نیازمند سیاستگذاری جدی است و در اصل نظارتهاست که در این زمینه بیشتر دخیل هستند؛ اینکه ما چه خوراک و محتوایی را در این بستر برای مخاطبان قرار دهیم مربوط به این بحث میشود.
وی ادامه داد: به اعتقاد من درستنگاری علمی و رساندن اطلاعات دقیق به مردم نیازمند دو فرآیند است؛ ابتدا نقش مستقیم مولفان و صاحبان محتوا باید در این فضاها پررنگتر شود؛ در واقع مولفان باید به محتوای رسانهای هم ورود کنند تا محتوای دقیق منتشر شود. در این فرایند اصطلاحی به نام ترجمان دانش وجود دارد که به معنای ترجمه علمی آثار و محتوا نیست بلکه ترجمه دانش تخصصی برای عموم مردم است که این باید تحت نظارت کارشناسان صورت گیرد. فرایند دیگر در این مورد سیاستگذاریهایی است که باید در جریان رصد و نظارت بر سایتهایی اعمال شود که ادعای تولید محتوا دارند.
نوروزی گفت: در کل اشاعه غلط علم، آثار سویی در پزشکی دارد که به طور مستقیم سلامت جامعه را تحتتاثیر قرار میدهد و این عامل اصلی غلط آموزی و بدآموزی در میان مردم جامعه است. به اعتقاد من بخشی از این داوریها هم باید از سوی مردم اعمال شود و با افزایش سواد سلامت جامعه میتوان تا حدی بر این مشکلات فائق آمد؛ به عبارت دیگر خود افراد میتوانند با افزایش سواد خود، برخی محتوای غلط را نقد کنند و به نوعی به راستیآزمایی هم برسند.
وی با توضیح محتوای اصلی این اثر گفت: در الگوهای بهداشتی جدید، مددجو و خانواده رکن اساسی هستند که شرط آن این است که باید به ابزار دانشی مسلح باشند. تا کنون منابع پراکندهای درباره این موضوعات وجود داشت به همین دلیل نیاز به کتابی که به شکل کامل ابعاد و اجزای فناوری اطلاعات را در علوم سلامت توضیح دهد؛ کمتر بوده است.
نوروزی ادامه داد: فصل آغازین کتاب برای مدیران و سیاستگذاران حوزه سلامت و درمان کاربرد بیشتری خواهد داشت که درباره سیستمهای اطلاعاتی گوناگون در این زمینه است. فصل دوم بحث مربوط به انفورماتیک پرستاری است که جامعه ما به شدت نیازمند آن است و در کشورهای پیشرو این موضوع به عنوان یک رشته تحصیلی تدریس میشود. فصل بعدی یادگیری الکترونیکی است که به نوعی آموزش غیرسنتی را ارائه میدهد.
وی افزود: پژوهش الکترونیک موضوع فصل چهارم این اثر است که با روشهای از راه دور به تحقیقات در زمینه پرستاری و پزشکی در لایههای مختلف میپردازد. پرونده الکترونیک سلامت هم فصل دیگری را از این اثر به خود اختصاص داده است که خوشبختانه در کشور پیشرفتهای خوبی در این حوزه داشتیم. در این اثر گفته شده که هر شهروندی باید دارای پرونده دیجیتالی سلامت باشد که تمام اطلاعات پزشکی و سلامت آن در این پرونده درج شده باشد. ارزیابی فرآیند سلامت، مدیریت الکترونیک که درباره مدیریت بخش بهداشتی است از دیگر موضوعاتی است که در این اثر به طور مفصل مطالبی در آن درج شده است.
نظر شما