یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
خلاصه‌خوانی در کانال «کتابخوانی شبانه»؛ انتخاب بد از بدتر

مدیرمسئول موسسه موعود عصر با اشاره به انتشار خلاصه کتاب ها در کانال «کتابخوانی شبانه» و هدف جذب مخاطبان ثابت، گفت: معبری ایجاد کرده‌ایم برای کسانی که نمی‌خواهند کتاب کاغذی بخوانند.

اسماعیل شفیعی سروستانی، مدیرمسئول موسسه فرهنگی موعود عصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب‌ایران(ایبنا)، درباره انگیزه ایجاد کانال «کتابخوانی شبانه» در فضای مجازی گفت: طی چندسال اخیر، رسانه‌های الکترونیکی به‌ویژه تلفن همراه جای منابع مکتوب را گرفته‌ و کتابخوانی را به حاشیه برده‌اند و در نتیجه، مجال مطالعه عمیق ازبین‌رفته‌است؛ اطلاعات پراکنده جای آن را گرفته‌است.
 
وی افزود: موسسه فرهنگی موعود عصر، در کنار دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای خود، اقدام به ایجاد کانال «کتابخوانی شبانه» کرده‌است. این کانال از محرم سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده و هرشب، دو پست از کتاب‌های انتخابی را ضمن خلاصه‌نویسی مفاهیم اصلی کتاب، همراه با تصاویر و اطلاعات ضمیمه برای مخاطبانی که کمتر حوصله مطالعه منابع مکتوب را دارند، قرار می‌دهد.
 
شفیعی با اشاره به آغاز فعالیت این کانال در ایام محرم اظهار کرد: ما در این ایام، خلاصه کتاب «لهوف سید ابن‌طاووس» را که منبع اصلی ذکر مصیبت‌های اباعبدالله الحسین است، در کانال قرار دادیم و درحال‌حاضر مجموعه‌ای از کتاب‌های مذهبی-مهدوی و فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که در کانال «کتابخوانی شبانه» قایل دسترسی است.
 
مدیرمسئول موسسه فرهنگی موعود عصر با بیان اینکه منابع موجود در کانال از منابع دانشی مهم و کم‌یاب است، عنوان کرد: مباحثی چون براندازی امپراطور عثمانی و عبرت‌های تاریخ از این دسته منابع برای خلاصه‌کردن در کانال کتابخوانی و مطالعه مخاطبان است.
 
وی ادامه داد: فعالیت کانال «کتابخوانی شبانه» در پیام‌رسان‌های تلگرام، سروش و ایتا قرار می‌گیرد و هرشب نیز این اطلاعات به‌روز خواهند شد.
 
به‌گفته شفیعی، اعضای کانال، شبانه حداقل 20 دقیقه از زمان خود را به مطالعه خلاصه کتاب‌های انتخاب شده که اصل گفته‌های نویسنده را شامل می‌شود، می‌پردازند.
 
وی درخصوص آسیب‌های احتمالی خلاصه‌خوانی در شبکه‌های مجازی بر فرایند کتابخوانی گفت: نگاه ما به مقوله کتابخوانی، مثل معروف انتخاب میان بد و بدتر است؛ اینکه مخاطبان اصلا به‌سراغ کتاب نروند بهتر است یا از حداقل‌های موجود برای مطالعه کتاب استفاده کنند؟

مدیرمسئول موسسه فرهنگی موعود عصر ادامه داد: ما ضمن چاپ و معرفی کتاب و تبلیغ برای تشویق مخاطب به خواندن آن، معبری را هم برای کسانی که نمی‌خواهند کتاب کاغذی را مطالعه کنند، فراهم کرده‌است تا ارتباط‌شان با کتاب قطع نشود.
 
شفیعی سروستانی با تاکید بر اینکه دیگر زمانه و برهه تاریخی جدیدی برای کتابخوانی مردم در جامعه به‌وجود آمده‌است، بیان کرد: نباید این نکته را از یاد برد که ما دیگر در زمانه جدیدی قدم گذاشته‌ایم و باید در کنار تولید آثار کاغذی، خدمات متنوع کتابخوانی در قالب‌های دیگری را ارائه کنیم. اقدام کانال «کتابخوانی شبانه» می‌تواند انگیزه‌ای برای مخاطبان باشد تا پس از دیدن و مطالعه خلاصه کتاب‌ها، به مطالعه کامل آثار بپردازند.
 
وی افزود: در هر صورت ما وارد دنیای جدیدی شده‌ایم که دیدن بیشتر از خواندن برای مردم ایجاد انگیزه کرده‌است. موسسه فرهنگی موعود عصر، فایل صوتی کتاب، خلاصه و فیزیک کتاب را در اختیار مخاطبان قرار داده‌است و اهالی کتاب می‌توانند میان صوت، تصویر و کاغذ قالب موردنظر خود را انتخاب کنند.  
 
وی با اشاره به فاکتورهای انتخاب آثار برای قرارگرفتن در کانال «کتابخوانی شبانه» خاطرنشان کرد: کتاب‌ها باید در دو حوزه مطالعات فرهنگی و مطالعات مهدوی قرار بگیرند. گاهی اوقات، این آثار تلفیقی هم خواهند بود که توسط هیأت تحریریه انتخاب کتاب، تعیین می‌شوند و هرشب در کانال قرار می‌گیرند.
 
مدیرمسئول موسسه فرهنگی موعود عصر با بیان اینکه هدف کانال «کتابخوانی شبانه»، تقویت مطالعه عمیق در جامعه است، بیان کرد: ما نمی‌خواهیم با هر حیله و ترفندی، مخاطبان را به این کانال تشویق کنیم؛ بلکه اگر بتوانیم تعدادی مخاطب ثابت که به مطالعه عمیق اهمیت بدهند، پیدا کنیم، هدف خود را محقق کرده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها