نتایج یک تحقیق آنلاین نشان میدهد طراحی جلد و عنوان کتاب تاثیر مستقیمی بر میزان فروش کتابهای جدید دارد.
جلدهایی که توسط انتشارات آمازون طراحی شدند، به مراتب بهترین عملکرد را در جذب خریداران داشتند. در حقیقت، این شرکت هشت مورد از ۱۰ کتاب برتر را که توسط خریداران جستوجو شده بود منتشر کرده بود. (به عنوان بخشی از این آزمایش، کنار هر جلد یک دکمه «بیشتر بخوانید» وجود داشت که هر کلیک روی آن به عنوان یک «جستوجو» برای آن کتاب حساب میشد.)
پنج عنوان آمازون که در نمودار کدکس در جایگاه بالایی قرار گرفتند در میان ۱۱ کتاب الکترونیک پرفروش ۲۰۱۹ نیز بودند. از آنجایی که کتابهای الکترونیکی آمازون از سوی این شرکت قویا بازاریابی میشوند، پیتر هیلدیک اسمیت، رئیس کدکس میگوید حضور آنها در فهرست پرفروشها و نمودار کدکس نشاندهنده تاثیر مستقیم طراحی جلد بر میزان فروش کتابهای جدید است. چیزی که به نظر میرسد آمازون عمیقا درک کرده، بهویژه برای نویسندگان کمتر شناختهشده و بدون طرفدار.
برای دو-سوم کتابهایی که بیشتر از همه بررسی شدند، شرکتکنندگان در آزمون کدکس گفتند که عنوان کتاب، نه گرافیک آن، قویترین عامل ترغیب آنها برای کلیک روی دکمه «بیشتر بخوانید» بوده است. هیلدیک اسمیت گفت: «افرادی که کتاب میخرند و میخوانند عاشق کلماتاند؛ هیچ چیز بیشتر از پیامی قوی که با یک عنوان یا عنوان فرعی منحصربهفرد فرستاده میشود آنها را برنمیانگیزد.»
کورتنی دادسن، مدیر خلاق آمازون گفت: «یکی دیگر از کارهای مهم در خلق یک جلد تاثیرگذار، اطمینان از این نکته است که طراحی جلد با عنوان همخوانی داشته باشد. او توضیح داد که آمازون اثر متقابل میان عنوان کتاب و تصویر جلد را در اولویت قرار میدهد، زیرا وقتی این دو به طرز معناداری در ارتباط هستند، خوانندگان لحن و دنیای کتاب را خواهند فهمید –که این به ما کمک میکند به خوانندگانی که از یک کتاب خاص لذت خواهند برد دست یابیم.»
دادسن اشاره کرد با اینکه مواردی وجود داشته که آمازون عنوان یک کتاب را عوض کرده تا همخوانی بیشتری با طرح جلد داشته باشد، رویکرد متداولتر این است که تیم طراحی ببینند چطور طراحی کنند تا بازتاب عنوان کتاب را تقویت کند.
نکته مهم دیگر برای دادسن این است که جلدها همانقدر که به صورت آنلاین مهم هستند، در کتابفروشیها هم در قالبهای مختلف اهمیت دارند –راهکاری که به نظر میرسد موثر واقع میشود. آمازون همچنین از دادههای موجود برای بررسی گرایشات و بازخورد مشتری استفاده میکند.
طراحی جلد تلاش مشترکی از سوی نویسنده، ویراستار و تیمهای بازاریابی و طراحی است. دادسن اشاره کرد: «جلد باید برای همه افراد درگیر در طراحی پاسخگو باشد. این یک فرآیند بسیار دقیق با بازخوردهای فراوان است.»
نظر شما