«کیانوش عیاری؛ فراسوی سینما» نوشته سعید احمدی علیایی در نشر لگا منتشر شد.
در بخش دوم با توجه به قواعد بخش اول، اصول زیباشناختی سینمای عیاری تعیین شده است. اصولی که تعیین کننده قواعد هستند. این دو فصل چارچوب کلی مطالعات سینمای عیاری را مشخص میکند و از آنجایی که قواعد و اصول مذکور بر اساس اصول نقد علمی به دست آمده ذهنیت نگارنده در آنها دخیل نیست.
بخش سوم بهنوعی ماحصل محتوایی و مفهومی کتاب است. جایی که براساس یافتههای بخش اول و دوم، پنج فیلم سینمایی از آثار عیاری تشریح و تبیین شدهاند. این فیلمها عبارتند از؛ «شبح کژدم، آنسوی آتش، آبادانیها، خانهٔ پدری و کاناپه.»
در بخشی از پشت جلد این کتاب آمده است: «شاید عنوان کتاب کمی اغراقآمیز به نظر برسد. آیا کیانوش عیاری فراسوی همه فیلمسازان تاریخ سینما است؟ آیا در جایگاهی بالاتر ایستاده است؟ نه! اساسا در هنر کلمات بالاتر و پایینتر بیمعنا هستند. واژه فراسو در عنوان کتاب بهجایگاهی اشاره دارد که از آن سینما به دقیقترین شکل ممکن دیده میشود؛ اگر کسی سینما را از همان جایی که کیانوش عیاری ایستاده ببیند، دید بسیار عمیقتر و دقیقتری از فیلمسازهای مهم تاریخ خواهد داشت. وظیفۀ این کتاب رساندن خواننده به این جایگاه است.»
این کتاب در 700 نسخه،به قیمت 32000 تومان و در 202 صفحه از سوی نشر لگا منتشر شده است.
نظر شما