اهتمام ايرانيان باستان در نگهداري و حفظ اصولي كتاب كه امروزه در دنيا نيز زبانزد است، نشان ميدهد كه در فرهنگ ملي و مذهبي ايران باستان به خواندن كتاب توجه شده و كتابخواني تقدس ويژهاي داشته است.\
دكتر كيانوش كياني هفتلنگ افزود: از اين رو كتابخانهها را در مسيرهاي زلزلهخيز نميساختند و حتي در جي اصفهان قلعه كتابي داشتيم كه در حملات دشمن و يا آسيبهاي طبيعي از خطر مصون باشد.
وي خاطرنشان كرد: ايرانيان كهن در مكانهايي كتابخانهها را ميساختند كه از رطوبت هوا دور باشد و در بعضي از كتابهاي قديمي نظير «ابننديم» آمده كه كتابها را در مكاني قرار ميدادند كه هواي سالم و پاك داشته باشد.
مولف كتاب «ايرانشناسي، فرازها و فرودها» خاطرنشان كرد: همچنين استانداردهايي را براي نگهداري و حفاظت كتاب بهكار ميگرفتند و نشان ميدهد كه به كتاب، نوشتار و خط اهميت ويژهاي قائل بودند.
وي افزود: از انواع خط در آن دوره ميتوان استنباط كرد كه فرزانگي، دانش و كتابت جزو امتيازات است و جامعه ايران كهن به اين زمينه توجه بهسزايي داشته است.
مولف کتاب «ضربالمثلهاي بختياري» يادآور شد: بعد از اسلام نيز جايگاه كتاب بسيار ارزشمند بود و از جنبه ملي و مذهبي كتاب از شأن و ارزش والايي برخوردار بود.
وي افزود: از اين رو امروزه درجه فرهنگي ملتها را به ميزان كتابخوانياش ميسنجند و ما شاخصههاي بسيار خوبي در اين زمينه داريم. كتابخانه ملي و سازمان اسناد، كتابخانه آستان قدس رضوي، كتابخانه مرعشي نجفي و... يك بستر مناسب را در اين زمينه فراهم آورده است.
مولف كتاب «گنجينه عکسهاي تاريخي» خاطرنشان كرد: ما بايد كتابخانههاي عمومي را در مناطق روستايي، عشايري و محلي رونق دهيم تا فرهنگ كتابخواني در اختيار همه مردم ايران قرار گيرد.
وي افزود: در كنيا طرحي را براي عشاير اجرا كردهاند و كتاب را با شتر به اين مناطق ميبرند تا مردم محروم از كتاب و كتابخواني غافل نشوند زيرا كتاب خواندن به قشر و طبقه خاصي اختصاص ندارد.
مولف «گذري بر جغرافياي ايران» يادآور شد: كتابخواني مسألهاي نيست كه در سالهاي بالاي عمر به آن علاقهمند شد بلكه بايد كتابخواني در سالهاي پايين عمر ملكه ذهن شود و در وجود كودك رخنه كند.
وي افزود: كودكان بايد از كودكي و از مهدكودكها با كتاب آشنا شوند و مادران اگر از روي كتاب براي فرزاندانشان قصه بخوانند آنها را با كتاب آشنا ميكنند و در دوره دبستان و راهنمايي با كتاب مأنوس ميشوند.
رئيس پژوهشكده ابوريحان بيروني خاطرنشان كرد: كتاب جزو ضرورتهاي ذهني، فكري و رواني كودكان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان است و اگر اين روند از كودكي شكل گيرد نيازي نداريم كه با ترفندهاي مختلف افراد را به كتابخواني ترغيب كنيم.
نظر شما