فناوری توانسته فصل جدیدی از کتابها را برای افراد زیر 35 سال بگشاید و این رویکرد جدید، کتابها و رمانهایی است که تنها به شکل الکترونیکی ارائه میشود.طبق آمار و ارقام منتشر شده توسط BigData-Research در سال 2019 مشخص شد، در تاریخ 6 ژانویه مردم پکن به طور میانگین از هشت کتابی که خوانده بودند، بیش از سه کتاب الکترونیکی بود.
بر اساس این گزارش، بازار کتابهای الکترونیکی در چین با سرعت زیادی رو به توسعه است؛ بهگونهای که ارزش کلی این دست از کتابها در سال 2019 بیش از 20 میلیارد یوان تخمین زده شد که نسبت به سال 2018، 21 درصد رشد داشته است. در واقع در سال 2019، 460 میلیون نفر از طریق روشهای آنلاین کتاب میخواندند که در مقایسه با سال 2018، رشد 8.3 درصدی را تجربه کرده است.
براساس این بررسی، بیش از 55 درصد خوانندگان کتابهای آنلاین، مردان هستند که آنها ترجیح میدهند از موبایل برای مطالعه استفاده کنند. در این گزارش ژانرهای عاشقانه، فانتزی و سفر به عنوان محبوبترین ژانرها ذکر شده است. در این راستا برای پاسخگویی به تقاضای موجود، خدمات مختلفی برای مطالعه کتاب الکترونیکی پدید آمده است. Tencent ، iReader و Alibaba's shuqi سه سیستم عامل محبوب در این زمینه هستند.
هر کدام از این سیستمهای عامل، مبتنی بر اشتراک است که خدمات ارزندهای را ارائه میدهند و کاربران با استفاده از آنها به تعداد كتابهای زیادی دسترسی دارند. Tencent با 25.2 درصد سهم بازار سال گذشته را در دست داشت، iReader با 20.6 درصد در رتبه بعدی قرار گرفت و رمانهای Alibabas shuqi میزان 20.4 درصد را به خود اختصاص دادند.
علاوهبر آن کتابهای صوتی هم رشد زیادی را در سال گذشته تجربه کردند. پلتفرمهای موبایلی نظیر Midu Reader که در ماه مه سال 2018 منتشر شد، 9.6 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بود، در رده چهارم لیست خدمات کتاب الکترونیکی قرار گرفت.
فیلمهایی که پرفروش میشوند
بر اساس یک نظرسنجی، بیش از 70 درصد از خوانندگان کتابهای آنلاین هزینه فیلم و سریالهای تلویزیونی که از این رمانها اقتباس شده است را پرداخت میکنند. در سالهای اخیر، از تعداد زیادی رمانهای آنلاین در فیلمها، سریالهای تلویزیونی و بازیهای ویدئویی اقتباس شد که از موفقیت چشمگیر تجاری هم برخوردار بودهاند.
تجربه نشان داده که در سالهای اخیر ، تعداد رو به افزایشی از رمانهای ادبی آنلاین در فیلمها، سریالهای تلویزیونی و بازیهای ویدئویی برای اقتباس مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال سریال پرفروشی چون «طولانیترین روز در چنگان» با نام اصلی «The Longest Day in Chang'an» از کتاب الکترونیکی Ma Boyong اقتباس شده است. این سریال در سال گذشته یک میلیارد یوآن رکورد زد.
در نهایت در گزارشی که از سوی انجمن صوتی و تصویری و انتشارات دیجیتال چین، منتشر شد؛ باید گفت، کل درآمد حاصل از فروش کتابهای آنلاین در سال 2018 به 1.77 میلیارد یوان رسیده بود که این رقم تقریبا دو برابر سال 2017 است. گفتنی است در سال 2017 کل درآمد در بازار کتابهاب آنلاین 840 ملیون یوآن بوده است.
نظر شما