دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
آغاز روند اعطای تابعیت ایرانی به نجیب مایل هروی   

اقدامات قانونی و آیین‌نامه‌های لازم مانند «آزمون اعطای تابعیت» و «قسم‌نامه» برای هموار کردن مسیر اعطای تابعیت کامل به استاد مایل‌هروی، نویسنده و پژوهشگر افغانستانی حوزه زبان و ادبیات فارسی که در مشهد اقامت دارد، انجام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، با حضور مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استانداری و نماینده وزارت خارجه در شمال شرق کشور، اقدامات قانونی برای اعطای تابعیت ایرانی به استاد نجیب مایل هروی، نویسنده شهیر افغانستانی انجام شد.

محمدتقی هاشمی، مدیرکل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی در این باره با بیان اینکه حکم تابعیت استاد مایل هروی در کمیسیون تابعیت وزارت کشور و وزارت‌خارجه صادر شده است، گفت: طبق قانون ایشان باید یک آزمون تابعیت و روند قسم‌نامه را هم انجام می‌دادند. این قانون است و طبق آن افراد باید بدون در نظر گرفتن جایگاه اجتماعی‌شان به اداره‌کل اتباع خارجی بیایند و این کار را انجام دهند.

وی افزود: ما به پاس احترام و ارزشی که برای استاد قائل بودیم، در منزل ایشان خدمت رسیدیم تا این روال طبق آیین‌نامه‌ای که وجود دارد، انجام شود تا بعد از انجام این کارها بتوانیم شناسنامه ایشان را تقدیم کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه صد روز قبل که به منزل استاد مایل هروی آمدیم، برای اعطای تابعیت، پیگیری صدور شناسنامه و صدور سند منزل مسکونی، قول پیگیری دادیم، افزود: پاسداری از انسان‌هایی مثل استاد رسالتی است که بر عهده ماست و تمام تلاش ما این است که شناسنامه استاد به‌زودی صادر شود و ما آن را تقدیم ایشان کنیم. موضوع تابعیت ایشان کاملا انجام شده است و ما در حال انجام آیین‌نامه‌های اجرایی آن هستیم. امیدواریم تا یک ماه آینده کارهای صدور و اعطای شناسنامه هم انجام شود.

نجیب مایل هروی، فرزند رضا مایل هروی، به روایت پدرش در سال ۱۳٢٩ خورشیدی در شهر هرات چشم به‌ جهان گشود. او نویسنده، پژوهشگر، نسخه‌شناس، ویراستار و مردم‌شناس افغانستانی مقیم ایران و رشته اصلی‌اش عرفان اسلامی است. مایل هروی از محققان صاحب‌نام در حوزه نقد و تصحیح متون کلاسیک به شمار می‌رود و تاکنون بیش از 30 عنوان کتاب را تألیف، تصحیح و بررسی، و صدها مقاله مهم و معتبر را منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط