از این رو، در علوم تجربی و مهندسی دیری نمیپاید که افرادی که دانش و تخصّصِ لازم را ندارند دستشان رو میشود و نمیتوانند به مدت طولانی با همان وضعیت، به سخنانِ خود، یا به کار خود، ادامه دهند؛ اما متأسفانه در علوم انسانی، کسانی که دانشِ لازم را ندارند و سخنان ایشان آمیخته با خرافات است و با پیشفرض، یا با غرضورزی، نظراتی را ارائه میکنند بهراحتی شناخته نمیشوند؛ و چه بسا افرادی که دارای تالیفاتی بسیارند و از نظر انظار عمومی، افرادی متخصص و دقیق و محقق محسوب میشوند، اما دانش و تخصّصِ لازم را ندارند و اطلاعاتشان غلط یا سطحی است.
آنچه گذشت بخشهایی از مقدمه کتاب سطحی نگری است که به قلم علی شالچیان ناظر، پژوهشگر مطالعات معنوی وعرفانی، به رشته تحریر درآمده است و به اهتمام انتشارات سلوک ما منتشر شده است.
این کتاب علاوه بر اینکه بسیاری از اشتباهاتی را که در نگرشهایِ افراد مختلف، وجود دارد آشکار می سازد، مشتمل بر پاسخهای منطقی و مستند و ژرف به بسیاری از پرسشها و دغدغههای معنوی افراد است و شیوه درستِ نگاه به جهان و نگاه به خویشتن و نگاه به خدا و شیوه درست زندگی معنوی را به مخاطب نشان می دهد.
برخی از مباحث این کتاب، از این قرار است: آیا خوشبختی حقیقتی ثابت است و مصداقی واحد برای همگان دارد؟
آیا جهان در واقع همان گونه ای است که ما در ظاهر می بینیم؟
آیا ممکن است که خداوند قوانین خودش را نقض کند ؟
آیا دخالت بشر در کار خداوند غیرمجاز است؟ میان نیت و نتیجه و روش، کدام مهم تر است؟
آیا امور این جهان به امور طبیعی و فوق طبیعی تقسیم می شود؟
آیا اجماع یعنی اتفاق نظر عالمان، دلیل بر صحت آن قول است؟
آیا ممکن است که روزی همه مردم به دیدگاه های کاملاً یکسان برسند؟
آیا تقوای عملی و درستکار بودنِ کسی دلیل بر صحت دیدگاه های اوست؟
انسان در خدمت دین است یا دین در خدمت انسان؟
آیا این درست است که اگر نیّت کسی خوب باشد هرچند روش اوغلط باشد، خداوند او را در نیّتِ خیرش یاری میکند؟
آیا درستکاری و اعمالِ صالح قطعا سببِ ثروت و منافعِ مادی میشود و تبهکاری قطعا سبب کاهش رزقِ دنیوی و سببِ افزایش مصائب دنیوی میگردد؟
آیا اعمال مردم فقط تحت تاثیر عقایدشان است؟ آیا عملِ هر فرد از انگیزه ای واحد ناشی می شود؟
آیا ایمان برابر با آگاهی و آگاهی برابر با یقین است؟
آیا دیدگاهها و سطوح و مراتب نگرش انبیاء و اولیای الهی کاملاً یکسان است؟ که انسانها به هنگام تولد با خصائص و ویژگیهای یکسانی متولد میشوند؟
آیا دوستداشتنِ خویش به طور کلی، ناروا است؟
آیا اراده خداوند ممکن است به آفرینش جهانی بدون هرگونه نقص و عارضه، تعلقگیرد؟
آیا تعبیر قیامت فقط به یک حقیقت و یک مصداق اشاره دارد؟
آیا در تمام هستی، موجودی برتر از انسان وجود ندارد؟
کتاب «سطحی نگری» به قلم علی شالچیان ناظر، پژوهشگر مطالعات معنوی وعرفانی با شمارگان 500 نسخه در 316 صفحه به بهای 55000 تومان از سوی انتشارات سلوک ما منتشر شده است.
نظر شما