سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۰
كتاب‌هاي ديني بايد در نهادي متمركز بررسي شوند

مديركل اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ميزگرد تشكيل كارگروه ويژه بررسي كتاب‌هاي قرآني و ديني گفت: ضرورت دارد نهادي متمركز، بررسي كتاب‌هاي قرآني و ديني را انجام دهد.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين ميزگرد كه عصر امروز(سه شنبه) با حضور دكتر محمدعلي رمضاني، مدير كل اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حميد باباوند نويسنده و منتقد ادبي(دبير جلسه)، محمدرضا ساكت، حبيب نبوي، محمود حكيمي، علي محمد رفيعي در خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) برگزار شد، مدير اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين سوال كه «آيا كتاب‌هاي ديني لزوما بايد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يا در نهادهاي مرتبط بررسي شوند؟»، گفت: اين مطلب از ديدگاه مديريتي - قانوني و  كارشناسي مساله قابل بررسي است. 

رمضاني با بيان اين كه «كتاب مهمترين رسانه است»، افزود: اگر بخواهيم كتاب را به صورت قانونمند وارد جامعه كنيم تا هر شخصي هر نوشته‌اي را چاپ نكند و در اختيار جامعه قرار ندهد، طبيعتا وظيفه نگهداري از فرهنگ عمومي و رشد و تعالي آن برعهده ماست.

رمضاني در ادامه گفت: آنچه هم اكنون در حال انجام است، اجراي مصوبات و آيين‌نامه‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. 

وي با تاكيد بر ضرورت تمركز كار كتاب در يك‌ محل معين، اظهار داشت: بايد از توان تخصصي برخي دستگاه‌ها و نهادها در اين زمينه استفاده شود، اما به علت وجود برخي مسايل در ساير دستگاه‌ها و نهادها، ضرورت دارد وزارت ارشاد، خود پاسخگو باشد. 

به گفته دكتر رمضاني، در حوزه بررسي كتاب‌هاي ديني دو بخش اداري و كارشناسان متخصص علاقه‌مند فعاليت مي‌كنند كه با پايبندي به ضوابط علمي و اخلاقي اين كار را انجام مي‌دهند و مديران ارشاد هم از همكاري اين افراد استقبال مي‌كنند.

در ادامه اين نشست، محمدحسين ساكت، پژوهشگر و مولف، درباره راهكارهاي تعامل ميان نهادي مانند ميراث مكتوب و وزارت ارشاد اظهار داشت: به عنوان قاضي ديوان عالي كشور بايد بگويم اصولاً مميزي كتاب از نظر دموكراسي مردود است و در كشورهاي مختلف با اين مساله مخالفت مي‌شود.

وي با بيان اين كه بايد به وضعيت چاپ كتاب‌هاي ديني سروسامان دهيم، اذعان داشت: مميزي كتاب يك موضوع است و بررسي محتواي آن چيز ديگري. وزارت ارشاد كاري به صحت و سقم مطالب از اين نظر كه نويسنده آن مطلب را از كجا آورده يا از كتاب ديگري عيناً برداشته است، ندارد. ما در زمينه بررسي محتواي كتاب‌هاي ديني نياز به كارشناسي داريم.

حكيمي‌ خواستار افزايش تعداد كارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمينه‌ بررسي كتاب‌هاي گوناگون شد و گفت: گرايش تشيع در جهان بسيار گسترده‌تر از آن است كه ما تصور مي‌كنيم و  در نقطه مقابل، وهابيان و بهائيان كتاب‌هايي را در سراسر جهان و به زبان‌هاي مختلفي عليه دين اسلام منتشر مي‌كنند. دقت در ارائه مجوز به كتاب‌هاي تشيع، يكي از راه‌هاي مقابله با اين تحركات است تا از آنها سوء استفاده كنند. 

سپس حبيب نبوي، استاد دانشگاه تهران در حوزه عرفان و پژوهش‌هاي فرهنگي و ادبي با اشاره به اين كه ذائقه ديني جامعه ما تغيير كرده است عنوان كرد: مميزي نبايد منفعلانه باشد و كار آن تنها به حذف يا مخدوش كردن سطور يا بخش‌هايي از نوشته‌ها محدود شود؛ چراكه اين كار با معيارهاي مميزي انطباق ندارند، در حالي كه اين بخش بايد به منظور ارتقاي كيفي و محتوايي كتاب‌ها عمل كند و زمينه‌اي را براي رشد مولفان و ناشران فراهم سازد.

همچنين علي‌محمد رفيعي، كارشناس كتاب‌هاي ديني كودك و نوجوان، گفت: ناشران ما عملاً كارشناس نشر نيستند و نياز به گروهي براي تصحيح و ويرايش كتاب‌ها دارند.

وي با اشاره به بحث لزوم ايجاد آيين‌نامه‌هايي در زمينه بررسي كتاب‌هاي ديني عنوان كرد: يكي از مشكلات مميزي‌ اين است كه برخي مميزان در جريان پژوهش‌ها و اطلاعات جديد نيستند. يافتن كارشناس مميزي و تصحيح متون كهن از ديگر مشكلاتي است كه ما هم‌اكنون با آن مواجهيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط