پور بصیری با تاکید بر اینکه در بستر تعلیق، بیان جزئیات باعث متفاوت شدن داستانها میشود، بیان کرد: برای خلق یک اثر تأثیرگذارتر باید بتوانیم قدرت تصویرسازی را افزایش داده و بهجای مستقیم گویی، در لفافه و کنایه سخن بگوییم.
نویسنده داستان «بی تو به سر نمیشود» ادامه داد: فضاسازی در داستان باید به گونهای صورت گیرد که مخاطب بتواند علاوه بر توانایی تجسم و تصور با نویسنده همراه و از او تاثیر بپذیرد.
این مربی با سابقهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان توصیفات دقیق و جزئی در داستان را رمز ماندگاری داستان در ذهن مخاطب دانسته و عنوان کرد: ذکر جزئیات باعث ادامه دار بودن محتوای داستان در ذهن مخاطب میشود و لذت دنیا به همین کشفهای ساده از جزئیات اطرافمان است.
پوربصیری روابط علت و معلولی را جزء چهارچوب اصلی داستان برشمرد و گفت: نظم و انسجام درونی در میان حوادث داستانی بهخصوص در داستانهای پلیسی و معمایی بسیار کلیدی و مهم است و در واقع حادثه و هیجان و کشش، جزء اصول اولیه داستانهای جنایی، پلیسی و معمایی ست و اتفاقات در این ژانر داستانی، مخاطب را وادار به پذیرش محتوا میکند.
وی ادامه داد: : عنوان داستان بهعنوان یک هویت، رسالتی بر عهده دارد و باید با دقت انتخاب شده و یک عنوان مناسب در عین اینکه در برگیرندهی محتوا است نیز باید جزئیات و رموز داستان را فاش نسازد و لذت ادامه و کشف را از خواننده سلب نکند.
در این نشست این نویسنده اندیمشکی به موارد دیگری همچون :دیالوگنویسی، هیجان و کشش، پرهیز از توصیفات اضافی، تعلیق، رعایت زبان معیار، خصوصیات داستان کوتاه، باورپذیری، شخصیتپردازی و پایانبندی در داستان برای نوجوانان و کودکان اشاره کرد.
یادآوری میشود: دهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینههای ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گستردهای از اعضای مراکز کانون شهرستان اندیمشک در صفحهی مجازی این انجمن برگزار شد.
نظر شما