کتاب «لجستیک و حملونقل در جهانیسازی اقتصاد ایران» نوشته کتر محمد احمدی بافنده؛ مدیرعامل سابق شرکت بهرهبرداری مترو تهران و عضو انجمن «نت» ایران، با توجه به ظرفیت و پتانسیلهای موجود در ایران و با تأکید بر لزوم ارتقای محورهای حملونقلی کشور، احداث مراکز لجستیک در مجاورت کریدورهای بینالمللی ریلی و جادههای عبوری از کشور، به تدوین تعاریف و ظرفیتها پرداخته است.
سیر تحول تاریخی لجستیک در ایران، نگاه عمومی صنعت و تجارت به لجستیک، هدف لجستیک، تجارب جهانی مراکز لجستیک مهم و موفق دنیا، تبدیل شدن ایران به هاب تجاری منطقه، لجستیک بینالملل، زنجیره تأمین و لجستیک، ارتباط بین استراتژی رقابتی و استراتژی لجستیک، لجستیک الکترونیکی، لجستیک معکوس، سیر جابهجایی در حملونقل بینوجهی، ساختار مناطق آزاد در ایران و مسیرهای ترانزیتی اصلی کشور، از جمله سرفصلهای مهم مورد بحث در این کتاب هستند.
تبدیل شدن ایران به هاب تجاری منطقه
«در دنیای امروز، تجارت بینالملل با فاصله گرفتن از مفاهیم سنتی خود، شکل تازهای به خود گرفته است. امروزه، تجارت در قالب شبکههای جهانی صورت میگیرد که گستره آنها تمامی قارهها را شامل میشود. در چنین شرایطی، فرایندهای تجاری از مرزهای کشورهای مبدأ و مقصد عبور میکنند و کشورهای طرف سومی را نیز که بهنحوی در به انجام رساندن یا تسهیل آنها دخیلاند، دربرمیگیرند. در این میان، برخی کشورها به مدد ویژگیها و مزیتهای خود، به نقاط جذابی در شبکههای جهانی تجارت تبدیل میشوند که میتوان آنها را محل تجمع فعالیتهای تجاری جهانی اعم از خرید و فروش، حملونقل، توزیع و غیره دانست. به این مکانها میتوان عنوان «هاب تجاری» را اطلاق کرد.
کشور ایران نیز با قرار گرفتن در یکی از استراتژیکترین نقاط جهان، از نظر جغرافیایی، از بسیاری ویژگیهایی که یک منطقه را به هاب تجاری تبدیل میکند، برخوردار است. ایران در مسیر تجارت آسیا-اروپا قرار دارد. از سوی دیگر، کریدورهای ترانزیتی متعددی در مسیر شرقی-غربی و شمالی-جنوبی از ایران عبور میکنند. بهعلاوه، کشورمان هم از شمال و هم از جنوب به دریا متصل است که دسترسی به آبهای آزاد از طریق مرزهای جنوبی میسر است.
ایران با پانزده کشور مرز مشترک زمینی و دریایی دارد. بهعلاوه، از طریق کشورمان، دسترسی غیرمستقیم به بیش از دوازده کشور دیگر که در فاصله تقریبی 2000 کیلومتری از اطراف کشور واقع شدهاند، امکانپذیر است. ایران به دلیل برخورداری از مزیتهای جغرافیاییِ هر دو رقیب منطقهای، بهدلیل قرارگیری بر سر راه مسیرهای ترانزیتی مشترک با ترکیه و دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان به مانند امارات، توان تبدیل شدن به بزرگترین هاب تجاری منطقهای و حتی بینقارهای را داراست. بهعلاوه، گستردگی مساحت ایران و اتصال کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد در مسیر شمال-جنوب، مزیت مضاعفی را برای کشور ایجاد کرده است.»
حکمرانی دریایی، پیشران نقشآفرینی در سطوح ملی و بینالمللی
ما برای اجرای نقش مطلوب در حاکمیت دریایی، خود را متعهد به اجرای استانداردهای بینالمللی میدانیم تا حضور کشتیهای ایمن را در دریای امن تضمین کنیم. در راستای تسهیل تجارت، توسعه ترانزیت، ترانشیپ و گردشگری دریایی، قصد داریم تا با استفاده از مزیتهای بیبدیل سرزمینی و تکیه بر سرمایه سازمانی، حکمرانی خوب را برای ایفای نقش موثر و ماندگار در توسعه ملی، منطقهای و کمک به پویایی اقتصاد جهانی متقر سازیم. ما در راستای منافع ملی، با تفکری روبهجلو، فعال و خلاقانه، با بهکارگیری فناوریهای نوین، دانش روز و کارآمد، رقابتی بودن در ارائه خدمات حرفهای، دوستدار محیط زیست، جلبکننده رضایت مشتریان و ایجاد ارزش افزوده برای ذینفعان دریایی و بندری اهتمام میورزیم.»
نخستین چاپ کتاب «لجستیک و حملونقل در جهانیسازی اقتصاد ایران» در 432 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 60 هزار تومان از سوی نشر ترنگ راهی بازار نشر شده است.
نظر شما