چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
مسیرهای طلایی ترانزیت برای دگرگونی اقتصاد ایران

کشور ایران با قرار گرفتن در یکی از استراتژیک‌ترین نقاط جهان، از نظر جغرافیایی، از بسیاری ویژگی‌هایی که یک منطقه را به هاب تجاری تبدیل می‌کند، برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در تحرک و قدرت لجستیکی، همواره تحرک تاکتیک در صحنه نبرد، چه اقتصادی و چه نظامی، بستگی قطعی بر تحرک استراتژیک و پشتیبان لجستیکی دارد. سرزمین ایران از دیرباز مهد بازرگانی و تجارت منطقه بوده و زیرساخت‌های ایجاد شده در طی قرون و اعصار نشانگر این مدعاست. این ظرفیت‌ها برای اسکان در مرکز فلات ایران و مسیرهای مطمئن لجستیکی و تأمین امنیت، در کنار جغرافیای ویژه باعث تمایل عبور کاروان‌ها از غرب و شرق از این سرزمین بوده و امروزه این نقش کماکان می‌تواند در توسعه اقتصادی و تأمین مسیر ارزان‌تر و مطمئن‌تر برای دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای CIS و اروپا و شمال آفریقا را برای اقتصاد شکوفاشده کشورهای شرق ایران را فراهم کند. قطعا اقتصاد جهان با ظرفیت‌های ژئوپولیتیکی ایران در مسیر مناسب‌تری می‌تواند شکوفا شود. اهمیت لجستیک و حمل‌‌ونقل در این رونق و شکوفایی، مهمتری نقش را داشته و خواهد داشت.
 
کتاب «لجستیک و حمل‌ونقل در جهانی‌سازی اقتصاد ایران» نوشته کتر محمد احمدی بافنده؛ مدیرعامل سابق شرکت بهره‌برداری مترو تهران و عضو انجمن «نت» ایران، با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در ایران و با تأکید بر لزوم ارتقای محورهای حمل‌ونقلی کشور، احداث مراکز لجستیک در مجاورت کریدورهای بین‌المللی ریلی و جاده‌های عبوری از کشور، به تدوین تعاریف و ظرفیت‌ها پرداخته است.
 
سیر تحول تاریخی لجستیک در ایران، نگاه عمومی صنعت و تجارت به لجستیک، هدف لجستیک، تجارب جهانی مراکز لجستیک مهم و موفق دنیا، تبدیل شدن ایران به هاب تجاری منطقه، لجستیک بین‌الملل، زنجیره تأمین و لجستیک، ارتباط بین استراتژی رقابتی و استراتژی لجستیک، لجستیک الکترونیکی، لجستیک معکوس، سیر جابه‌جایی در حمل‌ونقل بین‌وجهی، ساختار مناطق آزاد در ایران و مسیرهای ترانزیتی اصلی کشور، از جمله سرفصل‌های مهم مورد بحث در این کتاب هستند.


تبدیل شدن ایران به هاب تجاری منطقه
«در دنیای امروز، تجارت بین‌الملل با فاصله گرفتن از مفاهیم سنتی خود، شکل تازه‌ای به خود گرفته است. امروزه، تجارت در قالب شبکه‌های جهانی صورت می‌گیرد که گستره آن‌ها تمامی قاره‌ها را شامل می‌شود. در چنین شرایطی،‌ فرایندهای تجاری از مرزهای کشورهای مبدأ و مقصد عبور می‌کنند و کشورهای طرف سومی را نیز که به‌نحوی در به انجام رساندن یا تسهیل آن‌ها دخیل‌اند، دربرمی‌گیرند. در این میان، برخی کشورها به مدد ویژگی‌ها و مزیت‌های خود، به نقاط جذابی در شبکه‌های جهانی تجارت تبدیل می‌شوند که می‌توان آن‌ها را محل تجمع فعالیت‌های تجاری جهانی اعم از خرید و فروش، حمل‌ونقل، توزیع و غیره دانست. به این مکان‌ها می‌توان عنوان «هاب تجاری» را اطلاق کرد.
 
کشور ایران نیز با قرار گرفتن در یکی از استراتژیک‌ترین نقاط جهان، از نظر جغرافیایی، از بسیاری ویژگی‌هایی که یک منطقه را به هاب تجاری تبدیل می‌کند، برخوردار است. ایران در مسیر تجارت آسیا-اروپا قرار دارد. از سوی دیگر، کریدورهای ترانزیتی متعددی در مسیر شرقی-غربی و شمالی-جنوبی از ایران عبور می‌کنند. به‌علاوه، کشورمان هم از شمال و هم از جنوب به دریا متصل است که دسترسی به آب‌های آزاد از طریق مرزهای جنوبی میسر است.
 
ایران با پانزده کشور مرز مشترک زمینی و دریایی دارد. به‌علاوه، از طریق کشورمان، دسترسی غیرمستقیم به بیش از دوازده کشور دیگر که در فاصله تقریبی 2000 کیلومتری از اطراف کشور واقع شده‌اند، امکان‌پذیر است. ایران به دلیل برخورداری از مزیت‌های جغرافیاییِ هر دو رقیب منطقه‌ای، به‌دلیل قرارگیری بر سر راه مسیرهای ترانزیتی مشترک با ترکیه و دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان به مانند امارات، توان تبدیل شدن به بزرگترین هاب تجاری منطقه‌ای و حتی بین‌قاره‌ای را داراست. به‌علاوه، گستردگی مساحت ایران و اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد در مسیر شمال-جنوب، مزیت مضاعفی را برای کشور ایجاد کرده است.»
 

حکمرانی دریایی، پیشران نقش‌آفرینی در سطوح ملی و بین‌المللی
ما برای اجرای نقش مطلوب در حاکمیت دریایی، خود را متعهد به اجرای استانداردهای بین‌المللی می‌دانیم تا حضور کشتی‌های ایمن را در دریای امن تضمین کنیم. در راستای تسهیل تجارت، توسعه ترانزیت، ترانشیپ و گردشگری دریایی، قصد داریم تا با استفاده از مزیت‌های بی‌بدیل سرزمینی و تکیه بر سرمایه سازمانی، حکمرانی خوب را برای ایفای نقش موثر و ماندگار در توسعه ملی، منطقه‌ای و کمک به پویایی اقتصاد جهانی متقر سازیم. ما در راستای منافع ملی، با تفکری روبه‌جلو، فعال و خلاقانه، با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، دانش روز و کارآمد، رقابتی بودن در ارائه خدمات حرفه‌ای، دوستدار محیط زیست، جلب‌کننده رضایت مشتریان و ایجاد ارزش افزوده برای ذی‌نفعان دریایی و بندری اهتمام می‌ورزیم.»
 
نخستین چاپ کتاب «لجستیک و حمل‌ونقل در جهانی‌سازی اقتصاد ایران» در 432 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 60 هزار تومان از سوی نشر ترنگ راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها