یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
«رجل سیاسی» در حوزه کادرسازی برای توده جوانان انقلاب اسلامی بسیار هدایت‌گر است

رئیس ستاد پیگیری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: کتاب «رجل سیاسی» و «دولت جوان حزب‌اللهی» در حوزه کادرسازی برای توده جوانان انقلاب اسلامی بسیار هدایت‌گر است، البته نیاز به یک امتداد گفتمانی است و این دو کتاب باید در نشست‌های غیرکلیشه‌ای و رسانه‌ای مورد بررسی قرار گیرد تا راه رسیدن به هدف اصلی که عدالت است، مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب‌های «رجل سیاسی» و «دولت جوان حزب‌اللهی»، پیش از ظهر امروز (یکشنبه 23 خردادماه) با حضور علی قندهاری؛ مدیرعامل انتشارات انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام علی ذوعلم؛ رئیس ستاد پیگیری بیانیه گام دوم، محمد اسحاقی؛ معاون آموزشی و پژوهشی مؤسسه پژوهش فرهنگی انقلاب اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی؛ گردآورنده کتاب «رجل سیاسی» برگزار شد.
 
مدیرعامل انتشارات انقلاب اسلامی در این آئین گفت: انتشارات انقلاب اسلامی در طول 11 سال فعالیت خود، حدود 200 کتاب با عناوین مختلف منتشر کرده و در کنار کتاب‌های تحلیلی و تاریخی که به زندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخته، تبیین بیانات و اندیشه‌های حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای‌(مدظله‌العالی) را در دستور کار خود قرار داده است.
 
وی اظهار کرد: کتاب‌های تبیینی زیادی منتشر شده و در برخی مناسبت‌ها و اتفاقات سیاسی و اجتماعی این توجه بیشتر بوده است. در ادوار گذشته انتخابات نیز کتاب‌هایی در این زمینه منتشر شده که «انتخاب صالحان» ازجمله این کتاب‌هاست. در انتخابات سال‌ جاری نیز که در مقطع مهم و حساسی قرار داریم، افتخار انتشار دو کتاب جدید با عنوان «رجل سیاسی» و «دولت جوان حزب‌اللهی» را داریم.
 
قندهاری افزود: در این دو کتاب، شاخص‌ها و ترازهای مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سیاستمداران و دولت پیش‌رو عنوان شده و امید است دغدغه مقام معظم رهبری مدنظر رئیس‌جمهور آینده قرار گیرد.
 
وی تصریح کرد: با توجه به زمان کمی که تا دوره جدید انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده، کتاب «دولت جوان حزب‌اللهی» منتشر و نسخه pdf آن روی سایت انتشارات قرار گرفته است و امکان دانلود رایگان آن نیز وجود دارد. همچنین نسخه مکتوب کتاب «رجل سیاسی» از طریق سایت انتشارات انقلاب اسلامی در دسترس علاقه‌مندان قرار  گرفته است.


مدیرعامل انتشارات انقلاب اسلامی، ادامه داد: این انتشارات در فصل جدید فعالیت‌های خود در حوزه تولید محتوا مسیر جدیدی را شروع کرده که در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
قندهاری بیان کرد: یکی از کار‌هایی که در دستور کار انتشارات انقلاب اسلامی قرار دارد، بازآفرینی گرافیکی و فرم کتاب‌های این انتشارات است. پیش از این انتشارات انقلاب اسلامی لگوی مشخصی نداشت. به همت محسن نجابتی، نشان این انتشارات طراحی شد. در این نشان، حرف «الف» سه‌بار تکرار می‌شود. «رجل سیاسی» اولین کتابی است که نشان انقلاب را روی آن درج کرده‌ایم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی؛ گردآورنده کتاب «رجل سیاسی» نیز در ادامه این آئین، گفت: انقلاب اسلامی اگر محقق شده یک‌سری رعایت‌ها، مجاهدت‌ها و لوازمی داشته که ازجمله آن‌ها مجاهدت اخلاقی بوده که مردان ما در آن زمان داشتند که به رهبری امام خمینی(ره) این مراحل طی شده و مرحله سوم انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است، دولت اسلامی اهم از مجریه، قوه قضاییه و مقننه است. این قوا سیاستمدارانی می‌خواهد که باید در حجم وسیع‌تر تعریف شود. باید برای تعریف در نظام تربیت هدف و خروجی آن ترسیم شود. مهمترین منبع در این‌باره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
 

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، در قامت ولایت فقیه، سکان‌داری نظام را در اختیار دارند. برای ترسیم رجل سیاسی به فرمایشات ایشان مراجعه کردیم. کتاب از یک فهرست بلندبالا و محتوایی کوتاه تشکیل شده است. در هفت فصل مواردی را ذکر کردیم که یک رجل سیاسی باید واجد آن‌ها باشد یا به سمت آن‌ها حرکت کند. فهرست کتاب «رجل سیاسی» می‌تواند یک نشانی برای شناخت لازم از سیاستمدار تراز معارف اسلامی باشد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به فصل‌های کتاب با عناوین ایمان، تفکر انسان‌محور، شناخت فاکتور‌های لازم برای سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی، شاخص‌های سیاستمدار، وظایف سیاستمدار و الگو‌های سیاستمدار، افزود: اولین الگوی ما در زمینه نگارش این کتاب، بیان ویژگی‌های یک سیاستمدار تراز حکومت اسلامی، از حضرت علی گرفته تا امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی است. در فصل هفتم کتاب جلوه‌هایی از این الگو‌های تراز آورده شده است. همچنین در این کتاب از شهدایی مانند باهنر، رجایی، عمار یاسر، شهید بهشتی و سردار سلیمانی صحبت شده است.
 
در ادامه این مراسم اسحاقی، معاون آموزش و پژوهش انتشارات انقلاب اسلامی نیز گفت: سیره رهبری را در اولویت می‌بینیم. معرفی کتاب «رجل سیاسی» و «دولت جوان حزب‌اللهی» براساس سیره ایشان به رشته تحریر درآمد. به تجربه رهبری، شناخت ایشان از جهان و مکاتب توجه کردیم. این پویایی اندیشه و سیره را در کتاب تبیین کردیم.
 
وی اظهار کرد: تأمل و شناخت، تبیین و تحقق، سه گامی است که باید در راه رسیدن به حکومت اسلامی پیمود. جلوگیری از تحریف و انحراف هم در آن قرار دارد. باید شناخت درستی در این زمینه داشته باشیم. دولت جوان انقلابی مقدمه تشکیل حکومت اسلامی است. حتما باید در این زمینه کارهایی انجام شود.
 
اسحاقی افزود: کتاب «دولت جوان حزب‌اللهی» در چهار فصل با عناوین دولت، جوان، حزب‌اللهی و ترکیب این سه ویژگی با یکدیگر در کتاب «دولت جوان حزب اللهی» تدوین شده است. فایل الکترونیکی آن روی سایت انتشارات انقلاب اسلامی قرار دارد. این کتاب باید تحول در حکمرانی و نحوه مدیریت را به‌دنبال داشته باشد. الان که نامزدهای انتخاباتی صحبت می‌کنند کتاب «دولت جوان حزب‌اللهی» می‌تواند چارچوب‌هایی برای ارزیابی آن‌ها به مخاطبان این اثر برای انتخاب دولت جوان حزب‌اللهی ارائه دهد. مخاطب با مطالعه کتاب به این مسأله پی می‌برد که نیازهای کشور و شاخصه تحول در حکمرانی چیست.
 

در بخش دیگر این برنامه، حجت‌الاسلام علی ذوعلم؛ رئیس ستاد پیگیری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با اشاره به این نکته بسیار مهم که انقلاب اسلامی فقط یک رویداد تاریخی نیست، بلکه یک نقطه عطف اندیشه‌ای و گفتمانی است، گفت: نظام جمهوری اسلامی در بستری شکل گرفت که انگاره‌های لیبرالیستی به‌ویژه در عرصه سیاست حاکم بود و این فرهنگ سیاسی التقاطی قطعا کار را برای پیشرفت مطلوب انقلاب دشوار می‌کند و گویا قدرت و سیاست یک هدف اساسی است، درحالی‌که قدرت و حکومت یه ابزار برای رشد جامعه است، همان‌طور که در قانون اساسی به‌صورت واضح نظریه سیاست در اسلام مطرح شده است.
 
وی اظهار کرد: حجم عظیم ادبیات‌سازی و تولید اندیشه در فضای سیاست لیبرالی در مقایسه با کاری که ما انجام می‌دهیم خیلی به‌چشم می‌آید و ما هنوز عقب‌ماندگی زیادی در جهت تبیین و ارائه منطق پشتیبان برای نظام سیاسی خود داریم و به همین دلیل هم برخی شبهات که چهل سال قبل مطرح بوده، هم‌اکنون نیز مطرح می‌شود و این نشان‌دهنده کم‌کاری در این زمینه است.
 
رئیس ستاد پیگیری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی افزود: در دوره دفاع مقدس در جمع رزمندگان خودسازی کاملا جریان داشت و ما در گام دوم به مرحله جدید از خودسازی نیاز داریم. کتاب «رجل سیاسی» در حوزه کادرسازی برای توده جوانان انقلاب اسلامی بسیار هدایت‌گر است، البته نیاز به یک امتداد گفتمانی و کاربردی است و این دو کتاب باید در نشست‌های غیر کلیشه‌ای و رسانه‌ای مورد بررسی قرار گیرد تا راه رسیدن به هدف اصلی که عدالت است، مشخص شود.
 
حجت‌الاسلام  ذوعلم گفت: دو کتاب «رجل سیاسی» و «دولت جوان حزب‌اللهی»، هرکدام از یک زاویه‌ای درصدد تبیین نظام حکمرانی تراز انقلاب اسلامی هستند. زمانی به این نظام از نگاه جمعی و نهادی توجه می‌شود که می‌شود دولت اسلامی و گاهی از زاویه یک فرد کنش‌گر به آن نگاه می‌شود و اینجا مقصود رجال سیاسی است.
 
وی بیان کرد: در کتاب «رجل سیاسی» اصول و عقاید سیاسی توضیح داده شده و البته مسائل جدی تر از پرداختن به سرفصل‌هاست و جای کار بسیاری وجود دارد و کتاب «دولت جوان حزب‌اللهی» به این موضوع اشاره دارد که حکومت از سنخ حکمت عملی است و نظریه‌پردازی، اخلاق سیاسی، میزگرد برگزار کردن و غیره مقدمه عمل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها