سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۸
حاصل همايش‌هاي بررسي فرماندهي در جنگ كتاب مي‌شود

حسين اردستاني، ‌رييس مركز اسناد دفاع‌مقدس از انتشار تجربيات فرماندهان دوران 8 سال دفاع‌مقدس خبرداد و گفت: حاصل سلسله همايش‌هاي بررسي و واكاوي فرماندهي در جنگ، با توجه به ميزان و اهميت اطلاعات و تجربيات ارائه شده توسط فرماندهان،‌ به همت مركز اسناد دفاع‌مقدس در قالب كتاب به چاپ خواهد رسيد./

به گزارش خبر گزاري كتاب ايران( ايبنا) نخستين همايش بررسي و واكاوي فرماندهي در جنگ،‌ با حضور سردار مرتضي قرباني، فرمانده لشكر 25 كربلا در سال‌هاي دفاع‌مقدس،‌ساعاتي پيش در سالن شهيد گركاني مركز اسناد دفاع‌مقدس برگزار شد.

در آغاز اين نشست،‌ قسمتي از كتاب "نوشتم تا بماند" شامل يادداشت‌هاي جنگ آيت‌الله غلامحسين جمي، به كوشش محسن كاظمي، قرائت و ياد و خاطره امام جمعه آبادان شهر آبادان در سال‌هاي دفاع مقدس گرامي داشته شد.

سپس،‌ سردار مرتضي قرباني با تشريح چگونگي سازماندهي نيروهاي سپاه پاسداران در دوران دفاع‌مقدس اظهار داشت: هماهنگ كردن نيروهاي نظامي با شرايط مختلف جنگ و يكسان‌سازي نظرات فرماندهان، از اقدامات مهم و مشكل در آغاز جنگ تحميلي بود.

وي حضور علمايي چون شيخ محمد حسن شريف قنوتي و آيت‌الله جمي را در تقويت روحيه رزمندگان موثر دانست و افزود: مقاومت 34 روزه خرمشهر، با حضور نخبگان جنگ، مانند شهيد بهروز مرادي صورت گرفت و فعاليت روحانيون در آن دوران،‌ در تهييج و تشويق رزمندگان تاثير بسزايي داشت.

فرمانده لشكر 25 كربلا در سال‌هاي دفاع‌مقدس در پايان سخنانش، شهيدان محمد جهان‌آرا، عبدالرضاموسوي و سرهنگ منوچهر كهتري را به عنوان آزادسازان خرمشهر معرفي كرد و گفت: نيروهاي سپاه، بسياري از تكنيك‌هاي جنگ مانند "جبهه منظم" را از فرماندهان ارتشي آموختند و اين تبادل اطلاعات، مدام، ‌بين نيروها و فرماندهان سپاه و ارتش صورت مي‌گرفت.

در حاشيه اين همايش،‌ حسين اردستاني، ريیس مرکز اسناد دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ايبنا اظهار داشت: پس از برگزاري موفق 6 جلسه نقد كتاب در مركز اسناددفاع‌مقدس،‌ سلسله همايش‌هاي "فرماندهي درجنگ" با هدف بررسي تخصصي دفاع‌مقدس و كاربردي كردن اطلاعات فرماندهان براي محققان عرصه نظامي درحال برگزاري است.

وي ادامه داد: از سويي، بسياري از فرماندهان دوران دفاع‌مقدس،‌تجربيات گسترده‌اي در ذهن خود دارند كه متاسفانه مكتوب نشده و از سوي ديگر، جمع‌آوري اطلاعات آنان از طريق پژوهش،‌بسيار وقت‌‌گير است. به همين دليل،‌ حاصل اين سلسله همايش‌ها، با توجه به ميزان و اهميت اطلاعات و تجربيات ارائه شده توسط فرماندهان،‌ به همت مركز اسناد دفاع‌مقدس در قالب كتاب به چاپ خواهد رسيد.

در حاشيه نخستين همايش بررسي و واكاوي فرماندهي در جنگ، ‌نمايشگاه كتابي شامل 70 عنوان منتشر شده توسط مركز اسناد دفاع‌مقدس برپا شده بود.

از جمله آثار ارائه شده در اين نمايشگاه كتاب، مي‌توان به مجموعه 6 جلدي "سيري در جنگ "، "اطلس 8 جلدي جنگ " و مجموعه روزشمار جنگ عراق عليه ايران اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط