چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۶
جاي خالي اسناد سياسي و بين‌المللي عراق در كتاب "تنبيه متجاوز"

حسين علايي، استاد دانشگاه در نشست بررسي و نقد كتاب "تنبيه متجاوز" گفت: منابع و مآخذ كتاب متكي به اسناد و مدارك شاهدان عيني صحنه‌هاي جنگ است و جاي اسناد سياسي و بين المللي عراق در اين مجموعه خالي است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) ششمين نشست بررسي و نقد كتاب در پايگاه اطلاع رساني جنگ مرکز اسناد دفاع مقدس با موضوع كتاب "تنبيه متجاوز" نوشته حسين اردستاني با حضور امير سرتيپ حسام هاشمي، رئيس دفتر عمومي حفاظت و اطلاعات فرماندهي كل قوا و از فرماندهان عالي رتبه ارتش در دوران 8 سال دفاع مقدس و حسين علايي، استاد دانشگاه و جمعی از  فرماندهان، سرداران، صاحب‌ نظران،‌ محققان و پژوهشگران عصر ديروز(بیست و یکم آبان) در پايگاه اطلاع رساني جنگ برگزار شد.

در آغاز اين نشست حسين اردستاني نويسنده كتاب "تنبيه متجاوز" اثر خود را در سه محور نحوه شكل‌گيري، جوهر و محتوا، روش و ساختار معرفي كرد و گفت: بيش از 70 درصد متن به مسائل نظامي پرداخته و مهم ترين مباحث اصلي جنگ در بُعد نظامي، استراتژيكي، عمليات‌ها، جنگ شهرها، نفت‌كش‌ها و در نهايت نتايج و عملكرد هر كدام از آن‌ها در اين كتاب بررسي شده است.

وي ادامه داد: روش‌ و روند تكميل مطالب به صورت تاريخي و توصيفي و با نگاهي اجمالي به مباحث تحليلي بوده است. 

نويسنده كتاب "تنبيه متجاوز" با اشاره به نقش 50 راوي در تكميل منابع اين اثر خاطرنشان كرد: اين كتاب با اتكا به منابع كتابخانه‌اي و اسناد و مدارك معتبر تدوين شده و با ايجاز و اجمال توانسته دوره 6 ساله ای از جنگ(1361تا1367) را بررسی کند.

اردستاني با تاكيد بر گسترده بودن دامنه موضوعي كتاب گفت: حجم كتاب نشان دهنده رويكرد انقباضي مطالب است و مي‌توان هر فصل را به صورت جداگانه کتاب و منتشر كرد.

وي در پايان خاطر نشان کرد: جنگ ما مبتني بر نيروي انساني و جايگاه نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران در نظام بود. 

در این جلسه امير سرتيپ حسام هاشمي در تحليل و نقد كتاب "تنبيه متجاوز" گفت: عدم بر آورد صحيح نيروهايي كه در عمليات‌ها حضور داشتند، تشريح كامل هر كدام از عمليات‌ها و بازتاب آن ها و وضعيت دشمن، در اين كتاب به طور كامل بازگو نشده است. 

وي خاطر نشان كرد: يكي از دلايل ضعف كتاب اين است كه نويسنده ديدگاه‌هاي امروزي كساني كه در جنگ حضور داشته‌اند، آورده و تعادل زماني را برهم زده است. كاش تحليل وقايع آن دوران را از زبان فرماندهان وقت ارتش جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران در جنگ بيان مي‌كرد.

امير هاشمي با اشاره به اين نكته كه نويسنده در شرح برخي از عمليات‌ها به صورت سليقه‌اي و مختصر عمل كرده، به تشريح عمليات‌هايي مانند؛ قادر، خيبر، بدر و والفجر مقدماتي پرداخت و تصريح كرد: سعي همه ما بر اين است كه تمام تجربيات جنگ را به آيندگان انتقال دهيم و به دور از هر گونه تعصب‌ عمل كنيم.

در ششمين نشست بررسي و نقد كتاب در پايگاه اطلاع رساني جنگ مرکز اسناد دفاع مقدس، سردار حسين علايي، كتاب"تنبيه متجاوز" را در نوع خود كتاب كامل و موفقي در حوزه وقايع جنگ دانست و گفت: اين كتاب با توجه به اين‌ كه يك دوره 6 ساله جنگ را در خود جاي داده، براي خوانندگاني كه در جنگ حضور نداشتند، كافي نيست.

وي با اشاره به جاي خالي منابع در حوزه اسناد سياسي و بين المللي عراق خاطر نشان كرد: منابع و مآخذ كتاب عمدتا" متكي به اسناد و مدارك ارزشمند و مصاحبه با شاهدان عيني صحنه‌هاي جنگ است.

اين استاد دانشگاه، عدم ارائه نظرات ارتش جمهوري اسلامي را يكي از نقاط ضعف كتاب دانست و افزود: موضوع ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر به بحث‌هاي سياسي و نظامي بسياري نیاز دارد كه مي‌توان از نظرات بسياري از فرماندهان و سرداران استفاده كرد.

سردار علايي اظهار داشت: گرايش كتاب بيشتر نظامي و سياسي بوده، اما بسياري از عمليات‌ها را از نظر اجرا و برنامه‌ريزي مورد بررسی قرار داده است. بايد مسائل تاكتيكي نیز در تحليل نظامي، سياسي عمليات‌ها مد نظر قرار گيرد. 

وي درباره عدم توازن قوا و وضعيت حمايت كشورهاي آمريكا و شوروي سابق از صدام در زمان جنگ علیه ايران گفت: مسئله عدم توازن قوا از آغاز عمليات رمضان تا پايان جنگ، به نفع رژيم متجاوز بعثي صدام بود. ولي در کتاب مسئله حمايت كشور‌هاي آمريكا و شوروري سابق از صدام در دوره‌هاي مختلف جنگ بررسی نشده و بايد بر روي اين موضوع تحقيق شود.

اين نويسنده و منتقد با تاكيد بر اين كه بررسي حوزه‌هاي سياسي، نظامي و تاكتيكي‌ هر عمليات بايد در يك كتاب مجزا تاليف شود، تصريح كرد: بحث جنگ‌هاي خليج فارس و نفت‌كش‌ها، حملات شيميايي و بمباران شهرها و هر كدام از عمليات‌ها بايد به صورت مجزا مورد تحقيق و بررسي قرار گيرند و در نهايت در قالب كتاب منتشر شوند. 

ششمين نشست بررسي و نقد كتاب در پايگاه اطلاع رساني جنگ مرکز اسناد دفاع مقدس با موضوع کتاب "تنبيه متجاوز" نوشته حسين اردستاني عصر ديروز (21 آبان)، در سالن شهيد گرگاني پايگاه اطلاع رساني جنگ برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط